Friday, June 27, 2008

[E.M...effective microorganism]



E.M???

apa kejadah plak E.M ni yeee;)) kaedah dan teknologi ni dh ada lama tp x sngat popular kat negara kita...sbnya kita masih kurang kesedaran tentang pencemaran!!


aku pn kkdg wat cemar gak tanpa sedar...wat2 x ingat dan x nampak....:))
ada orang tanya apa tu E.M?...ada yg tau tp xtau nk nk terjemah bg mudah....kalu org tanya aku, mudah ja jawapannyaaa....E.M tu macam VITAGEN laaa...susu kultur!! bakteria baik yang membunuh bakteria yg x baik..
aku pn mula2 mmg x bapa prcaya...berkesan ka E.M niii :-?? betoi kaa atau cuma nk lariskan jualan. Tp bila aku cuba sndri guna, wat uji bodo2 ngan cara aku...rupa2nya betoi berkesan...
aku masuk dan campurkan dlm air akuarium ikan kaloi yang aku bela lebih kurang 11 tahun tuuu.. 2-3 ari jaa air tu betoi2 bersih, sejak 2-3 menjak ni aku lama x cuci akuarium tuu smpai x nmpak ada ikan ka xda dlm tuuu:))maklom lah terlampau bz dan mem-bzkan diri:((
E.M ni buleh jgk wat basuh pinggan, pokok2...dan aku ada jugak uji kt dlm bilik 'termenung'...kakaka.:))mmg xda bau laaaaaa...lalat pn dh kurang kt rumah aku sejak aku sembur air E.M tuu...
ermmm bila dah wat sndri baru aku percaya dan kalu korang cuba mmg xkan mengecewakan laa..mmg berkesan!!!!


aku bukan nk promote 'menatang' tu (E.M.) kalu la suma orang guna teknologi tu tntu bersih dan kurang tercemar la skt dari xda apa2 tindakan utk menjaga hijau bumi tuhan kita....dah la hidup dlm dunia ni pastu merosakkannya pulaaa...

sama la ngan hati dan perasaan kita niii....jangan la tercemar ngan perbuatan kita sndri:)) hati yang tercemar.....mencemar hati orang...atau apa saja pencemaran yang membiak dlm hati kita xda ubat kecuali diri kita sndri cuba berubah dan merubah keadaan tuuu....


jgn la plak membiak dan mencemar hati orang lain...lagipn teknologi E.M x effecctive nk rawat hati dan perasaan kita....tp kalu nk halau lalat dan bau...cari laa E.M...:D

moral citer aku:- jaga la hati kita yang sekeping tuu sb lagi sekeping hati ada kat pasangan hidup kita untuk kebahagian dan kasih sayang...dan kita berhak memilih hati dan hati kita juga berhak dipilih...

No comments: