Saturday, October 3, 2009

Hadiah pertama utk anak adalah NAMA...nama juga penting utk membeza2kn antara kita terutama antara muslim dgn bukan muslim... bingung juga nk pilih nama yg sesuai sb bukan main2 dan sebarangan memilih nama pilihan sebab nama itu akan digunakan selama2nya dan nama perlu memberi erti yg elok... positif selain indah didengar atau serasi. Nama adalah identiti dan dalam agama nama adalah doa kepada anak2... memilih erti makna yg elok dan maksud yg baik sebab kerana nama boleh menjejaskan kehormatan dan mungkin menjadi sendaan yg memalukan anak itu kelak. Dan sekarang aku dalam situasi camtu.... masih hilang ingatan dan blur nk pilih cari nama yg bermakna harap2 aku jumpa sebelum 'due date' nanti...

aku cuba cari dlm 'tenet' tips2 dan nama2 pilihan yg baik maksudnyaa... yg sedap dengar. Along dan angah dulu aku dan 'mem' cuma cari dalam buku2 nama pilihan then bila bertambah lg sorang buku2 tu macam xda lagi nama2 yg menambat hati...sb nama yg aku pilih utk along dan angah boleh digunapakai utk 4 orang tuuu.... apa tidak nyaa ::::->

....utk along aku namakan NOORUL DIYANA kan tu dah 2 nama... si angah lak AMIRA NAFEESA pn dah 2 nama tuuu.... boleh guna utk 4 orang tp 2 org jerk yg guna... huhu... sb tu bila dapt baby baru ni plak mmg blur sikit nk cari sb sama jantina--> PEREMPUAN...!!

walaupn p mai p mai, pusing2 nama2 itu la jugak yg ada samada dalam buku atau kalu cari kat mna2 sumber pn... :) cuma nk cari kombinasi nama jerk.. biasa la trend sekarang bila nama dah macam pantun sikit.. 2-3 patah kombinasi nama org pilih sekarang niii... adoiii!! huhu.. Bagi aku mmg aku x suka... cukup takat 2 dan kalu boleh 1 jerkk tp sebab 'mem' pn ada pilihan jugak lagipn xmo berbalah dan terpaksa kombinasi nama digunakan... :D kaka.. satu pilihan terbaik!!!

Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:

"Sesungguhnya kamu akan diseru pada hari qiamat dengan nama-nama kamu, dan
nama-nama bapa kamu, maka perindahkanlah nama-nama kamu itu."

(Riwayat Abu Daud )


aku ada 14 hari dari tarikh dilahirkan utk cari pilihan nama sesuai utk baby yg akan kekal dgn panggilan 'adik' smpai bila2 walaupn dah ada nama nanti :D... hehe tggu la nanti aku update bila dah dapat nama pilihan hati kami--> mohamad tahir dan noor hailawanis!!!

No comments: