Wednesday, October 28, 2009

BENCI atau kebencian adalah merupakan emosi yg terlalu kuat melambangkan tidak suka, anti pada seseorang.. hal.. barang atau fenomena. Perasaan ini juga merupakan sebuah keinginan untuk menghindari.. menghancurkan atau menghilangkannya.

Kdg2 BENCI dikatakan sebagai lawan kepada CINTA atau persahabatan... tp ada jugak org kata lawan daripada CINTA adalah TIDAK AMBIL PEDULI.!!

Samada kita benci atau kena benci mmg perit... terpaksa atau dipaksa kerana ada sebab. MEMBENCI org selalu bila timbul masalah.. dan bila org BENCI diri kita sure ada masalah jgk. Kisah benci ni aku boleh karang berjela2 tp antara sb penyebab perasaan benci, kenapa ada benci sebenarnya ada satu kisah tentang BENCI utk aku kongsi dgn korang..

Antara korang nk percaya atau tidak, aku x peduli dan kisah pn... Aku cuma nk kongsi pasal masalah BENCI yg telah menghuru-harakan kehidupan normal sebagai manusia..

Alkisah aku kenal seseorang ni x lama dlu... nampk normal, comel dan ceria tp sebenarnya sedang sarat tanggung sakit... TERKENA BUATAN!! Percaya?? x percaya tp mmg wujud ilmu hitam yg menjadi amalan sesetengah orang kita. Normal kah bila dia sekali sekala datang kemurungan tetiba.. benci dan rimas pada org sekelilingnya... malah mama dan abah dia meluat pandang dia!!

Aku hanya kenal bila sudah lama dia berubat dan ikhtiar cari kembali kehidupan normal seperti orang lain.. Cuma kisah dan pengalaman yg dia alami tu saja dapat aku kongsi hingga sekarang. Syukur bila sekarang keadaan kembali normal bila dulu huru hara gara2 'kera duku' tertanam depan halaman rumah... tp itu kisah lebih 12-15 tahun yg lalu. Tergamak buat perkara cmtu bila BENCI sudah menguasai diri lalu setan naik kepala.. akhirnya dosa dan salah bukan lagi menjadi halangan utk 'orang buat orang' dgn ilmu hitam!!

Tersiksa dgn keadaan yg main perasaan.. jiwa tersiksa sakit menanggung derita hanya empunya badan dan diri mengetahui.. Kesian dan kasihan atau adakah ada lg lain2 perasaan simpati untuk aku tunjukkan pada diri dia?? Hanya doa, sokongan dan terus memberi keyakinan aku mampu berikan supaya hilang rasa BENCI yg ada pada dirinya utk trus berdepan dgn mama dan abahnya... sedara serta kawan2 dan lenyap rasa BENCI org melihat dia.

hmm.. aku just nk kongsi ngan korang bukan utk menakut-nakutkan tp mmg wujud benda nii!! Diri sendiri xkan rasa 'terkena'... sb sudah tertutup suma mata hati lalu kelam utk sedar yg diri sedang sarat menanggung 'sakit'.... jauhi dan cuba la ikhtiar mencari sinar kehidupan normal sebagai manusia yg faham wujudnya ALLAH YANG MAHA BERKUASA lagi MAHA MENGETAHUI..... sekiannnnnn, wasalam.

No comments: