Wednesday, December 30, 2009

ngok ngek toi... dah nk masuk tahun baru sudah!! 2010 bakal tiba dgn mcm2 azam nk buat. Aku mcm aku yg xda betoi2 azam sb setiap keje n benda aku buat mmg ada azam dah. Bnyk sngat azam, so baik jgn berazam... buat ja keje betoi2!! Insyallah suma jd elok.. settle!! Aku dh cuba berazam utk buat azam tp x jgk terazam2.. bila sbnrnya niat lebih penting. Azam hnya motivasi diri utk capai hasrat tu..

Niat!!! niat mcm jgak janji.. kena tunaikan sedaya boleh. Aku dah janji dan aku bakal tunaikan janji tu.. Bila?? x pasti kerana aku harapkan kelmarin dh tertunai janji tu tp hari ni masih lg ada janji tu.. lemas perut bila ada paksaan supaya aku cepat2 tunaikan janji. Buat aku lagi la main2 dgn janji padahal aku sudah berjanji dah...

Maybe sb x percaya.. betul la mmg ssh nk dptkan semula kepercayaan yg hilang. Aku yg cuba cari keyakinan yg pasti suatu hari akan jumpa juga.. nasib la sementara waktu ni yg ntah bila akan jd normal dan ok semula... so sabar ja laaaaa. No choice bila pilihan ditangan dia...
Hari ni yg ceria penuh dgn semangat bila smlm aku lega dpt tido nyenyak agaknya... aku x psti kuat mna dengkuran aku sb letih giler smlm pnya hal... Apapn aku puas seketika.. lega dan hilang stress suma!!

Dan aku nk citer pasal baju kemeja aku yg paling mahal yg aku x sempat amk migu lepas... td ptg aku kalut pecut ke Bagan Ajam. Lega tp susupen sb apek tu kata baru ja seterika baju tu... so mknanya baju tu baru smpai arini laaa... cilakoi toiii!!!

Masuk ja kedai dia aku trus cari kat tempat dia sidai baju2 org tempah.. yg apek tu dok citer baru seterika.. baru nak call... baru nk itu n ini!!! cehh... Baju dh siap n dah pn bayar so camna rupa bentuk pn kena trima laa.. Belek pnya belek, jahitan dia mmg kemas.. saiz ikut kehendak aku dah... rupa bentuk cam ok jaa...lawa x??? huhu, bagi aku kira boleh laaaa sb aku langsung x rasa kesal nyesal daripada buat uniform tp x pernah pakai...

"tauke... lu lipat la, aku mau balik... sudah lewat. Nanti kt rumah aku try laaa.. apa2 hal aku antar ini baju balik.." huhuAdehhh...RM180 utk sehelai kemeja cap kedai Bagan Ajam... kalu baju batik mmg munasabah harganya.... xpa laaa. Citernya kain tu jenis Italian Fabric semeter rm50 lebih... imported.. dan limited!! saiz utk badan aku x smpai pn 2 meter + upah = 180??? Betul kerr??? mana aku reti tngk jenis kain.. so dia kencing aku, aku kencing korang lak laaa!! kakaka.. Alahai.. lantak laa!! Aku dah lega...


Friday, December 25, 2009

Januari bakal tiba x lama lagi.... aku resah menanti Januari nii!! Risau, resah.. sedih.. suka.. hiba.. takut dn mcm2 lagi rasa dok rasa tmbh2 Disember bakal tgglkan kita.. x lama ja lagik. Tahun 2009 banyak sangat peristiwa dlm sejarah jadi.. warna-warni, suka duka malah pelik2!!! Yang x terfikir terlintas langsung dlm kepala hotak ni tp terjadi... mmg x disangka dn jangka.

Bagai yg dijanjikan... jgn meratap hiba pemergian atau perpisahan bila setiap kali wujudnya pertemuan pastinya kita x lepas utk merasa perpisahan. Ini baru berpisah di dunia bukan lagi pergi meninggal dunia... masih ada ruang lain utk trus berhubungan. Masih ada ikatan lain utk trus merasai nilai perasaan sayang yg amat dalam... Bersyukur dipertemukan begini tidak begitu semoga tiada benci menghasut diri bila mengenangkan wujudnya ikatan sebegini... x sangka!!!

Bersyukur kerana dapat menerimanya dgn tabah agar x wujud rasa hina, teraniaya atau kecewa hampa bila semuanya bakal berakhir.... Disember bakal berlalu dan Januari muncul lagi, semoga segalanya berakhir dgn baik lalu bermula dgn bibit2 kebahagiaan baru...

Disember tetap bersedih.. Disember jg gembira.. Disember punya berbagai rasa dan peristiwa.. Disember berakhir dgn paksa mahupn rela.. Disember tetap pergi jua.

Hari ni Disember yg telah berkurun dulu masih setia dn tetap menanti Januari.. Mmg x boleh dipisahkan lagi utk selama2nya. Disember akan berdiam pergi lalu kembali nanti bila bulan demi bulan berganti dn Januari sedia mencatat kenangan baru pada hari2nya yg bakal berlalu...

Hanya tggl beberapa hari lagi utk mengukir peristiwa di Disember ini... 31 hari dibulan Disember sudah cukup utk dijadikan kenangan.. pedoman... pengalaman.. malah impian mahupn kekecewaan.. kesedihan... kejayaan atau apa sj yg boleh terjadi dlm sekelip mata!!

Dan x lama lg... pejam celik pejam celik, siang malam silih berganti... Januari bakal menyusul menjalankan amanah, mengukir peristiwa disetiap waktu pada hari2 nya sebelum Februari muncul. Biarlah kisah Disember begitu... kerana Januari bakal hampir tiba.. Januari telah dijanjikan dgn perubahan... Januari buat resah dan risau bakal mengundang kelainan.. Januari amat dinantikan... Januari penuh bermakna...

Semoga Januari yg hadir tidak menyimpan dendam.. rasa benci mahupn penghinaan kerana Disember yg bakal berlalu sudah muak... penat dan penuh rasa duka serta suka!! X mungkin buang suma tu.. x tergamak pn!!

Selamat tinggal dan terima kasih Disember... akan ku smbut Januari ini dgn penuh kasih sayang serta doa dan harapan baru....

Thursday, December 24, 2009

lama sudah aku x nek feri bila sedap pecut atas jambatan... dah x sesak macam dlu sjk lorong baru siap tetiba hari ni aku teringin nk feri... Feri slow sikit, beratur lama.. letih menunggu.. aku yg jenis x suka tggu atau orang tggu so feri hanyalah pilihan utk suka2.. kdg2 bila terasa rindu.

yg x pasal2 aku nek feri ni sb teringat kat sehelai baju kemeja yg aku tempah kat Bagan Ajam.. satu2nya baju kemeja yg paling mahal yg pernah aku tempah dan ada dlm koleksi baju aku!! RM180 sehelai... huhu.. mmg bukan duit aku tp duit utk uniform keje yg sepatutnya aku buat tp sb aku x pernah nk pakai uniform... so aku tukar n bikin baju biasa tp x sangka dah jd luar biasa!!

Selalunya yg aku beli pn yg berjenama sikit hanya bila ada diskaun jerkk... 50%-70% baru aku sambar 2-3 helai... ini jenama kedai jahit cap Bagan Ajam jerk mencecah rm180 sehelai... ahakss... Harap sempat p amk kt kedai tu sb feri mmg lembab toii... harap blom tutup kedai dia tuu.. tp jam kat nset dah tunjuk kul8.15 pastu esk lak Christmas, maybe tutup awal... :(

Dan aku sampai dah kt Bagan...
Hmmm.. betoi la dh tutup, hampa kecewa aku bila x kesampaian lagi nk pakai baju tu. Ni buat aku ssh hati, gelabah dan risau ntah camna rupa bentuk baju tu? Apakah mengikut kehendak aku?? atau kedai tu potong ikut sedap dia?? adoiiii... mmg aku x sabar sngt dh...

~aku tulis n karang masa otw balik rmah.. sementara tggu feri, atas feri dan lokasi berhampiran kedai jahit cap Bagan Ajam.!!!~


bnyk lak nyamuk mlm niii... buat aku xleh lena!!! spray n psg ubat nyamuk pn x jd apa... nyamuk dh x heran dh kebal dgn racun konon utk nyamuk mati tp aku plak nk semput xleh nafas dgn bau dan asap beracun tuu..

jam dh kul 1pg.. aku lom trasa nk tido atau tringin nk mimpi sesuatu yg indah.. so on9 ja smpai trlelap kalu dh rasa nti.. xto lak kul brpa la plak nk lena! Esok plak ada penerangan utk penternak kt opis, aku kna prepare laptop+LCD utk tu... :(

...so sementara mata nk terlelap lena dgn nyenyak supaya x sedar dan rasa nyamuk sedut darah, aku ada cuba karang lg citer supaya blog aku 'ter-update'...

MATI AKAL... buntu.. blur.. kalu buat salah, bersalah, tipu x kena gaya... then bila kena desak n tekanan mula mati akal nk jawab.. nk pertahan diri!! sb dah mmg x betul.. mati akal buat diri rasa bodoh sngt2.

MATI KUTU... bukan kutu kt kepala tp mati kutu ada jgk terbabit ngn kepala sb dok pikir.. mati kutu bila xda benda nk buat.. keje.. atau bila dlm situasi sunyi keseorangan.. kesepian. Xto nk buat apa... hingga gelabah smpai pegang x terasa, pelok x terpaut... berjalan x bergerak2... serba x kena so mati kutu... huhu

MATI KATAK.. yg ni amat sedih!!! mati katak dijalan raya... senang tafsir cuba bayangkan katak yg mati di jalan.. huhu..lenyek, penyek, terkangkang.. x sempat nk elak atau buat apa2!! Satu gambaran kematian paling drastik.. teruk atau mungkin hina... Mati katak menunjukkan keadaan yg tetiba atau spontan..
aku ada juga terbaca ayat ni "Di telan mati mak.. di luah mati bapa, di tahan mati katak!! " kat blog sapa ntah... ( pict katak dengan izin..)

MATI SYAHID istilah metafora bg menggambarkan orang2 yg terbunuh dlm perjuangan... mempertahankan agama, negara atau perang yg sah dalam islam...orang yg teraniaya dan demi keyakinan atau imannya.

MATI PUCUK!! derita seorang lelaki dalam diam... kegagalan tegang atau lemah tenaga batin!! aiii.. sonok ke nk baca pasal mati pucuk niii:-" huhu.. Opsss... p cari sendiri dlm internet atau Wikipedia pasal ni yg berlambak2 info. Ramai orang buat duit pasal mati pucuk nii.. ramai amk kesempatan sb ianya demi kepuasan dan betapa terdesaknya orang2 yg punya masalah mati pucuk!! Terpaksa percaya dn cari solution utk hilangkan kelemahan demi kebahagian.. kepuasan atau apa2 jaa... kepala otak orang kita xleh baca!! kiki

MATI HIDUP KEMBALI... kebangkitan!! Kebangkitan selepas berlaku situasi yg hampa.. rosak.. musnah.. gagal.. lalu bangkit semula dan berubah. Mati hidup kembali yg penuh penyesalan selalu akan buat sesorang x kira baik sebaik manusia atau jahat sejahat orang atau yg mengalami keadaan yg amat teruk.. susah.... lalu akan berubah kearah kebaikan dn kejayaan!!

MATI SETEM.. huhu.. yg ni berkaitan dgn agreement, sewa beli.. jual.. yg kena dimatikan setem!! bertujuan utk mengesahkan bahawa dokumen tu betoi.. sah... mna tau ada pertikaian atau tuntutan selepas sesuatu perjanjian berlaku... hmm, p la mati setem kt LHDN kakaka:)

MATI HATI... buta la jiwa, rosaklah minda.. mati hati leh remuk perasaan yg ada. Mati hati rosak binasa maruah.. keperibadian hilang musnah. :(

... adehhh:( mcm2 pasal mati niii... aku citer sb nyamuk x mati2 kena spray.. dok ketit n isap darah aku lagi masa niii... geramkn nyamuk x la sampai aku nk bakar kelambu sb aku masih belum mati akal dan masih waras. Biarlah nyamuk mengamuk malam dn pagi2 buta nii.. harap nyamuk x marah dan sebar denggi sebagai balasan sb ada yg dh mati kena penampar aku td...
lagipn bab mati ni suma orang akan merasainya, PASTI!! dan mati menjemput tanpa warning...

Wednesday, December 23, 2009


erkkk.... teringin menatang niiii.... :) sempoi jerk bila aku selisih ngn 'dia' kat jalan. Garang n seksi buat aku teruja nk beli tp.... huhu bila baca kenyataan niii...

''Model naked sedang dapat perhatian di tanah air Kawasaki Er-6n. Reka bentuk cukup macho dan seksi. Kalau berminat boleh kunjungi pengedar berdekatan. Harga sekitar RM27,000++. Down payment 30% RM8,000++ dan interest sekitar 5% setahun. Bulanan RM400++ selama 5 tahun.

Kalau mampu silakan hu..hu..hu.."

....trus terbantut niat aku kecuali ada sapa2 yg xto guna duit so bak mai sini... !! hehe.. tp kalu murah rezeki maybe boleh ja aku sambar sebijik buat rempit p keje.... sempoi niiiihhhh Grrrrr....



mangkuk hayun toi laaa... seb bek aku lom kuar dari keta masa parking area Penang Road aritu!!! ada ka 'driver' keta tu ( pict ) p cium bumper depan yg baru ja aku cat.. polish dan repair baru2 nii... grrrrrrr!!!!! calar balikkkkkk:((waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Panas sepanas terik mentari masa tu... geram segeram yg hanya apek tu ja nmpk muka geram aku masa tuuu... Ada kaa apek tu nk bagi 50 hingget ja sedangkan aku habis 300 lebih utk buat balik pas xcident ritu. Aku ajak report ja kalu setakat 50 hingget duit malaysia jaa aku dapat. Ntah tauke balak atau babi si apek tu tp buat2 selekeh dn selamba kata xda duit... kedekut agaknya!! Keta bukan main besar dari keta aku... cilakak toiii!! Aku x mcm matahari trpacak panas ats kepala dn terus panas bila aku mula beralah... akhirnya aku terima duit malaysia 100 buat p polish semula calar balar tuu...

...belek pnya belek, kesan calar xleh ilang tp bekas cat keta dia yg lekat kat bumper keta aku boleh kuar. Adehh.. bengang tahap cipan n gaban gak laa so aku melilau cari showroom Perodua kot2 leh tukar ngan ALZA.. padahal tujuan aku nk p cari beg sekolah sebelum kejadian!!! Lastly beg sekolah x terbeli... ALZA masih dalam angan n mimpi... MYVI jgak la jd teman aku sampai reput.. insyallah!!
Hmm.. satu keja la plak nk cari kedai polish!! harey toiiii...
seLEPAS... bila selepas terbenamnya matahari lalu rembulan mula menyuluh kelam malam, baru tersedar yg masa mmg x tggu dn terus berlalu. Selepas tersungkur jatuh berdarah gusi kerana patah gigi baru nk nampk batu yg disepak kaki td... Selepas makan, nk melepas la plak...:-"
Selepas terlanjur kisah, baru nk menyesal x sudah... selepas tido nyenyak jgn lupa nk sedar dari mimpi...
hmmm... selepas ni jgn ada selepas itu lagi.

terLEPAS... kalu dh 'ter' mmg dianggap x sengaja... terlepas kata, terlajak perahu, tersepak batu tp yg pastinya suma tu terlepas lalu peratus utk menerima dan memberi kemaafan tu agak tinggi. Bila terlepas ada penyesalan pasti menghantui diri jika yg terlepas tu sesuatu yg amat bermakna.. berharga dn penting. Terlepas boleh merubah kehidupan dan perasaan.. tertekan atau mungkin jd penyelamat keadaan.
yg pasti jgn saja2 terlepas kerana terlepas ssh nk terpaut... dapat, rasa atau genggam semula..

meLEPAS... yg ni paling busuk!! haha... melepas adalah rasa paling kesal jugak selain 'melepas' yg buat kita legaaa... penat fikir cmna nk huraikan 'melepas'!! smpai aku rasa cm x sempat takut melepas nk kuar masa rehat nanti...

LEPAS.... dh berlalu atau jugak biarkan bebas.. lepas akan buat rasa nikmat bebas jika selama ini terkurung x berdunia atau terikat x nmpk talinya... mungkin jgk kena kawal itu x boleh dan ini x kena... Lepas supaya boleh berdikari agar dunia dan kehidupan lebih bermakna dn berjaya... merubah dari dewasa menjadi matang... Yang kena lepas kena kuat, tabah dan sabar utk terima hakikat perubahan besar yg bakal berlaku.. yang nk lepas kena jugak redha, yakin dan percaya kebebasan selepas lepas itu adalah yg terbaik supaya pelepasan itu amat bermakna tnpa rasa kesal dn hiba.

selepas terlepas melepas lepas!! selalu dah aku rasa, tengok malah buat so cmna pn keadaannya... 'flow by the wind...'

Monday, December 21, 2009

x guna... ni kes marah laaa, mmg x guna seduit kalu dh org benci dn buang. Nk soh kutip semula??? sapa la trgamak minta dan rayu tunggang terbalik kalu dah x brguna... kalu dh kena buang n kena palit benci... x malu??? x reti bahasa atau mmg bengap ka nk faham? sudah laaa... dh berlaku dan sudah jd bubur ayam mekdi pn.

bila dah tahap gaban kemarahan meletus.. mmg x guna dah.. pujuk??? itupn kalu leh cair kena pujuk.. Ssh jgk nk kawal marah bila dh naik minyak lalu tingkah kelakuan jd x sedar lalu mana betul dan salah buat jd hilang pertimbangan... lenyap sekejap kewarasan.. sb dah marah kn???

sayang.. mmg trlalu sayang hingga lupa segala2nya. lupa daratan kerana mabuk cinta pada lautan. Sanggup brkorban apa sj asal hingga korbankan segala yg lain... sanggup buat apa saja x kenal penat!! Boleh plak buat perkara bodo lg gila yg x trlintas tp sanggup buat kerana dah sayang!! Mmg x masuk akal bila sedar yg sayang tu hanyalah perasaan... tp itulah sayang!! gelong!!

cinta.. mmg cinta tu buta sb tu x nmpk...x kenal n kira sapa. Bila dah terbius dgn rasa cinta mula dunia jd khayalan dgn keindahan... stim dan kuyu layan perasaan. Segalanya jd serba x ketahuan dan keruan... sanggup terima apa ja risiko. Masa tu mmg indah gila... masa tu mmg wangi... masa tu mmg masa x kenal masa.. x reti siang x sedar malam!!

cemburu... automatik terbenam rasa dlm diri dn mudah terpacul kuar laju semcm. Dlm hati setiap waktu dan saat hanya mahu dia... nmpk dia... nk ikut dia... nk teman dia.. suma dia... Kalu boleh nk sentiasa dgn dia... hingga ada tahap cemburu smpai kucing pn xleh dekat dgn dia!! Mahu ja kawal suma gerak.. kemana pergi.. dimana berada... Bohong la kalu xda cemburu baik hero brutal paling brutal dan hebat mna jgk...

tangisan... bab ni x semesti masa meratap kematian.. perpisahan jaa... atau mungkin kesal sb kegembiraan juga bisa menitis air mata. Bukannya 'superman'... so bila menangis x kira sapa jugak tentunya dah x reti nk rasa perasaan lain.. hanyalah hiba hingga teresak tnpa sedikit pn rasa malu lagi atau gembira hepi gila hingga x sedar pipi basah berlinangan air mata....
Bab air mata xleh main2 sb ia kuar dari mata bila hati tersentuh hiba atau tersentak gembira.. huhu masa ni baru dapat rasa cmna rasa jujur dn ikhlas tulus murni.. sb xleh tipu diri sendiri lain la kalu berlakon dan bersandiwara drama swasta!!

so antara marah... sayang.. cinta... cemburu mahupn menangis rupa2nya suma tu kerana utk wujudkn rs bersyukur teramat... sb masih wujud dan hidup utk rasa nikmat perasaan.. supaya sedar diri masih ada deria dan perasaan.. supaya merasa masih cukup sifat walaupn x sempurna utk merasa banyak lagi rasa selagi hayat sebelum pulang ke akhirat.... sekiannnnnn

Saturday, December 19, 2009




semalam perjalananku ke Alor Setar tersangkut kat ngan hentian rehat Gurun.. 2jam lebih tersadai tengah2 highway dgn ditemani ujan rintik. Panas dan hangit gak aku rasakan sb radang kat PLUS yg bengong x soh keta kuar ikut Gurun jaaa... x la suma org tersadai buang masa tggu 2 buah kontena yg xcident tu dialihkan.

...kul3 aku bertolak dari rmah, sampai sana kul8 lebih!! kul9 bergerak balik BM then sempat sggh kat Taman Robina pekena 'chicken chop' ngan mmber2 yg sedia dah dok tggu kat sana... baru order ja aku terima khabar berita menyedihkan... Pak Su Zali meninggal kul9 lebih td kat Alor Setar, sakit jantung!! :( so kena turun semula ke Alor Setar ziarah arwah... Akhirnya aku smpai semula kat rmah kul4 pagi... ngantuk+letih suma cukup!! terus lena x sedar diri!!

zzzzzzzzzzzz.........:(

Wednesday, December 16, 2009

Ku ingin dirimu dekat dihatiku
Berdua kita kan raih bahagia
Ku ingin dirimu turut merasa
Rasa rindu 'tuk menatap matamu.......

menatap matamu nmpk bayang wajahku. Linangan deraian airmata di pipi menitis laju meratap hiba pedih rasa teramat sedih bila segala2nya bagaikan angan dan impian yg x kesampaian. Mustahil lagi x munasabah atau mungkin juga utk ia menjadi nyata... lepaskan dgn sempurna tp jgn buang bagai hina kerna kenangan indah telah tercipta bersama tnpa sedikit pn rasa benci hadir sejak itu.

Haruskah pengalaman dari kisah yg tercipta itu aku biarkan hilang atau dijadikan pengajaran utk aku beringat supaya x berulang kembali andai itu dinamakan kesilapan... Menyesal?? huhu... aku sudah pn memilikinya... cuma ada sedikit sangat kecewa dgn hak aku sebelum dia. Dia sudah berubah kerana aku... tp aku x sanggup lepaskan!!
Walaupn kehadiran kasih baru dalam hidup aku tp aku tetap merasakan betapa ia setia dgn pengorbanan sejak sekian lama dia bertahta dlm genggaman aku.. Aku x mungkin akan lepas... lupakan... atau biarkan dia mcm tu jaa, x mungkin lenyap sayang dari hati ini. Biarlah dia tetap kekal selagi hayat supaya kasih dan sayangku tetap utuh untuknya...
Bila kau mula wujud tp aku amat lemah terlalu kekok utk mendakap memeluk sepuasnya kerana masih terkenang kisah lama... Aku cuba menyintai dirimu seperti mana aku menyayangi dia yg terdahulu... mungkinkah aku dapat menerima? Aku sedang cuba sekarang...



Thursday, December 10, 2009

YAKIN dan PERCAYA... sesuatu yg kita yakin bila percaya baru perjalanan kehidupan terasa puas..tenang dan sempurna agaknya. Mna satu?? nk buat orang yakin dan percaya kat kita atau percaya dan yakinkah kita kat seseorang tuu??? Camna nk wujudkan perasaan camtu...? Bukan mudah utk bina kepercayaan serta keyakinan terutama bila yakin dan percaya itu dikhianati.. !!

Sebenarnya aku hanya ingin citer yg makna YAKIN lebih luas daripada PERCAYA. Yakin adalah harapan atau doa yg datang sebelum hal yg diharapkan terjadi dan rasa percaya pula selalu datang sekali atau sesudah hal/fakta atau bukti yg diharapkan itu terjadi. Yakin x memerlukan fakta nyata yg mendukungnya bila ia sangat erat dgn emosi yg kdg2 misteri sedangkan percaya berkaitan dgn logik pemikiran manusia. So YAKIN dulu barulah PERCAYA....

Cuba kita renungkan yg ini…

seseorang itu mati apabila nyawa terpisah dari jasadnya. Dikatakan tidak bernyawa.
Nyawa itu adalah roh yakni hati. (soul)
Bila kita yakin ia datang dari hati, makanya ia kekal sampai kembali ke hadapNya.
Sedang otak hanya berfungsi selama bernyawa. Apabila mati ia turut mati. Justeru percaya yang dihasilkan dari otak bukanlah sesuatu yang kekal apa lagi teguh !

Ada ketika dalam kehidupan kita...
dalam setiap kejadian yg kita buat, lalu mahu ada rasa yakin lalu percaya semula kepada seseorang setelah berlaku sesuatu yg menghancurkan hati dan perasaan sayang hingga timbul benci tentunya sukar... Bagaimana utk kembali lekatkan rasa yakin lalu percaya itu kembali??? Maaf mungkin x berkesan kerana hari raya sering dipergunakan utk tujuan itu... so?? bagaimana??

Yang pastinya, kena YAKINkan utk wujudkan semula PERCAYA yg sudah semakin pupus atau mungkin lenyap terus... supaya hadir semula saat2 indah bersama kebahagian selama2nya. X mahu berulang lagi kisah YAKIN yg hilang bila PERCAYA yg kita cari setelah sekian lama tetiba punah.. harap2 jumpa semula si YAKIN lalu PERCAYA ini lagi..!!!

....kerana peluang masa ada!!

Thursday, December 3, 2009

time ni aku dalam kelas sementara tunggu turn utk wat 'presentation group'... huhu. Sempat lagi sb ada 3 group n aku group last so sb bosan dngr group lain wat persembahan depa.. mybe sb gelabah nk kna 'sepi-king' depan lecture dan kawan2 kot :))

Ada bnyk wifi free yg tersedia kat area 'penang walk'@ KOMTAR tu sampai kat tingkat 4 kolej so aku x guna langsung kemudahan wifi kolej yg amat kedekut tuuu... ada password!!! huhu...
Aku diam jerk bila sesi soal jawab sb xmo kena tanya banyak2 bila turn group aku nanti, just sogok dgn tepuk yg kuat tanda sokongan kt group lain.. kakaka!! so cepat abis cepat leh balik..
So sementara tggu turn.. aku aku nk karang??? dan yg sempat dan spontan ialah...
x ingat bukan lupa...
bila assigment miss 'X' minta..
kerana kalut dgn keja..
kerana bergelut dgn masa..
sb banyak komitmen lain yg sedia ada..
x ingat bukan lupa..
bila perut berlagu hiba..
rupanya aku belum jamah apa2...
kerana asyik dgn keja..
smpai nk demam pn ada..
x ingat bukan lupa..
bila masa rehat tiba..
aku kunyah nasi sakit gila..
kerana ulser belum lega
tp x tahan perut dah kosong penuh dgn angin sajaa..
so aku kedarah juga!!
x ingat bukan lupa
aku MC dah seminggu rupanyaa..
kerana sakit mulut x terkata..
dan hari ni gusi aku masih rasa sakitnya..
bengkak dan luka..
x ingat bukan lupa..
adehh.. lupa dah apa yg aku ingat tadinya
tp sb turn group aku dh nk mula
setakat ni dulu laa
bye suma...
gud luck utk aku juga...
huhaaaa

Tuesday, December 1, 2009

Rasanya masih belum terlambat aku nk citer pasal KORBAN & AQIQAH baru2 niii... malah suma orang tahu kisah pengorbanan disebalik sambutan hari raya korban!! Bagaimana besarnya pengorbanan yg sanggup dilakukan kerana taat kepada perintah ALLAH...

Dan masih belum terlewat juga utk aku berbicara tentang KEMBALI... bila baru2 ni aku tersentak dgn kisah kembali bertaut antara dua hati yg berpisah dulu kini datang kembali. Datang mengenang cinta dahulu... dan lagu yg berkumandang dari suara lunak 'saleem' mendendangkan lagu 'trilogi cinta 3 segi' buat aku terasa mmg kena sangat2. Tp bukan la smpai nyawa melayang cam kisah lagu tu...
Bila kisah kembali ini terjadi, aku jd serba salah dan tersepit bila aku ditanya... "apa pendapat abg jika kami 'couple' semula???" dan aku masih boleh terima dan masih boleh bagi pendapat tp kalu dah bekas kekasihnya pn bertanya aku soklan yg sama..."bro... ok ke kalu aku couple balik dgn dia???" huhu camna??? Kebetulan aku berada ditengah2 kisah mereka yg aku rasa mereka masih mentah dan lali dgn percintaan lalu mengikut rasa hati muda utk buat satu keputusan matang dlm menjalani kehidupan.. banyak lg pengalaman hidup perlu ditimba bukan mengikut kata hati yg sebenarnya banyak x betul dan hanya buat bagi betul utk kepentingan sendiri.

Akhirnya aku lihat satu perubahan yg mungkin mereka rasa, faham, sedar dan dapat hikmahnya sepanjang mereka terpisah dulu... harapan aku ianya adalah realiti bukan hanya sekadar janji manis malah bukan main2 cinta lagi. Banyak sudah masa terbuang camtu jaa bila asyik mengikut hati dan terlupa bahawa perasaan itu boleh jd kecewa bila janji x ditunaikan. Muda bukan alasan kerana tanggungjawab besar yg harus dipikul perlu ada kekuatan dan keyakinan diri masing2 dan ia mmg ada dlm setiap orang.. cuma berani atau tidak sj utk usung beban itu!!

Kini bila KEMBALI menyusuri waktu utk terus mengecapi saat2 bahagia berulang kembali dgn keyakinan dan bersedia dgn amanah besar, satu PENGORBANAN pasti akan berlaku. Demi cita2 dan masa depan yg lebih terjamin semoga berkat dan mendapat restu dari yg berhak.. aku hanya dapat hulurkan doa semoga KEMBALI bersinar dgn harapan baru.. semangat baru supaya pengorbanan ini x sia2. Semoga keberkatan dari sambutan Hari Raya Haji/Aidiladha yg berlalu baru2 ni akan memberi sesuatu petanda baik serta kesungguhan dalam menunaikan janji... amin!!


Monday, November 30, 2009

BUBUR!! semigu sudah aku hanya kedarah bubur nasi... mekdi dah menjadi dapur rmah aku sejak 7 hari lepas. 2-3 hari boleh lagi selera menjamah bubur tp bila dah ditayang.. layoq depan mata segala makanan kesedapan... mau bebal jugak hati aku smpai trpaksa tahan pedih utk telan jugak rendang daging.. ketupat lemang tuu. gerammm!! tau dak cmna geram? huhu

Arini aku cuba pegi keje, tp masih x tahan pedih so p smula ke klinik utk amk ubat. Adehh... dapat MC lagi dan sampai kerani kat opis kata amk la cuti blambak tu sb dh ujung tahun dah.. x elok personal rekod bila MC lelama. huhu...mcm2!! Aku x minta pn nk MC tp dah kena rehat sb ubat teramat kuat utk aku buka mata... sure lena kalu telan!!

Esok kalu masih lagi pedih dan sakit, aku nk amk cuti ja laaaa.. huhu Baki cuti aku ada 40 hari lagi yg belum aku sentuh. Cuti ganti aku dah langsai aku kerjakan... itupn aku halalkan lebih kurang ja baki2 jam yg x pernah aku claim. Bawa ke tahun depan dan simpan dlm skim pencen pn aku masih ada baki yg akan hangus camtu jaaaa... huhu

Biarlah nasi menjadi bubur sekalipn... bila sebenarnya aku x peduli sngt pn pasal MC dan cuti2 aku tuuu... sbnya? bagi aku amat terasa bila bandingkan keje2 apa yg aku buat sekarang dan dulu.. cmna teruknya aku pernah berniaga dulu... cmna peritnya kerja dgn tauke dgn kaum berlainan.... cmna aku maki lembabnya servis gomen berikan dulu...
....akhirnya aku berada dlm situasi itu sendiri!! Merasa sendiri keadaan itu... sumpah seranah orang beri... so aku merasa 2 keadaan dan mengalami suma tu sendiri!

Dan sekarang seperti 2 jenis antibiotik paling 'power' ( itu kata doktor laa ) yg perlu aku habiskan utk menyembuhkan penyakit yg ada, insyallah dgn izinNya. 'AMOXYCILLIN 250mg' + 'METRONIDAZOLE 200mg' ditambah dgn 'CHLORHEXIDINE 0.2% MOUTHWASH' supaya bersih dari maki hamun dan pedih ayat2 sindir dan gurauan aku niii... jika ada!! Kalu ikut sukatan dan aturannya 3 kali sehari, harap2 lega dan x perlu MC atau cuti yg berhak aku dapat tuuu...

Sunday, November 29, 2009


Beberapa migu lepas aku hanya benarkan kawan2 ja masuk baca blog aku.. aku cuba sekat beberapa individu yg aku rasa rimas dan mereka itu mmg x patut baca apa yg aku tulis.. citer dan karang dlm blog aku ni...

Arini aku berubah fikiran tentang mereka2 itu.. mengapa perlu sekat kalu 'dia' nk baca pn segala citer luar dalam tepi kain aku pn... lantak laa! ada aku kisah?? Walaupn sbnrnya bila kita ber'blogger' ada kebaikan serta keburukan, segala cerita tentang diri sendiri adalah mmg membuka pekung didada... menunjukkan sebahagian kelemahan diri sendri... tp itulah risikonya bila setiap kisah yg ditulis dgn jujur dan benar!!! Tp mmg ada bnyak juga kebaikan.. pengajaran dan pedoman utk org lain dan diri sendiri.

Secara jujur dan ikhlas, sememangnya apa yg aku tulis adalah benar dan mengikut situasi yg aku alami sendiri... selagi belum tutup atau kena 'hacker' blog ni biarlah ia trus kekal sampai aku sudah tiada. Biar jd tempat utk aku karang apa yg aku suka..

So arini aku benarkan semua orang masuk dan selongkar baca semula... x kisah sudah tentang apa juga yg bakal berlaku... I DON'T CARE!!!

Dan buat semua yg sudi baca dan masuk lihat perkembangan diri aku... aku ucapkan terima kasih banyak2.... sayang kamu rindu kamu!! Yang sudi bagi pendapat dan komen2 kat dlm niii.. aku amat menghargainya... nasihat dan teguran kalian amat bermakna buat aku. Kepada mereka yg cuba aku sekat tuu.. aku minta maaf andai aku buruk sangka kat korang, bila emosi yg x dpt aku kawal lalu ikut perasaan dan naluri bebal... sori!!!

PEACE!! Jangan biar hilang kehidupan yg hanya sekali... kebahagian yg di cari semoga dapat kita kongsi pengalaman dan pengajaran yg kita jumpa selama ini utk tatapan bersama2...
KENDURI.... musim kndri kembali lagi!! Tahun ni ramai jugak kawan2 aku yg akan kawen.. ramai sngat.. Dah tersusun kad jemputan dlm keta aku sb kalu boh dlm rmah pakai lupa laa jadiknyaa.. Tp yg pasti x suma kendri tu aku dapat hadiri.. minta maaf bnyak2 sb ada yg kebetulan serentak pastu jauh2 plak so keputusannya salah satu ja yg patut aku pergi...

Aku plak baru selesai kendri korban dan aqiqah ptg td... dlm sederhana merancang kendri kecil2, sedar x sedar 200 org jugak yg hadir... aku cuma jemput tuju2 ja sb letih sngt lagipn aku dah semigu MC... mmg x sihat dan lega lagik.

Syukur selesai sudah kndri serba ringkas tp sbnrnya x seringkas yg dirancang bila 'tok' aku 'glamer' dikalangan saudara mara dan dlm kampung... Dia paling tua atau lebih tepat orang lama so berangkai-rangkai jika menjemput setiap kali ada majlis dibuat. hehe Begitulah setiap kali nk buat majlis apa2 sure khemah kena pasang juga...

Seperti setiap tahun dan yg lepas2... tahun ni sj dh berapa kali sudah kenduri dibuat kat rmah aku... Tahun depan pn dah ada kenduri besar akan berlangsung kat rmah aku lagi... knduri kawen adik aku lagi. Insyallah dlm bulan 6, 2010... :) itu belum masuk kenduri kesyukuran... knduri arwah yg setiap tahun pasti 'tok' akan buat!!

Alhamdulillah.. rezeki sentiasa ada dn bertambah bila suma itu dgn niat yg ikhlas dn elok! Terima kasih juga buat sedara mara.. kawan2 yg sentiasa hadir bila dijemput semoga ia terus cmtu...

Dan esok ada 2-3 tempat kenduri yg aku perlu hadiri pula... meneruskan kesinambungan kehidupan yg berulang2 tp dgn situasi dan pengalaman baru.. Dan aku masih menunggu KENDURI kawen beberapa kawan2 aku pada tahun depan!!! insyallah.. x sabar lak..!!

Wednesday, November 25, 2009

adehhh... siksanyaaa :( itulah bila ada mulut jagalah dari sumbat apa2 yg x senonoh atau sembur kata2 yg x sopan... x baikkkk!! Bila mulut sakit tp lain2 deria atau anggota badan x sakit tp ingat rupa2nya yg lain turut sama dapat rasa kesan dan bahangnya. Buat apa kaki kuat tp mulut sakit xleh sumbat makan?? 1-2 hari x kedarah ok lagi kaki tu melangkah tp kalu dah masuk hari ke-5.. 6 dan semigu??? Jgnkan kaki.. mata pn belom tentu leh celik... Aku yg kena ulser dn sakit tekak smpai berdarah, ntah kenapa?? mengapa?? alergik??? atau maybe musibah??

Alergik!!!! aku ada makan makanan yg aku xleh makan baru2 ni bukan sb x sedar tp sengaja kedarah sb x tahan!!! Sedeeppp bebb!! Makan ja laaa... huhu Kesannyaaa??? Aku MC 3 hari dan harap dpt sambung lagi sehari esok (Khamis) sb lusa dah Jumaat, raya haji tuuu...:-" Sori kat kawan2 yg sepatutnya aku tolong sama kat PESTA PENANG'09 kali ni terpaksa aku blah... x tahan weyyy!! sakit bangat... :(

Lagipn terus terang aku mcm malas sudah sb timbul masalah kewangan yg x berbaloi utk aku claim... rasanya dah hampir setahun lebih sudah aku bersih terima gaji tanpa seduit pn claim..!! Tp itu lah sebenarnya yg buat aku malas sudah.... Dulu aku x pernah berkira.. x kisah pn walau hari2 sekalipn aku kena bertugas or apa2 jaa.... keje pn aku x kisah walau bukan keje aku sekalipn... Aku x pikir lain just biar suma baik, keje jalan... dn demi tugas serta nama baik Jabatan.... tp sejak2 akhir nii aku terkilan....sangat terkilan dgn perangai pegawai2 yg.....???

huhu malas nk citer!! cam bengong jerk kalu aku buka pekong!! mmg mcm bodoh jerk bak 10 budak hitam dalam kolam berebut2 nk kuar dari lubang kolam yg penuh dgn taik!!! biar pijak kepala kawan asal dpt kuar dan ngaku x berlemoih sama padahal bau taik masih lekat di badan!!

Faham kerr???? huhu xyah la kawan2 aku nk faham dgn citer budak hitam ni sb aku ada citer lain yg lebih menghairahkan utk nafsu cinta kasih sayang pada sudut pandangan sesetengah orang tuu.. Aku ada citer awek comel putih gebu yg sepi dan masih single. Nk tahu citer tentang dia??? Baca la citer aku niii...

" Faridah.. opss x sedap!!! so tukar FASHA!! ( bukan nama sebenar ).. Fasha mmg comel, putih dan gebu sure terliur kalu tngk lentok tubuh badannya.. Sekali pandang mesti berkenan dn jatuh cinta punyalah!! Ramai telah mencuba utk dekat dn ngorat dak ni... tp lom ada yg dpt sentuh hati dan perasaannya. Macam2 cara dan muslihat antara ramai kawan2 aku sendiri utk tackle si Fasha dah pn dibuat tp masih belum cukup utk dia cair lalu terima cinta itu. Keayuan dan kecantikan Fasha sentiasa jd buah mulut org..

Aku x terlepas sama utk menaruh harapan agar dia aku miliki dan kongker segalanya.. Berbagai cara juga aku buat antaranya belikan apa sj kesukaan dia... ikut minat dia.. buat apa yg dia suruh... ingat segala2nya tentang dia mcm tarikh2 penting dlm hidup dia... warna dan makanan kegemarannya.. hampir segalanya sudah aku tahu dan mmg tersimpan dalm kocek hati aku!! Sebut la apa saja.. sure pantas aku tunaikan!!

Fasha mmg dah mula aku genggam erat.. dia bagai dh x reti nk hidup dgn kehidupan lain lagi bila suma yg dia mahu sentiasa ada depan mata. Akulah segala2nya utk dia... sejak itu aku mula kehilangan kawan2 bila aku asyik pentingkan dia. Aku takut kehilangannya.. aku takut sangat!

Sehingga suatu hari bila bertahun sudah berlalu... kami mula ada halangan dan dugaan. Cinta aku x pernah berubah walau sekelumit kecil pn tp rupa2nya suma itu... cinta, kasih sayang atau kemewahan x bererti dan bermakna andai tiada doa dari kawan2 yg telah cemburu atau kecewa tahap gaban dgn perubahan perangai aku... malah ada yg sembur maki hasad dengki kerana x dapat milikinya atau meluat dgn aku gamaknyaa... dan amat2 x bermakna lagi x mungkin bahagia kerana tiada restu dari ibunya.. Aku terlupa tackle ibu malah familinya bila asyik lalok dan lali dgn cinta rupa paras... Fasha bukan miliki aku lagi bila ibunya yg tentukan pilihan hati jiwa raga serta kebahagiaan utk dia... "Ko jangan rapat dengan anak aku..!!! ko x layak utk dia... ".....

Aku hanya boleh merancang, mengorat tp terlupa ibunya juga kena tackle sama.. sesungguhnya ibunya akan lebih menyayangi aku seperti anaknya jika sebenarnya sejak mula serta sepatutnya bukan si Fasha sahaja yg perlu aku jaga... "

..akhirnya baru aku tahu kenapa Fasha masih juga tetap single hingga sekarang bila aku masih seperti dulu dn terus menyimpan cinta , miliki kembali segalanya... kawan2 lama dulu yg rupanya amat memahami malah sikit pn x berdendam tp aku buta dgn cinta dn hanya ada kenangan yg x mungkin berulang lagi tnpa dirinya... tanpa Fasha!!

lalu bila hanya airmata mula basah di pipi baru aku tersedar ini suma hanya MIMPI!!!... huhu
HITAM... hitam sering dikatakan sebagai hal yg buruk. Hitam juga tegas dan bersifat kuat sb x mudah dikotori dgn warna lain... tp sbnrnya hitam adalah tidak ada sedikit pn warna atau cahaya di dlm ruang yg gelap... kdg2 dikatakan kotor!!

Hitam adalah standard dlm penulisan di kertas putih... hitam membawa ketakutan... hitam dominan... hitam itu menawan!!!

..dan tentunya putih jd lawan hitam dlm setiap perkara... perumpamaan atau kiasan.

Alkisah x kira hitam, putih atau kaler apapn.... yg sebenarnya bila kita sedang bernyawa pasti x terlepas dari perkara yg x dijangka atau sangka... x terpikir pn... tetiba jd!

...aku tetiba dpt musibah dlm beberapa hari ni. Tekak dan mulut aku sakit, luka kt tekak, lidah dn ulser kat bibir, gusi dan bawah lidah... Adoiiii!!! mmg siksa nk makan+minum lalu badan aku yg x naik2 semakin turun lagik... kenyang telan ubat jerkk!! Nasi dah mcm pasir jerk aku rasa... ayam mcm kayu.... papadom mcm batu... adoii pedihh!!

Aku MC 2 hari (isnin+selasa) tuptup dpt tambah MC lagi (rabu) Adehhh mmg aku x pernah dpt MC camni.. pecah rekod sb aku x pernah amk MC pn sebelum niii.... kalu sakit demam2 sikit2 tu aku cuma dapat bekalan ubat kat farmasi jerk. Masih pegi keje jugak kalu setakat demam kora!!
Aku mmg x layan sangat kalu setakat sakit sikit2... aku wat bodo jaaa. Cuti aku pn berlambak lagi belum aku sentuh... huhu

Esok dh Khamis dan lusa 'raya haji'... arini bibir aku masih mcm Angelina Jolie... bengkek jerkk:( adehhh.. mybe sb aku maki orang kot migu lepas... So inilah balasannya?? huhu lantak laa, dlm sakit ni pn aku masih leh maki kalu sapa2 mauuu... :P

seb bek ada raya utk kita saling bermaaf2an, kalu xda raya agaknya nk tggu perayaan atau hari apa la bru nk sedar kediri dan mohon keampunan?? Dah jd trend tggu raya jerk baru nk sua tangan salam ampun maaf.. walaupn sbnrnya setiap hari dan waktu tersedia utk suma itu... selagi masih bernyawa!!

So aku nk mohon maaf dan ampuni kesalahan aku sekecil2 kuman hingga sebesar kepala batu, sekeras2 hati yg ada jika aku ada terbuat, terkata... ter-itu dan ter-ini dgn korang... :( sori erkk!!
Dan aku sudah sememangnya sudah pn lupakan apa2 yg ja yg x kena, yg salah... yg geram.. yg sedih... yg itu atau yg ini. Aku dh buang jauh2 dah... xda apa yg nk korang minta maaf lagi kalu perasaan ada.

Sbnya bila sudah hitam dan kelam mata lalu x dpt melihat apa2 lagi sekejap lagi... esok atau ntah bila masa itu... mna lg kesempatan utk kita pohon suma itu?? NO MORE!!! Jangan sampai menutup mata.. lalu tubuh kaku dan nafas terhenti kerana tika itu dah xleh buat apa2 lagi...

THE END!!!


Monday, November 16, 2009

hujan amat lebat membasahi lantai bumi ini.. angin kuat terus menerjah dan menyapa pohon2 rendang dan dinding rumah. Sekali sekala bumbung zink bagai ingin terbang dibawa angin... risau dan gerun dgn guruh disulami kilat x henti2... Banjir sudah pn melanda... tggu kilat menyambar tubuh si celaka biar rentung dimamah api... huh!!!

bukan mengiakan malah nk menafikan pn tidak tp hati dan perasaan aku mcm cuaca yg x berapa elok dlm semigu dua niii... Buat apa nk mengiakan jika citer tu x benar?? kenapa perlu menafikan jika bila sumanya adalah tuduhan bodoh lg x berakal??? so biar saja citer orang begitu... dan aku terus begini... bila sebenarnya 'kita' x rugi atau terjejas apa2pn dgn tohmahan camtu.. pabila tatkala kita menafikan, mereka pasti ada citer cam len pula utk mengesahkan apa yg dituduh.

.. x reti bergurau dan betul bendul sngat sbnrnya spesis si bebal tu.. x tahu nk membezakan antara gurauan dan seriusnya ayat2 dan kata2 aku... x pandai terjemah erti sayang aku atau ayat2 godaan tp sbnrnya hanyalah usikan semata2.

.. atau mungkin dan sah sebab musabab lain yg terbuku dlm hati si bebal seperti jeles... marah dan x berakal.. lalu geram menguasai diri si bebal... atau ada masalah mental yg menjadi barah luka kisah silam yg baru kini menyesal dan cuba mengenang cinta lama?? adehhh... yg sudah, sudah laaa... yg lepas, lepaskan laa betul2...

x guna mengenang lagi bila usia semakin hari semakin menuju mati... sepatutnya kematangan sudah menjadi pedoman lalu sesal dan taubat kekal hingga ke hujung nyawa.

Aku hanyalah meneka dan agak, mungkin begitu lah keadaan si bebal sekarang.. sb kisah dan teladan kisah2 cinta... kecewa atau kehidupan kita sama sahaja dan sentiasa berulang bagai drama cuma watak berganti watak... kadang2 jalan cerita hampir serupa... kerana kisah ADAM & HAWA, hasad dengki... cinta duniawi...atau angan2 tinggi x mungkin tamat selagi wujud 'kita' di dunia!!!

rajin2 laa baca tentang agama, bahan pedoman yg berpengalaman atau kisah benar dari bermimpi atau dngr cerita kedai kopi dan ilusi.. asyik gossip sini sana tp kain sendiri terlondeh x sedar kediri...!!

adehhh... apa yg aku tulis niiiiiiii???? tggu nk aku bunuh dan matikan semangat?? atau ragut nyawa orang yg bebal bila sudah terlalu geram??? sabarlah wahai diri aku yg masih dlm kesabaran ini..:D peace!!!


mulut tempayan boleh la aku tutup... mulut orang ni kena tembak mati ataupn sula lubang 'tuttt' supaya mulut tu hanya reti menjerit dan sedar sakit teramat sakit..!! adehhh.... apa kes la manusia yg suka jaga tepi kain dan selak2 kain orang??? Diri sendiri x betul ntah cuba betulkan orang plak.... adoiii.. :-w

... aku x kisah sngt pn sb bukan benar suma citer2 tu cuma kesian kat 'dia' yg dok x dok dituduh SKANDAL ngan aku!!! haha... lawak milenium betoiii!! :)) Aku dah biasa ngan kes 'mahkamah syariah' niii.. cukup la dgn 4 org skandal yg sedia ada tuuu... dah x terlayan, dah x cukup masa utk aku berikan pada mereka... cuma aku masih x jemu2 aku beri 'pelokciumpipikirikanandahi' jaa kat depa tu!! Ada sapa2 sudi terima 4 org skandal aku tu ka?? hmm.. kalu dapat terima mereka seadanya.. kalu dapat beri kasih sayang seadil-adilnya.. kalu dapat terima hak yg saksama... dan kalu sedia 'dimadukan' ?? JOM arr ke pejabat kadi... ada brannn?? :P

Itu kisah skandal yg aku dngr dari kawan aku pg2.. kawan ker?? huhu... aku x pasti dia ni kawan atau bukan kawan.. yg aku tahu kami tahu camna diri masing2.. setakat mana tahap perhubungan kami.. sejauh mana makna ikatan persahabatan yg ada antara kami. So jangan 'dijolok sarang tebuan kalu galah pendek'... :-w

Nk marah pn x guna... nk diam plak cm panas ja hati nii... kesian kat 'dia' yg dah pening dgn masalah peribadi.. harap dia tabah hadapi dan kebal utk terima tohmahan camtu! Nmpknya aku dah bawa masalah buat kawan2.. nmpknya aku perlu undur diri dari suma.. aku kena lupakan segala2nya.. bukan merajuk atau patah hati tp malas malah bosan sudah dgn 'kawan2' yg x reti nk berkawan...!! Dan sebenarnya, sedar atau x perasan... aku dah pn mula bertindak.. aku dah mula buat supaya xda HATI YG AKAN TERLUKA lagi... aku harap tiada benci yg tersimpan dalam hati 'mu' utk aku!!

Kalu dah janji aku akan tunaikan... BYE :/

Monday, November 9, 2009

FACEBOOK!!! aku ada xplore lama dh dan tau lama jugak tp ntah camna aku baru join FB... bukan trpaksa or kena paksa tp nmpknya sudah mnjadi trend atau pelik kalu xda FB nii.. Tringat kata2 kawan aku --> " hg xda FB?? weyy mna leh xda FB org mcm hg niii... tipu lahhh...!! "

Adoii.. so apa yg menariknya kt FB?? hmm.. setelah aku daftar dan aku sedar yg ada hanya 1 jaa... baik dlm portal komuniti sosial yg lain mcm VF.. MySpace.. dll hnyalah menjadi perantara utk cari..jumpa 'kawan2'...!! Sama sajaaa... mna2 pn cuma cara penyampaian berbeza.. yg pastinya ia mendekatkan yg jauh!

...so mau x mau kawan2 tetap kawan2, saling brtanya khabar... saling mengingati... gossip sana sini atau biar hanya sembang kosong!! X kisah asal pandai dan faham serta bijak kontrol diri dari 'terkena' dan dpt perkara perkara negatif sb ada kawan2 yg dapat jodoh melalui laman sosial mcm FB... VF dan len2, ramai la jugak :D mmg ramai juga bahagia hingga sekarang.. syukurlah!!

Smlm aku tersentak dgn citer kawan aku tentang 'misteri' ala2 misteri nusantara tuuu.. meremang bulu kaki tengkuk bila citer tu sebenarnya aku dah dpt 'clue' sikit2 dah dlu tp cuma x pasti sejauh mana dan camna ke'misteri'an benda tu.. Bukan nk tunduk percaya atau sokong tp faham sejauh mana wujud dan setakat mana kepercayaan dan batas kita utk kata ia SAH!! Cuma bila cerita dan mengalami sendiri kejadian pelik mainan setan nii buat aku sentiasa 'protect' dari tunduk dan percaya kat benda tu!!

hmm.. tetiba plak citer pasal laman sosial bertukar jd citer seram!! Sbnrnya kisah bertemu kawan2 melalui internet atau kisah seram yg kawan aku citer tu x banyak bezanya.. sb yg penting jaga diri sendiri, percaya diri sendiri atau yakin apa yg sedang dn mahu buat! Sb kalu salah percaturan... salah langkah... diri sendiri merana.
:D so tinggalkan dlu citer FB dan kisah seram sb sbnrnya aku nk citer tentang 'pesta pulau pinang 2009'... adehhh x lama lagi pesta kembali menyinari dan memeriahkan penang. Setiap hujung tahun dh termaktub dlm kalendar yg pesta mmg kena p... Aku x terlepas lagi kali ni bertugas di tapak pesta. Ntah meriah seperti tahun sudah? hmmm buat korang yg dah lama x kunjungi pesta, jommm temani aku sepanjang Disember nii... hehe


Saturday, November 7, 2009

GAGAL!! bila buat sesuatu tp x jd.. so gagal!! Bila dh buat yg terbaik.. dh berusaha brsungguh2 tp x jugk menjadi seperti yg diingini dan harapkan... Kegagalan kecik leh melarat jd besar dan lebih besar... Perbagai kegagalan wujud disegenap realiti hidup kita kerana gagal mungkin sb cara yg salah atau cara yg 'kurang betoi' bukan x betoi tp 'kureengggg betoi...'

Gagal x semestinya akan terus gagal... baik exam, keja atau juga dlm cinta!! Setiap kegagalan akan menuju kejayaan jika x putus asa berusaha. Gagal atau x berjaya mmg x suma org sanggup tanggung dn terima hakikatnya.. Apa2pn suma sb risiko yg ada dimna2 selagi bernyawa..

Isnin ni 9hb November hingga 19hb Disember.. boss aku ada di Mekah mengerjakan rukun islam ke 4....menunaikan haji ke Baitullah. Lega bila suma dokumen yg nk kena sain dh settle sebelum dia berangkat pergi. Mmg terkejut tergempar bila dia hanya dapat tau tarikh ke sana pd 5hb November... bayangkan camna kalutnya!!... so antara GAGAL dan menunaikan kewajipan sbnrnya adalah sesuatu kena buat.. wajib dan kita akan dapat sesuatu yg x kita sangka langsung.. x terfikir. Walaupn dah rancang tp x semesti dpt... Tolong ja tnpa mengharap balasan sure ada hikmah dan habuan menanti. Rancang ja apa yg teringat dan ingin.. biar masa menentukan dan sentiasa ready utk hadapi jika ia benar2 jadik!!

so plan dan keinginan aku seterusnya insyallah aku nk dptkan NIKON D3000 or busuk2 D5000 jaaaaa... :) hehe


Friday, October 30, 2009

DENDAM!! merupakan suatu perasaan yg lahir drpd perasaan benci atau marah pastu seringkali dipendam penuh rahsia oleh seseorang. Dendam timbul juga drpd hasrat dengki atau x puas hati. Apapn dendam ni x baik n berdosa... tp terpulang camna nk terjemahkan pasal dendam.

Masing2 antara kita x terlepas utk ada perasaan ni.. tp terpulang pada diri masing2 camna nk handle dan kawal ia. Bila dah terlalu benci, marah atau sayang sekalipn.. dendam pasti membara!! Xda kesudahan kalu masih ada dendam pada sesuatu peristiwa.. kepada org atau keinginan. Kalu dendam nk dapatkan kesenangan.. kemewahan atau kebahagiaan cuba la dgn cara elok, halal dan bersungguh2. Jgn dendam kerana benci seseorang kerana nti xda penyudah bila dia pn akan dendam juga... akhirnya 'dendam sampai mati'!!!

Cmna kita dendamkan org, cmtu la jgk org ada simpan dendam kat kita..
Bila fikir2 semula daripada simpan dendam dgn niat nk balas dendam yg x elok baik 'turn it' dgn dendam yg baik... :D maafkan la jika masih nyawa dikandung badan... huhu. Mmg mudah bercakap kn? yg peritnya hanya diri sendri yg tau...

Itu pasal dendam kesumat bila sebenarnya menjaga diri sendiri lebih better... maksud aku, 'protect' diri dari dendam org dari balas dendam dgn dendam. Melindungi dan menghindari diri dari benda2 x elok mcm 'orang buat orang'... 'Lindungi' diri dgn jgn cari pasal dgn org sekeliling kita.. jg tingkah laku supaya disenangi oleh semua... 'rambut sama hitam tp hati lain2..'
Bukan hanya sekadar dendam atau 'lindungi' tp sbnrnya ketabahan.. keyakinan serta niat yg perlu ada dlm setiap pekerjaan mahupn dlm menjalani kehidupan sehari2an..!! Bila ada sorang teman brtanya aku.. "mengapa manusia x kekal?..." aku terdiam seketika utk menjawabnya bila dia sememangnya tahu kenapa....

Thursday, October 29, 2009

:D hehe... keta aku dah siap smlm dan hilang sudah kemek2 dan calar balar kena polish dan cat semula. Settle sudah 1 bab lagi... ntah apa plak pasni yg nk mai aku tadah dgn redha. Hrp2 hindar segala yg x elok dan longgokkan aku segala kebaikan.. kebahagian, kemurahan rezeki dan kesenangan serta kemudahan dlm apa jugak keja....!! :D Huhu suma org nk camtu.. sapapn xmo ssh2 payah2.. so aku akan share sorang sikit ngn korang kalu aku dapat suma tu :)) kaka..

Arini ayah aku kena operate mata pasang kanta.. rabun dia yg teramat rabun dh teruk sngt2 lgpn ayah aku dah berumur... mmg mata pn semakin turut kelam bersama usia. Sudah beberapa kali tertangguh bila ada sj halangan... x mampu aku nk antar spital swasta so kena la terima songeh spital gomen.. Bukan nk salahkan spital tp kakitangan spital yg dah muak agaknya layan orang ramai.

Anyway.. ayah aku dah selamat operate mata dan pasang kanta tnghri then kul5 dah boleh balik rmah.. :D syukur xda apa2 bila sumanya dah settle dlm masa sehari ja cuma masa menunggu hari kejadian begitu lama. Xpa la asal suma dah selamat....

Itu kisah mata yg semakin hilang deria pandang diganti dgn kanta... so masih ada harapan dari trus jd buta atau kelam.. maknanya ikhtiar perlu kita cari supaya jumpa jalannya utk selesai apa2 masalah yg sedang kita hadapi. Xda masalah yg xleh selesai dan xda sakit yg xleh diubati...

Jgn buta jika mata masih lagi celik utk lihat dunia.. jgn pekak bila masih ada peluang untuk dengar dan jgn bisu kalu masih ada nyawa utk sedar yg suma deria tu penting dan begitu berharga utk kita jaga dan pelihara..

Wednesday, October 28, 2009

BENCI atau kebencian adalah merupakan emosi yg terlalu kuat melambangkan tidak suka, anti pada seseorang.. hal.. barang atau fenomena. Perasaan ini juga merupakan sebuah keinginan untuk menghindari.. menghancurkan atau menghilangkannya.

Kdg2 BENCI dikatakan sebagai lawan kepada CINTA atau persahabatan... tp ada jugak org kata lawan daripada CINTA adalah TIDAK AMBIL PEDULI.!!

Samada kita benci atau kena benci mmg perit... terpaksa atau dipaksa kerana ada sebab. MEMBENCI org selalu bila timbul masalah.. dan bila org BENCI diri kita sure ada masalah jgk. Kisah benci ni aku boleh karang berjela2 tp antara sb penyebab perasaan benci, kenapa ada benci sebenarnya ada satu kisah tentang BENCI utk aku kongsi dgn korang..

Antara korang nk percaya atau tidak, aku x peduli dan kisah pn... Aku cuma nk kongsi pasal masalah BENCI yg telah menghuru-harakan kehidupan normal sebagai manusia..

Alkisah aku kenal seseorang ni x lama dlu... nampk normal, comel dan ceria tp sebenarnya sedang sarat tanggung sakit... TERKENA BUATAN!! Percaya?? x percaya tp mmg wujud ilmu hitam yg menjadi amalan sesetengah orang kita. Normal kah bila dia sekali sekala datang kemurungan tetiba.. benci dan rimas pada org sekelilingnya... malah mama dan abah dia meluat pandang dia!!

Aku hanya kenal bila sudah lama dia berubat dan ikhtiar cari kembali kehidupan normal seperti orang lain.. Cuma kisah dan pengalaman yg dia alami tu saja dapat aku kongsi hingga sekarang. Syukur bila sekarang keadaan kembali normal bila dulu huru hara gara2 'kera duku' tertanam depan halaman rumah... tp itu kisah lebih 12-15 tahun yg lalu. Tergamak buat perkara cmtu bila BENCI sudah menguasai diri lalu setan naik kepala.. akhirnya dosa dan salah bukan lagi menjadi halangan utk 'orang buat orang' dgn ilmu hitam!!

Tersiksa dgn keadaan yg main perasaan.. jiwa tersiksa sakit menanggung derita hanya empunya badan dan diri mengetahui.. Kesian dan kasihan atau adakah ada lg lain2 perasaan simpati untuk aku tunjukkan pada diri dia?? Hanya doa, sokongan dan terus memberi keyakinan aku mampu berikan supaya hilang rasa BENCI yg ada pada dirinya utk trus berdepan dgn mama dan abahnya... sedara serta kawan2 dan lenyap rasa BENCI org melihat dia.

hmm.. aku just nk kongsi ngan korang bukan utk menakut-nakutkan tp mmg wujud benda nii!! Diri sendiri xkan rasa 'terkena'... sb sudah tertutup suma mata hati lalu kelam utk sedar yg diri sedang sarat menanggung 'sakit'.... jauhi dan cuba la ikhtiar mencari sinar kehidupan normal sebagai manusia yg faham wujudnya ALLAH YANG MAHA BERKUASA lagi MAHA MENGETAHUI..... sekiannnnnn, wasalam.
Ptg ni keta aku siap agaknya... harap2 hilang suma kesan xcident, calar dan kemek kat body 'my black'!!! Ntah berapa ratus kos repair bumper dll aku x pasti... harap2 below 500 :( Dah siap bayar jaa sb mmg nk kena bayar pn.. bila xleh nk claim insurans lgpn xkan laa pomen tu nk 'sembelih'.... lingkup la bisnes dia yg dah lama dan makin berkembang kat kedai baru dia tuuu..

Arini dan semlm aku rempit ngan EX5... dan semlm kena lak ujan masa otw ke opis... huhu.. Redah jaa bila Yana text msg bgtau yg dia masak nasi+gulai+sambal udang n dh siap utk lunch kat opis!! Elok sangat la bila perut aku teramat lapar sb xdan utk sapan... smpai opis ja trus bedal+tambah tnpa rasa bersalah... lapar nya pasal. TQ hehe sb sedap.. rajin n sempat plak masak, entah masa bila sggh market beli ikan+udang... :-? time2 keje niiii... hehehe

....hmm.. mmg terasa betoi kali ni stress teramat sngt!! stress bila lepas satu persatu hal jadi... :( fikiran ni memikir mcm2 sampai langgar org. Adoiii....ada jgk dlm cadangan nk brcuti.. rehat2 kan minda tp belum ada kesempatan masa yg sesuai. Baru ja plan nk brcuti beberapa hari tp jd plak hal camni... terbantut dan hilang plan aku tu so kena fikir bercuti dlm negeri ja laaa! Itu pn lom tentu lg... Plan tahun depan ja laaaa... bila dah selesai suma masalah yg aku cari dan masalah yg datang jumpa aku tnpa dipinta.
Antara kisah xcident dan stress yg aku alami ketika ini buat aku trfikir sesuatu... suma berlaku tentu ada sebab dan petanda lalu bakal aku mendapat hikmah dari kejadian nii.. Apa?? Bagaimana?? Bila? Aku xto dan sapa2 pn xkn pasti apa kejadahnya yg bakal diterima samada baik dan buruk!! Yg x baik biarlah terhindar dari hidup aku... biar p jauh2 supaya perkara baik dpt hampiri aku.

Kejadian demi kejadian terus menjadi kenangan serta pengalaman yg x dpt aku lupakan.. Antara kita.. sahabat dan saudara punya kisah dan cerita dari pengalaman masing2 yg x sama. Syukur aku masih bernyawa.....alhamdulillah syukur, amin!!

Tuesday, October 27, 2009

GARMIN nuvi 205- Satellite navigation!!! Hmm.. nampak biasa tp berguna, amat berguna. Dlm sesetengah model nset ada sistem ni... So apa yg korang tahu tentang alat ni???

Global Positioning System-GPS adalah sistem navigasi yg memanfaatkan 24 satelit yg tersusun dan berada di orbit yg mengelilingi bumi. GPS mula diaktifkan kepada umum pada 17 Julai 1995 dgn ketepatan informasi tentang masa dan posisi.

Dgn ada teknologi ni sbnrnya memudahkan kita supaya x hilang arah atau sesat utk cari dan jumpa lokasi2.. mengetahui jarak dan ketepatan masa.. Zaman dah berubah so teknologi semakin canggih dan semakin mudah cuma kita ja mampu atau x ligan suma nii. X kisah samada boleh memiliki atau tidak alatan2 canggih mcm Garmin nii... Nset2 yg tersedia sistem GPS nii.. atau lain2 alat moden yg ada dlm muka bumi niii... yg mmg direka cipta buat manusia guna pakai!! cukup sekadar mengetahui yg alat2 ni wujud dan tahu fungsinya.. Sb kalu beli pn kalu x guna atau xda kepentingan apa2 utk kita.. watpa?? buang duit jaaa... tp yg untung adalah ilmu pengetahuan yg xda nilai ringgit utk kita tukar.

..sj ja aku citer benda yg dah lama org guna sbnrnya, sejak tahun 1995 lagi tp bru sekarang meluas dan semakin murah dan akan semakin murah bila dah berganti dgn teknologi baru nanti.. bila sudah jd kemestian juga kepentingan nanti. Sama la mcm nset bila sekarang budak2 sekolah tadika pn pakai... dh jadi perkara biasa! Jgn 'perak' dgn benda baru... xplore jaaaaa :)

PATAH KAKI!!!! aku patah kaki rini bila keta masuk bengkel:(( repair kemek2 bumper dan bonet. Adoiiii... mmg perit rasanya, sakit yg xleh nk terjemah... tersentot suma plan aku. 2 hari sangkut bila keta masuk 'wad' mmg menyusahkan aku.. tp dah alang2 susah biar tanggung kejap. Alaaa... 2 ari ja pn... bukan 2 bulan, 2 minggu!!! <--ayat penyedap hati!! Harap keta aku siap seperti yg dijanjikan esok ptg...

Dan td aku baru ja bayar duit repair motor Kriss si 'Balu' yg hampir siap tukar part's yg rosak!! Dah settle 1 bab..... tggl bab keta aku lak yg x pasti berapa ratus plak aku kena bayar!! Apa nk dikatakan lagi.. bayar ja la brapa pn kos yg akan aku nanti!

....citer pasal si 'Balu' yg aku langgar dia niii!! Semalam masa xcident tu aku tngk dia dah terlentang tngh jalan xleh bangun. Aku kontrol panik... turun keta angkat dia ketepi then aku check badan dia kalu ada patah atau apa2 jaa... Angkat dia masuk keta then trus ke HBM-KECEMASAN!! 2kali masuk x-ray n lega bila Doktor kata xda apa2 cuma terseliuh bahu..
Then aku antar 'Balu' balik ke rmah dia kat Desa Wawasan!! Aku antar sampai ke pintu rumah dia... kesian lak aku bila tngk ada anak kecik baru 3 bulan sedang lena dlm buaian. Terkejut isteri 'Balu' bila tngk laki dia terhenjut2 jalan tahan sakit.. Tersentak gak aku bila tngk keadaan camtu dan 'Balu' xleh p keje dlm beberapa hari niii... Nak claim apa2 xleh bila dia hanya bergaji hari, p kerja ada gaji... x p keja xda la gajinyaa... Dia ni keja 'jaga' kat Bukit Minyak, aku langgar dia selepas dia baru ja antar ubat kat mak dia. So...??? :( huhu Dia manusia.. aku pn manusia xkira apa bangsa dia pn...

....aku dah janji ngn 'Balu' utk bawa ke tempat mengurut dlm 2-3 hari selepas keta aku kuar 'wad' nanti... Harap x meleret melarat lelama kes ni, biar settle cepat2. Aku pn xmo 'Balu' hilang pendapatan utk sara famili dia.. sb aku tahu camna ssh keadaan tuu! camtu jugak kalu kena kat aku.. atau sapa2 saja.

Monday, October 26, 2009

Xcident lagiiiiiiii:(( kali ni aku plak langgar org... aku hentam motor yg buat u-turn kat depan JKR+Petronas Bukit Tengah. Aku mmg x nmpk.. mmg mati2 x nampk motor dia bila jalan tu lapang jaa... tp tetiba dia ada depan keta aku!!! So melanggar dia adalah pilihan 'terbaik' sb dah xda pilihan nyawa yg lain utk aku pilih!! Nasib baik dia xda apa2 just luka n terseliuh tangan dan nasib x baiknya, dia kena langgar dgn aku!!! huhu... apa la malang dan musibah bila asyik kena langgar dan aku plak langgar org???

Esok aku bru cadang nk hantar keta p repair bila baru2 ni aku kena langgar dgn Unser... nampaknya brtambah laa masa dan hari utk repair kemek dan rosak jahanam bumper dan bonet keta aku tuuu... :(

Motor aku yg hampir setahun tersadai kt garaj dah aku baiki... roadtax dh hmpir 6bulan mati pn aku dah 'hidup'kn semula. Lama gak motor tu tersadai sb xda sapa yg teringin nk naik dan pinjam... Gara2 nk kena antar repair keta, aku repair sikit lgpn EX5 tu masih lagi elok dan xda rosak apa2... tukar 'plug' ja dh boleh hidup!!

Adehhh... dah nk jd nk buat camna??? bukan aku minta dan org yg kena langgar tu mahu kena langgar... Sapa2 pn xmo kena langgar dn langgar org.. biasa laa kalu orang x langgar aku, aku plak yg langgar org... p mai p mai camna pn musibah xleh jangka!!

Setelah selesai antar 'Balu' p HBM... scan apa patut ambil ubat then aku antar dia balik rmah kat Desa Wawasan, aku gegas balik opis settle plak keje apa patut. Then pegi tngk motor 'Balu' yg masuk bengkel... tukar apa patut yg pecah2!! Repair dan kos suma aku tanggung.. bayar jaa jnji settle suma dan paling lega 'Balu' x serius just luka kecik dan sikit terseliuh kat bahu. Risau aku kalu patah or cedera lain... aku dh x kisah sngt apa jd kat keta aku tuu... lagipn esok dah nk masuk bengkel!!! Alang2 masuk bengkel so repair suma sekali... apa nk buat lagi??? Itu ja pilihan aku ada....

Pesan dan nasihat org tua dan kawan aku... "hg p la pelepas apa patut... kerap sangat xcident niiii... buang sial suma!! " huhu.... Bukan x percaya tp kdg2 perkara ni bukan main2... mmg dah ditentukanNYA tp usaha dan ikhtiar perlu jgk utk halang dan hindar perkara2 yg x elok trjadi...

Insyallah!! pas settle dan dah cantik aku bikin keta nanti aku p laaaaaaaa!!!! huhu :(

Sunday, October 25, 2009


...selesai sudah knduri kesyukuran semalam!! Alhamdulillah... :) Kali ni x mmg xda masa langsung utk urus semuanya... so aku serah ja kat mak su aku utk buat apa patut. Tok... baru2 ni demam selesema dan letih sangat2... so mmg xda sapa nk buat suma tu, aku pn kalut ngan keja dan ulang alik klinik x sudah2 lagi walaupn sudah turun tahap kuning Nur Arissa Damia tuu.. Yang p memanggil jiran2 kampung pn aku harap kat Along dan Angah jaa tp syukur suma jiran2 faham dan x sorang pn yg x datang semlm... Aku balik keja baru sempat gi memanggil yg dekat2 dan ustaz yg akan buat tahlil dan doa selamat... Ustaz tu 'belah mulut' si 'Adik' juga... :)

Walaupn hanya sederhana ja tp sampai ke mlm jugak laa.. lega sb x datang serentak. Saling silih berganti so sempat la hidang dan layan kawan2... terima kasih kt suma yg sudi hadir dari jauh dan dekat...saudara-mara, jiran tetangga... Aya&famili ( jauh dari KL.... ), Arman&famili... Is@tombak (ntah bila nk datang ngan famili??? ) , Yana ( ni pn sama.. bila la nk bw anak sndri ;)) +Mak Tam&anak2nya... Mie yg baru habis meeting... dan kawan2 keja yg lain.

TQ semua.....:X selesai sudah satu bab!!! apa plak pasni.....? :D

Friday, October 23, 2009


Kambing!!! Apa yg korang tahu pasal kambing?? xyah ssh2 cari tp yg pastinya tentu korang tahu yg Nabi mmg menternak mengembala kambing. Memelihara kambing adalah sunnah nabi2... Malah banyak khasiat ada pada kambing terutama susunya.... :D

Baru2 ni aku bagi sekor kambing Jamnapari kt sepupu aku utk dia bela sebagai kambing 'pawah'. Bagi ja dia jaga mcm kambing dia sendiri, lgpun dia dh 6 tahun berpengalaman bela ternak menatang tu.. Aku serah bulat2 kambing tu, buat lah camna pn... jaga la mcm hak dia!

Dh hampir seminggu kambing tu kt dlm kandang dia dan td aku sggh jengok. Baru td ada kesempatan jengok brtanya khabar sihat or sakit kambing aku tuu... Itupn aku x jengok pn kambing tu kat atas kandang tu sb dh malam just jumpa ngn sepupu aku tu jaa. Dh bnyk kali sngt dia call n msg aku nk jumpa tp trsngat bz nya aku dgn keje... kelas dan agenda lain smpai pedih gak lobang tinga aku kena perli.. adehhh... ;))

So lama jgk aku luang masa sembang sb ssh pulak aku nk jumpa dia plak pasni.. Pasal ternak kambing ni aku faham sngt2 kerenah dan masalah nk kena tanggung, bela menatang hidup ni sama la macam bela dan jaga anak.. makan minum kena cukup... kesihatan sakit penyakit kena kawal.. nk p jalan2 xkn nk bw kambing2 tuu, mna leh tggl walaupn sehari!! XDA CUTI!!! 24jam x kira hujan ribut.. raya atau apa2 sj... kambing kena cukup makan minum utk terus sihat!!

Nk beranak satu hal... mna leh tetapkan masa utk dia beranak?? ikut dan laaa... sb aku pernah buat keje2 tu x lama dlu. Di pagi Hari Raya Puasa, kambing aku bela beranak!! apa mau bikin??? Dia pn mau hidup.... :( itu dulu laa.. masa tu aku kena jaga dekat2 20 ekor kambing dan kibas+anak2 kepunyaan kerajaan dan PM.. Pak Lah!! Tp malangnya habis suma kambing2 tu kena kebas... kecoh gak laa. huhu... Tp itu pengalaman aku yg x dpt aku kongsi ngan korang camna keadaan dan rasa cuma boleh kongsi cerita dan kenangan aku ja laaa.. kalu korang nk tau camna ssh senang ternak kambing?? cuba la seminggu kat rmah sepupu aku tuu.. Kalu xda sifat kesabaran dan kasih sayang serta berperikebinatangan... 1 hari pn belom tentu korang sanggup tggu!! Comfirm!!

Sbnrnya apapn pekerjaan yg korang buat... buat la bersungguh2.. ikhlas dn jujur. Pastinya ada keberkatan dari apa yg telah kita buat.. pasti ada habuan yg akan kita dapat.. tanam niat yg betul sudah tentu hasilnya adalah sesuatu yg istimewa yg xkan kita sangka atau bayangkan. Budi baik dibalas baik... jgn dikenang kisah yg sudah kerana kekadang KEBETULAN ATAU SURATAN?? akan buat kenangan lama muncul depan mata!! dan x disangka2... Kdg2 merindui orang yg lama x jumpa atau terpisah membuatkan rasa rindu itu sampai ke hati dan perasaannya.. sb ada juga kdg2 kalu sebut namanya takut tersedak pula!!

*psttt... tq kat sorang kawan aku yg berusaha hingga aku dapat gak sekor :D tq
ACCIDENT!!!! xsiden lakkkk:( aku tr-xsiden tp bukan salah aku... UNSER tu kuar simpang then dgn penoh x sabar nk kuar jugak2 walaupn mmg sah2 xleh lepas..!! Aku dah usaha untuk nk mengelak n bagi dia ruang utk dia jalan dah pn... Adoiii... 'dommm!!!' 'kanggaro bar' Unser dia hentam sisi tepi kat belakang bawah tempat isi minyak tuuu... kemek arrr :( apa lagiiii...!!!

Tengah panas terik matahari buat aku pn sama panas jugak... peluh dah x aku sedar meleleh berlengas. Stop tepi then belek kemek cam si tikus tngk besi, nk tokak x boleh... 'cina' yg bawa Unser tu x lari then dtg utk settle!! Aku angin gak bila dia hanya nk byr rm80 jerk mulanya then up sikit rm100 bila aku mula x puas hati.. adehhh!! ingat aku kebulur sngat duit kerr?? Aku cuma nk yg kemek tu xda dan xmo susah2 buat report pasal xsiden yg x seberapa tuuu... wat susah2 ja!!......Dengan senyum aku kata: "aku xmo 1 sen pn lu punya duit... kita bawa ini keta p mna2 pomen lu kenal then lu bayar dia punya kos!! "

Akhirnya persetujuan tercapai bila 'Ah Chai' tu akan byr suma tu tp kena antar keta aku kat kedai kawan dia kat 'Raja Uda, Bagan'... Aku setuju dan berserah ja kalu dia nk tipu aku pn samada wujud kedai tu atau tidak sb seduit pn aku x ambil dari 'Ah Chai'. Aku percaya 100% dan cuma ambil no telefon dan no kereta Unser dia jaa...

Aku terus bergegas ke kedai yg 'Ah Chai' bgtau tu kat Jalan Raja Uda, Butterworth berbekalkan no telefon kedai pomen tuu... Lega bila jumpa kedai tu dan sah 'Ah Chai' tu x tipu aku, dia bayar suma kesan kerosakan yg dia langgar tuu. :)

Cuma yg buat menyusahkan aku bila terpaksa tinggalkan kereta 1-2 hari utk repair+cat suma tuu... :( 'patah kaki' bila aku xda kenderaan lain, motor aku belum repair lagi... roadtax baru jer aku bayar 3 hari lepas.. Aku dah janji akan antar keta aku hari Selasa ( 27hb Oktorber 2009 ) ni!! Kesempatan tu aku amk utk repair bonet yg kemek sb terlanggar tiang telefon... bumper depan yg trkeluar sikit sb keta undur then hentam bumper aku... Alang2 dah masuk bengkel so biar siap suma sekali!!

Hmm... apa yg aku nk kisahkan kat sini pasal KEPERCAYAAN!!! Mmg susah utk buat orang percaya dan mempercayai orang.. Bila sudah ada kepercayaan org kepada kita, jangan kecewakan dan musnahkan kepercayaan itu... terutama jika dia orang yg kita kenali dan sayang, bila kekadang kita boleh dan lebih percayai orang lain yg xda kena mengena pn... dalam sedar x sedar itu dah pn berlaku td... haram aku x kenai 'Ah Chai'!!! dan td aku percaya dia jaa... atas niat suma settle!!! huhu...

Thursday, October 22, 2009


Kenduri Kesyukuran!!!

AKu nk jemput korang suma.. kawan2 aku yg mana aku x sempat msg atau jumpa korang datang ke rumah aku pada hari SABTU 24hb Oktober 2009 bersamaan 5 Zulkaedah 1430.. JAM 3 ptg!!! JEMPUT DATANG suma sb ada sedikit kenduri kesyukuran setelah semuanya selesai... sumanya sudah selamat dan berharap akan terus selamat hendaknya.

Syukur dengan kesihatan Nur Arissa Damia dan mama yg semakin hari semakin pulih sudah.. Syukur juga buat kawan2 yg senasib dgn aku malah penuh kesyukuran dan sama2 mendoakan juga buat suma agar dilimpahi rahmat... dibekalkan kekuatan utk menghadapi kehidupan... ditemani kebahagiaan hingga hujung nyawa... sentiasa terus aman sentosa dan dilindungi dlm suma hal yg kita lakukan...

Semoga nanti dalam kudus bacaan yaasin dan tahlil moga tuhan limpahkan kejayaan serta keselamatan kepada keluarga dan seluruh sahabat semoga kukuh ukhuwwah antara kita dan selamanya dalam redha Allah S.W.T....

Dan buat sahabat aku di sana juga... aku ada sesuatu utk kongsi dgn korang tentang protokol doa semoga segala hajat, impian, keinginan, cita-cita akan dimakbulkan oleh Allah SWT. Susun la doa mengikut protokol cam contoh 'DOA UNTUK KEKASIH' kt bawah niii...

Elakkan berdoa seperti mengarahkan Allah melakukan kerja seperti, “Ya Allah murahkanlah rezeki aku”. Atau “ya Allah, panjangkanlah umur aku”.

Bukankah bunyi doa itu seperti mengarahkan Allah melakukan kerja. Seharusnya doa yang baik adalah dengan meminta permohonan.

Bagi yang sudah berumahtangga, doa untuk kekasih di bawah perlu diubah. Bimbang lain jadinya nanti :D

DOA UNTUK KEKASIH

Dengan nama Allah
Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang…

Ya Allah…
Seandainya telah Engkau catatkan…
Dia milikku, tercipta buatku…
Satukanlah hatinya dengan hatiku…
Titipkanlah kebahagiaan antara kami…
Agar kemesraan itu abadi…

Ya Allah…
Ya Tuhanku yang Maha Mengasihi
Seiringkanlah kami melayari hidup ini…
Ke tepian yang sejahtera dan abadi…
Maka jodohkanlah kami…

Tetapi ya Allah…
Seandainya telah engkau takdirkan…
Dia bukan milikku…
Bawalah dia jauh dari pandangan ku…
Luputkanlah dia dari ingatanku
Dan peliharalah aku dari kekecewaan…

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti…
Berikanlah aku kekuatan…
Menolak bayangannya jauh ke dada langit…
Hilang bersama senja yang merah…
Agarku sentiasa tenang…
Walaupun tanpa bersama dengannya…

Ya Allah yang tercinta…
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu…
Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan…
Adalah yang terbaik buatku…
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui…
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini…

Ya Allah…
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku…
Di dunia dan di akhirat…
Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang dhaif ini…
Janganlah engkau biarkan aku bersendirian…
Di dunia ini mahupun di akhirat…
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran…
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman…
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup…
Ke jalan yang Engkau redhai…
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah…

Ya Allah…
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat…
Dan peliharalah kami dari azab api neraka…

Amin… Amin… Amin…Ya rabbal ‘aalamiin…


Wednesday, October 21, 2009


TIKUS....!!! aku ada sembang pasal tikus yg brmaharajalela dlm rmah aku kat seorang sahabat baru2 nii... risik2 kaedah nk bagi hilang suma tikus2 tu yg langsung x takut ngn kucing... dan sbnrnya kucing tu yg takut sama... sb besar sngt 'cik ti' -cik t' yg ada dlm rmah aku tuu.. :)) Dah lama sbnrnya aku nk halau menatang tu tp disebabkn pantang larang org tua2 supaya x apa2kan menatang or buat benda x elok sb bini mengandung... so 9 bulan dan hampir setahun gak laa 'cik t' tu wat gila dlm rmah aku... sabar jaa...


Dan semlm bagai tahu apa yg aku plan utk hapuskan menatang tu... 'cik t' mengganas!!! Dia tebuk tudung saji.. roti Gardenia pek besar, baru ja beli dan belum pn disentuh... habis dia kerjakan.....2 bungkus bihun utk wat jamu kawan2 yg datang jenguk baby pn kena buang camtu jaaa.... 2 pek Maggi Pedas Berapi- aku beli kat K4... pn dia tebuk!!! Beras dlm kampit berlubang bocor... Wayar letrik lampu bilik air dia gigit dan putuskan..... almari baju abih macam kena punggah...... AKU BENGANG!!!! mmg geram sungguh.... x abih ngn tuu, kat dapur tu bau air kencing 'cik t' jaa dan kain lapik lap kaki dah jadi jamban 'cik t' jugak... ... Adoiii... mmg aku marah!!!


Lalu aku cari racun tikus.... 5 jenis racun aku beli!!! Jenis biji.. serbuk... beras... gam...!!! dan aritu jugak aku umpan dgn suma racun2 tu bila perangkap dah x relevan lagik... sampai kesudah dia x masuk perangkap atau terkapit!!! Yg terkapit hanya kucing yg mlm2 ceroboh masuk curi lauk bukan cari tikus...!! Hampehhh toiii.....:-s


... nasib la 'cik t' tu nk mampus kat mana, samada dlm almari atau atas syiling rumah!! Asal dah xda menatang perosak tu lagi.. Racun2 tu aku letak dlm makanan 'peberet' dia laaaa - roti Gardenia... maggi... nugget ayam mekdi... huhu. Merata tempat kat dapur so dia x ssh2 cari n tebuk tudung saji baru beli... Aku tggu penoh rasa geram dan busuk hati kat menatang nii tp *%$^@** langsung dia x kuar mlm tuuu...!!! 2-3 kali aku tngk umpan2 tu belom dia sentuh!! Terasa nk maki tp sabar ja laaa... huhu


Pagi ni lewat p keje.. umpan2 yg aku letak smlm abih sudah bila ntah masa bila 'cik t' tu angkut n makan... Lega sikit bila suma umpan2 aku tu dia kedarah abih!! :D so tggu hasil kesan racun2 tuu... power ka x??? hehe...tercari2 kot ada yg dh mati kat bawah2 meja... peti ais dan tempat2 tersorok kt dapur tuuu... tp x jumpa!!

...akhirnya aku dapat msg ---'tikus mati 4 ekor dlm longkang, 1 kt dapur... 1 yg besar tu dn yg lain2 kecik2' !!! Alamak!!! nmpknya aku kena bersedia dgn serangan yg mungkin jd sb 2 ekor yg paling besar belum mati!!! Racun dah abih aku guna so kena segera cari racun baru... TIKUS oh TIKUS!!! huhu JAGA KO...!!! :-w

Tuesday, October 20, 2009

"Cium lah dahi itu... sb dahi trletak di tempat paling tinggi dan tempat simpan ingatan supaya x lupa semua kenangan... ingati kebahagiaan dan kegembiraan...ciumlah dgn harapan hilang suma kedukaan... kerisauan segala kekecewaan...
...ciumlah pipi kiri dan kanan itu... sb pipi menjaga senyuman manis yg sentiasa terukir dan senyuman yg memberi ketenangan... Bibir yg punya pelbagai rasa.. perasaan dan kata2 yg keluar terjah ke telinga ini.. lalu mengharap biarlah semua rasa perasaan dan hanya kata2 manis dan indah untuk didengari...
....ciumlah dada itu dengan niat tertanam dalam hati bahawa dialah teman sejati... dialah sehati dan tersayang hingga hujung nyawa ini...
...genggamlah erat tangan itu bagai mengikat simpul supaya x terlepas... ciumlah tangan itu dgn doa dan harapan agar tangan itu akan membelai mesra, menjaga segenap ruang kehidupan dan x terlerai apa jua ikatan yg terjalin... dan yg penting ciumlah dengan penuh kejujuran....!! "



PEACE!!! tntu terbayang simbol keamanan dan merpati putih bila sebut perkataan tu... mengajak suma sama2 menjaga dunia dari perang, pertelingkahan kaum atau apa saja yg berkaitan dgn tidak selesa dan terancam... suma org harap camtu.

Sbnrnya suma ni berkait dgn harapan supaya kekal selama2nya walau apa jugak perasaan yg ada... xmo ada rasa kecewa.. terluka.. sedih atau apa saja perasaan yg buat x tenteram hidup. Biarlah aku dgn dunia aku dan kamu dgn dunia kamu tp kita masih 'ada' dalam dunia baru... dgn perhubungan dan jalinan perasaan yg lain. Dan semlm aku terserempak dgn sahabat se-kolej yg dah lama x jumpa sjk dia cuba hasut aku dgn MLM!!! Dia yg mula cuba menarik aku terjebak dgn 'bisnes' yg kemudian dia terus lenyap dan hilang kawan study aku masa tuuu.... bila semlm aku ingatkan dia sudah berjaya dgn bisnes 'Meniaga Larut Malam' dia tuu tp rupanya sangkut seperti yg aku jangkakan. Sama juga baru2 ni seorang lagi sahabat yg cari aku setelah lama juga x jumpa, utk buat bisnes yg sama dgn sahabat se-kolej aku tuu.. dan nampknya aku bakal kehilangan sekejap sahabat itu buat sementara sb aku akan sentiasa MENGELAK dari bisnes yg sama serupa macam tu jika dia masih mendesak aku serta kawan2 aku yg lain... sori sahabat!!! Setakat nk sembang kosong sambil pekena teh tarik, aku sanggup lagi belanja daripada sembang bab bisnes 'angin' tuuu.... biar la aku x kaya... x ubah apa2... dan bukan sebahagian 'one team' tu... huhu.. kalu aku dpt duit haram 4 nombor ekor atau rompak mana2 rm12,000.00 tu aku join laaaa:) kiki

Bila semlm aku dngr dia dah x buat bisnes tu... aku rasa bagai ada semula perasaan baru dlm berkawan bila dah xda agenda tersembunyi yg lain... lega dan bebas utk berbincang apa2 saja. Baru sempoi, bebas dan x terbatas dgn perkara yg buat org semak sb x suma org suka apa yg kita suka...



PEACE!!! utk my sahabat!!!

PEACE!! utk teman sejati....

PEACE!! utk sayang....

PEACE!! semuaaaa....!!!