Monday, September 29, 2008

[klik kt gmbar utk terima kad jemputan aku niii... ]
isnin...2 ari sebelum raya..<---mungkin!! Aku keja arini!!!.... selalu setiap tahun bila raya tiba aku x pernah ambil cuti.. Selalunya aku cuti selepas raya..huhu!! Bukan xda cuti tp sengaja aku buat camtu... smpai ada 'insan2 tersayang' susah hati dn bengang kat aku pasal cuti raya nii... huhu. Tahun ni pertama kali aku amk cuti sehari sebelum raya.. puas kena bebel coz x cuti arini!! Bukan pa... rmah masih berselerak yg selalunya last minit baru aku akan buat gila2 keja apa patut,  kemas2 rumah.. cat dan smpai shopping pn last minit!!! Sian plak kat 'my mem' yg pulun siang mlm ngan kueh raya... kemas rmah.. dan itu ini!! Xpa la.. biar la kisah cuti ni berlalu sb perancangan kemana hala tuju pada hari raya nti dh siap dirancang!! Rumah Terbuka aku pn dh siap ditntukan pada jumaat ni..." DIJEMPUT SEMUA BLOGGER, KAWAN2.. SEDARA-MARA & SEMUA YG KENAL AKU DATANG KE-RUMAH TERBUKA AKU DI SG. SEMAMBU PADA HARI JUMAAT- 3hb 10 2008 !!'' Aku jemput mai mkn2 apa patut:D sila o silaaa!! hihi 
<--- :)
...itu kisah rmah terbuka setiap kali raya tiba, malah aku juga faham kalu sapa2 x dpt datang hari tu.. sb setiap kita dh pnya plan masing2.. Aku pn sama akan cuba sedaya upaya utk hadir kat rmah terbuka korang kalu xda apa2 halangan... Bukan rmah terbuka... makanan yg dihidangkan atau layanan terbaik diharapkan tp ada sesuatu yg lebih bermakna iaitu persahabatan.. sillaratulrahim... keakraban.. saling bermaaf2an yg nk dirasai dn dinikmati!! Kalu hilang suma tu pada syawal kali ni... aku harap kita dpt cari kembali segala kemeriahan bila jumpa syawal lagi...insyallah!! 

maaf zahir & batin... halal segala makan & minum..maaf terkasar bahasa, terkata dan apa patut!! :D slmt hari raya!!!

Sunday, September 28, 2008

mcm2 citer dlm bulan posa ni sementara menjelang raya...!! Ada citer sedih... teharu dn gembira setiap kali raya tiba. Yg jd kemestian dn kewajipan yg biasa tentunya pakaian baru... dinding2 disapu cat baru... langsir baru... suma nya serba baru laa katakan... dan kebetulan aku beli keta baru<--- kebetulan jaa nooo..jgn nk kutuk kata pa lakk...KEBETULAN dh beli time nk sambut raya..!!huhuhu:) nk wat camna...!! Lupakan la citer benda2 baru tuu coz aku nk citer pasal CEMBURU!! Kebetulan cemburu yg aku nk citer ni berkaitan dgn 'baru'...  hebat perasaan cemburu ni bila kena dn masuk dlm jiwa kita... lagipn suma org mmg berhak rasa perasaan tuu... kalu xda rasa cemburu mmg ganjil lg pelik dn x normal org tuu...!!! Sbnrnya kisah cemburu yg trbenam dlm diri seseorang tu slalunya dh diasuh sejak kecil lg... dgn sengaja atau x, dgn x disedari atau lupa.. dh mmg terpahat dlm hati rasa tuu!! Aku anak ke-8 dari 9 beradik... anak lelaki paling kecik... yg no-9 tu adik perempuan... so kami 2 beradik paling manja la kunun:)  Kemana saja org tua aku p, tntu kami ikut dn dibawanya.. xleh renggang! Kalu bawa sorang, yg lagi sorang dh rasa cemburu... abih tu camnaaaaa...huhu!! Kisah cemburu x abis kat situ.. bila dh dewasa plak, timbul pula cemburu dlm cinta!! Besa arr... sapa x cemburu kalu awek mcm dok layan balak len...huh!! walhal hnya sembang2..... Bila masuk zaman ber'famili' pun citer cemburu x abis lagik... camtu la jugak bila ada anak2.. tntu kena hati2 layan bg sama adil, kalu x.... tntu cemburu semakin tercucuk dlm diri anak2 plak... citer cemburu
 berpusing2 berputar2 dlm hidup suma orang!! Ada negatif dn positif dlm dunia cemburu... kalu terrer handle mmg x jd masalah kes cemburu yg xda mata nii.. cemburu kn ker buta!!! Yg celik aku, dia.., awak..korang atau mereka.. jgn la buat bagi buta bila celik dalam kelam hadapi dunia cemburu..huhu!!! Mmg sakit jiwa, hati dn perasaan... dn mudah cakap dari hadap... X pasal2 aku citer pasal cemburu sb aku cemburu kalu aku xleh buat apa yg aku nk buat... bila buat x jd... dan pasal 'baru' yg aku nk bgtau ni.. aku baru perasan yg aku ni ada org cemburu malah ada jugak yg x senang dgn kesenangan dn kemudahan yg aku dapat!! itu maknanya ada orang ambil tahu dan prihatin kat aku!! Apapn cemburu xkan hilang selagi kesempurnaan yg kita cari masih jauh kemna hala nk jumpa... Sori!!! aku xda niat bg sapa2 cemburu... sb kdg2 aku dh muak dgn sikap tuuu lalu mcm pernah aku kata--> lagi larang atau tuduh, lagi aku buat dan lagi aku buat2.... anyway just look it at 'niat'!!! adiossss...poyosss...siossss!!! ceh!! pocittt :)) haha... jangan marahhhh... cemburu jaaa... =))huhu... 

Thursday, September 25, 2008

hari raya kembali lagi!!!... ish...suka betoi aku menulis sejak-2menjak niii.. ada ja citer aku nk bgtau... Jari jemari ni gatai ja nk type apa patut bila ngadap laptop!! Lagi bz, lagi laju idea mai... lg serabut..., lg berangkai ayat2 aku... lg larang..., lg aku buat... :D alahai...suma ni bermusim sbnrnyaa!!  bila suka dn seronok dengan apa yg aku sedang buat la niii...jgn la dok kata paaa!! Tp jgn risau coz slalunya ia jd x lama... bila jemu dan busan datang bertandang dh tentu aku akan lupa sementara atau mungkin trus hilang...  dn mungkin bila kalu aku dpt cari minat baru atau aku jumpa balik kesukaan lama....:D x mustahil suma tu jadi sb aku pernah minat mancing... aku besa simpan rambut panjang... aku suka itu dan ini yg akhirnya aku dh tgglkan jauh...!! dn mna tau benda2 tu mai patah balik..... Sama la jugak dgn raya... setelah setahun berlalu kini raya kembali menjengah dengan suasana baru...!!! kalu dulu kita beraya sorang2, tetiba raya kali ni berdua atau mungkin bertiga!!! Tp x mustahil jugak raya tahun ni disambut dgn kesedihan kerana kehilangan seseorang...!! sapa tau.... apapn hari raya tetap hadir kerana kemenangan kita mengharungi puasa yg menguji kita selama sebulan tuuu...! Samada sedih atau suka kita sambut hari raya.. bagi aku raya tahun ni dan raya yg lepas2, aku sambut serba sederhana jaa!! Biarlah raya dengan smbutan raya-nya.. minat dgn suka-nya... biar la sedih dgn perasaannyaa... sb aku nk citer kat korang pasal KENANGAN!! Apa kenangan korang yg xleh lupa... yg gembira... yg sedih atau apa saja kenangan yg sntiasa menghantui...?? sebanyak mna pn kenangan yg kita lupa, banyak lagi kenangan yg akan kita kena ingat!!! samada kenangan terindah atau hanya tinggal kenangan..
.....jangan dikenang perkara yg lepas!! huh xleh pakai ayat tu coz mna buleh x kenang kalu sntiasa ingat... x kira indah atau duka tentu terpahat dlm memori!! sama la mcm raya, kalu setiap tahun sekali menyambutnya... tntu terkenang jugak, kurang2 pn kat kuih raya!! tahun sudah aku dpt kek coklat dari Mell....perghhhz!!sedeppp!! =p~.. pastu ada 'awek orang' ni kasi almond london limited edition...[aku tempah:))  ]!! tetiba tahun ni ntah dapat atau x aku x pasti tp mmg berat nk dapat lagi...:( tp aku x kesah sngt coz suma tu dh jd kenangan raya tahun sudah... cuma aku mmg pasti raya tahun ini pn ada kenangannyaa.... kerana rezeki ada yg x datang kat kita tp kita kena p kat rezeki tuuu..!! hahaha.. tungguuuuu!!!


minyak turun 10sen....? cukup ker? patut ker? ermmm... minyak turun x sekecoh masa minyak naik tempoh ari...!! Aku pn dh x peduli samada naik atau turun sb benda2 dan barang lain belum tentu akan ikut turun sama....:( bila citer bab minyak niii... naik atau turun, kecoh atau bantah... aku kena isi jugak! Mmg x dinafikan pengaruh minyak nii buleh sampai perang... yg x cukup makan tntu perit nk hadap suma tuu...sian:( apa nk buat... tempuh ja laaa... kehidupan perlu diteruskan..!! Sbnrnya naiknya harga minyak xpa sngat sb buleh jugk turun... tp meningkat usia/umur xleh turun2 dh.. :))kikiki... Aku bukan nk citer pasai minyak petrol atau kisah umur.. sb aku nk citer pasai DILEMA!! Aku dlm dilema... atau serba salah!! nmpk mcm xda paksaan apapn keputusan aku tp dlm diam mcm memaksa.. Bila pikir2 pasal sayang aku kt 'dia', mmg aku sayang! bila pikir2 smula.... sayang aku tu lama-kelamaan buleh jd benci la plak... sb masa tetap pergi, perasaan pasti berubah... secara logiknya 'dia' akan pasti jd beban bg aku yg bukan 'senang' sngt niii!! Beban yg x mungkin turun kecuali kalu bijak tangani atau aku ni kaya-raya!! hehe... Nmpknya aku mmg kena buat keputusan samada bijak atau tidak... aku xkan fikir lg kot..!! adehh...... mmg susah!! Baru2 ni dh ada yg risik2 pasal 'dia'... dan aku masih lagi ada ruang untuk aku fikir2kan samada nk lepakan 'dia' atau masih nk simpan sebagai kenangan terindah....kaka:))

Apa yang pasti dan aku xmo nk wat keputusan skrng kerana Hari Raya Aidil Fitri bakal tiba...aku xmo rosakkan 'mood' raya yg meriah!! So kesempatan ni aku nk ucapkan kat semua yg kenal aku... pembaca blog aku.. sahabat rapat aku..... 

Sunday, September 21, 2008


lama betoi aku hilang sb bz ngan keja smpai x sempat cari masa luang utk jumpa emak dan ayah aku... posa dh 21 ari.. bru arini aku berkesempatan berbuka ngan ke2 orang tua aku!! tu pn aku x rancang pn.. terus ja balik ke rmah aku di mukim Naga Lilit, Pdg Serai nuuu...hehe.. Rasanya mcm nk ubah kebiasaan beraya plak tahun niii... aku ingt tahun ni aku nk wat rmah trbuka kt sana jaa... Nk rasa beraya di rmah sendri la plakk...asik bertahun2 dh beraya kat Sungai Semambu niii!! Nk balik kampung.. kampung xda.... suma dh pindah ke taman... nk sedey2 sb aku xda kampung, x buleh!!! sb aku jugak yg pindahkan ke2 org tua aku ke taman perumahan tuu...  huhu.. --->''salahhhkuuu!!!'' :) Aku cadang nk bawa kemeriahan raya tu kat sana coz sian gak kt mak dan ayah aku yg mcm kena paksa oleh aku dok sana... huhu.. dh xda suasana kampung ngan jiran2 yg dh berpuluh2 tahun rapat kt Tanah Liat nuuu.. tetiba berubah mendadak!! Sedar2 dh setahun lebih dh 'pengorbanan' ni jadi... Bukan apa... niat aku supaya ke2 org tua aku lebih selesa... bnyk dh pengorbanan yg dibuat oleh mereka! :) itu ja la yg aku mampu buat dn balas... harap2 ayah dan mak suka.. :) Tu suma citer famili aku... tp aku nk citer bukan kisah drama utk seisi keluarga!! aku nk citer pasai PENGORBANAN!! setiap kejayaan dlm kehidupan mmg ada pengorbanan yg kena buat... kena la korbankn apa patut supaya dpt hasilnya dn fikirkn la apa yg patut dikorbankn bila ada pengorbanan. Setiap pengorbanan x suma org mampu buat.. mampu hadapi... atau larat tanggung!! ''bukan senang nk senang tp mmg senang nk susah...'' ... kini bila dh aku sendiri ada anak2 baru aku lebih faham walau aku mmg dh lama sedar tanggungjawab tu.. cuma terkadang aku terbabas dn kadang2 keliru antara benar atau salah didikan aku atau mungkin juga cara aku bg kasih sayang.. itulah realitinya yg aku kena terima samada hendak atau x.. patut atau hak.. risau atau bebal... kena redah ajaaaaa!!! Huh!! brani buat, brani la tanggung...!! 
....bila pengorbanan telah dilakukan.. sedang buat atau baru nk rancang akhirnya kita akan  bermain dgn emosi yg akan buat kita berbelahbagi dlm setiap keputusan pengorbanan apa yg nk dibuat, yg bagaimana... bila... mengapa atau apa saja.... emosi mmg kuat juga pengaruhnya! Sb tu bila tringat balik apa yg dh aku buat... samada salah atau mungkin derhaka tnpa disedari kat mak dan ayah aku.... emosi tersentuh dlm sedalam dasar lautan... terawang2an setinggi awan... dh terbalas atau ter-ampun tidak...! adehhh!!! sedih plakkkk..... Biarlah aku ngan kisah aku sb aku akan rancang cuba buat... usaha lagi 'pengorbanan' baru walaupn yg lama masih lg x selesai, aku harap moga x tertangguh jaa... :-ss Semoga Ramadhan ini kita suma diberkati dn dianugerahi kekuatan utk hadapi segala2nya!! 

Saturday, September 20, 2008

aku ada lg citer utk korang yg rajin baca citer2 merapu aku... aku akan tulis terus menulis kalu ada masa terluang dan peluang. Kalu korang sudi dan suka ngan citer merepek aku atau busan ngan olahan ayat2 dlm kisah yg aku tulis...aku tetap akan karang jgk:)) kikiki.. anyway...terima kasih buat korang yg terbaca.... sudi baca dan terpaksa baca!!! Bagi aku apapn pendapat korang pasai suma citer aku kat dlm blog ni adalah BONUS utk aku!! sb kalu korang suka atau x..aku akan repair apa patut kekurangannya utk jdkan ia bonus, itupn kalu korang komen!!! kalu xda komen apa2 aku hanya syok sendri aja laaa :-"... tp bg aku kalu baca atau x, aku tetap sediakan bonus!!! hehe.. Sengaja aku citer bonus sbnrnya aku nk kaitkan ngan perbelanjaan yg kita buat samada boros... buang.. bazir atau betoi2 berbaloi!! Bila dpt sesuatu 'lebihan' nii samada sikit atau bnyak kena la syukur sb nama pn bonus!! Bonus ni ada.. dapat atau x.. ianya mmg x patut diminta bg pendapat aku!  X kisah la tp bila bab belanja... perbelanjaan kena terurus dgn baik pasti berbaloi dn puas walaupn apa yg kita belanjakan tu kdg2 nmpak boros lg bazir!! Bg aku, bonus bkn semata2 duit jaa.. kalu hiLAng segala  kepuasan... kegembiraan, kena la caRi bonus utk kita jUMpa balik kepuasan bukan pembaziran... Jangan terlalu berkira sngat utk dptkan kegembiraan dlm kehidupan yg percuma nii... kalu berkira maknanya kita x bersyukur dn sah2 x ikhlas tp kita tuntut segala suka dn gembira... mana aci camtu!! Kena la keluarkan sesuatu utk dptkan sesuatu... ia pasti berbaloi kalu ikhlas!! Semalam aku aku bg bonus kat keta baru aku... bnyak jugak laaa.. tntu 'dia' suka.. :)
 aku x kisah brapa yg aku kluarkan supaya dpt rasa kepuasannyaa... Buat korang yg baca citer ni...kawan2 atau sapa2 yg x dpt bonus tuu... jgn susah2 hati sb 1 ari dn ketika kita pasti akan terima jugak sesuatu samada bonus dlm bentuk duit... gembira... puas malah mungkin mengeratkan persahabatan atau ada jugak bonus duka dn sengsara... Apa2pn kes pasai bonus.... ada kawan aku sedang tggu 'bonus' yg bakal lahir x lama lagi.... yg bakal kawen... yg baru dpt awek... yg kenyang...  dn yg penting 'happy'  :) kakaka.. 

sb ''kalu kucing katakan kucing.... kalu orang kata orang..." ..." kucinggggggg......." ---> ...baru abis posaaa jgn tambah dosaaaa.....:-"

Friday, September 19, 2008

arini jumaat 19hb 09 2008...betui la jugak kata kawan aku... mmg berkat dan penoh hikmah juga pasai kisah lewat aku migu niii.... 
Penantian aku akhirnya hiLaNg pada 
Hari  jumaat... penghulu hari segala hari ... 
X sia2 la jugk aku cARi sabar!! 
2 ari lepas aku citer pasai DEBAR yg aku JUmpA!! 
5 bulan lepas aku ada p siasat sekitar 'Bagan'.. kot2 ada yg aku berkenan nk aku beli bawa balik... tp xda pn yg pikat aku...:(
6 senarai pilihan aku yg suma 'second hand' antaranya V6...waja..bla..bla..bla...tetiba aku buleh x pilih satu pn sb... 
9 ari lepas aku booking keta lain yg mmg xda dlm senarai impian asal aku!!! 
Itu laa... mmg kdg2 apa yg dirancang x semestinya kita buleh dapat dn hadapi... kerna takdir penentu segalanya...huhu mcm lagu jamal plakk...!! Dan mmg aku x duga dn sangka jugak...arini TEMPAT yg aku sedang fikir2kn... dh siap terpasang seperti tahu jaa keluhan hati aku niii..x risau lg pasai tempat dh!! Akhirnya apa yg aku nanti... fikir... debar malah apa jugak prasaan yg hinggap tu rupanya sementara sj... mmg segala keberkatan terkumpul dlm hari2 seperti arini.. malah lebih hebat di bulan mulia.. ramadhan ini!! Masalah yg bukan lg masalah bila kita permudah atau dimudahkan cara dan tindakan dlm setiap perkara yg nmpak bermasalah..!! pasti ada jalan penyelesaian utk setiap masalah yg sbnrnya menduga aku.. Buat apa cari bulan di siang hari.... sb mentari pn xkn muncul ditngh2 mlm...!! 
''menulis bukan untuk memberi TAHU.... tp berusaha mencetus MAHU... agar aku bergerak menuju MAMPU...''
idea citer mai x kira masa... citer xkan abis selagi kita hidup malah sesudah mati pn ada yg masih kenang mengenang kisah silam samada baik dan buruk...!! Aku ni ada ja citer yg nk aku tulis sbnrnya.... tp masa tu buat aku trbabas. Yg pastinya aku x plan apa yg nk aku citer.. aku x draf apa yg nk aku tulis... sumanya spontan!! Aku taip ja apa patut , tp ada jugak citer aku rujuk dn cari dlm tenet sbgai sumber, skrip dn jalan citer aku lalu aku kaitkan dgn apa yg jd kat aku masa tu dn hari tu... Kebanyakan citer2 aku ni citer peribadi laaa... blog ni dh mcm diari la plak!! Apa2pn suma ni hnya suka suki aku nk luah apa patut supaya aku lega dn puas hati!! Arini Jumaat, 19hb akan jd salah satu ari paling bz agak aku.. Bnyk plak keja yg tertangguh, ditangguh dn menangguh sb x menang tangan.... dan ada jgk aku sengaja biar keja tu bertangguh!! Itu keja aku tp ada jugak yg keja org lain tp berkait sangkut dgn aku... contohnya kes lewat tu!! bukan aku yg buat lewat tp ni suma pasal keja org lain la  nii... berjanji dgn aku tp lewat ambil dn buat tindakan!! Akhirnya apa yg trjadi tu rupa2nya mmg patut pn aku rasa mcmna perasaan dn situasinya bila janji x ditepati!!! Mmg pedih berbaur geram jaa rasa... begitu dan samalah apa yg dh aku buat kat org pulak.... aku janji... aku bg harapan... mereka harap aku... tp aku mmg xleh harap bila aku kdg2 saja buat atau mmg aku xleh buat!! kikiki... So bila muhasabah diri balik... aku mmg patut xleh rasa marah kat org yg x ikut kehendak aku.. cuma kdg2 aku hilang pertimbang sb x cari sb musabab lantas aku hanya jumpa menurut kata hati mati lg bebal... mmg x adil dn x patut langsungggg!!! Harap aku x kesal sementara... x lupa sekejap!!!

Thursday, September 18, 2008

arini dh ari khamis.... seperti aku jangka dan sangka mmg suma apa yg aku harap mmg x menjadi arini...!! Apa yg aku trtggu2 mmg x kesampaian... nk kata kecewa x sngt sb aku dh dpt agak!! nk kata marah x jugak sb aku dh bersedia...!! nk kata nk sngt2 pn x jugak sb aku dh ada yg lama tuuu...!! aku buleh sabar tp ada org len yg x sabar nk tngk.... x sabar tggu... hehe!! suma tu aku x kisah sngt tp aku mula kisah bila depa asik prangt aku... asik tnya bila niiii.... adehhh:(( semak perut ni hnya MPSP ja tahuuu.... alasan demi asalan yg mudahsabah dh aku bg!! suma tu buat aku lg semak sb aku sndri xto sb penyebab lewat!! pasaipa lambat...:( aku mmg xto dan xmo amk tau coz yg aku risau cuma 1 jaaa... TEMPAT!!! ada tempat ka utk aku simpan kt rumah nti... sb mungkin aku kena sediakn tempat baru plak... adehhh... itu la yg paling aku risau sbnrnya daripada sebab2 lewat atau lambat sb kalu benar aku nk sngt2.. aku pnya saiko dan cara paling licik utk aku buat suma tu jd sesegera mungkin...!! huhu... tp aku xmo buat!!! suma pasai tempat laaa... ini la akibatnya bila kemampuan memiliki ada pada sapa2 sj... lalu kehendak membuatkan kita perlu ada kemudahan sebagai salah satu keperluan hidup...!!! bukan nk salahkn kehidupan dlm kemajuan tp keadaan semasa... perubahan waktu.. lalu kemajuan semakin mendahului kita yg semakin x mampu kejar... ia juga satu perubahan yg x seimbang dgn pemikiran... mula la kena tindas dn ditindas!! Ntah korang paham atau x bebel citer aku pasal kemajuan serta makna kemajuan yg masihkah ada tempat utk kita... sb tu bila aku pikir pnya pikir... tempat mmg penting kita siap sediakn seselesa mungkin sblm hadir bg isi ruang itu!! tp suma tu aku x siapkan lagik...sb tu aku x brapa kisah samada lewat dari cepat tp xda tempat!! Begitu begini la bila rumah kecil tiang seribu xda...kalu rmah kecil tiang seribu.. buleh la jugak guna sikit tiang2 yg seribu tu buat tempat baru!!!
....itu baru kisah tempat yg sepatutnya bukan masalah besar sngt pn!! Tempat adalah 1 alasan paling selesa untuk aku pujuk hati aku niii... supaya x hilang rasa sabar... x resah gelisah... x semak serabut... sb aku dh blur cari alasan yg x mungkin aku jumpa sb bila aku citer pasal tempat... maju mahupn org yg prangat aku tuu, akhirnya aku ngaku.... aku mmg x sabar utk tukar 'sport rim' nya sj sbnr2nyaaaaa....kuangkuangkuanggggg!!!

Wednesday, September 17, 2008

xda citer menarik arini...sepanjang arini cuma 1 hari cuti yg busan....!!! Busan atau aku keliru sikit kot... bila x keruan pikir pasal 'benda' yg aku trtggu2!! Dan aku mmg ada rasa pelik sikit pangai seseorang ni gara2 'beyond water'...!! ni lagi 1 kes pasai jurujual tp yg ni MLM.... ''bubur dh kna suap masuk mulut'' so trima jaa.. nk bantah!!?? x daya lagi:( ......nk nyesal??? x guna dh!! xplaa mna tau benda alah tu betoi2 brfungsi dn brguna... jd x rugi dn  x nyesal beli... bukan murah semurah 1 sen/sms sb modal air liur pn leh jd lebih mahal dr mesin dan downpayment yg aku bayar tuuu..!! Xmo la citer pasal jurujual mahupn kisah air paip kena basuh tuuu... tp nk aku nk kongsi pasai DEBARAN.. mmg debar2 ja hati bila dlm hati ada cinta... bila dalam hari demi hari menunggu 'dia'... sbnrnya aku x kesah sngt pn tentang brg2 atau benda tu... tp pasal bnyknya duit yg bukan sikit aku laburkan tp masih belum nmpk hasilnyaa... tu jaaa!!! cerah angka yg trcatat kt dlm buku akaun weyyy...!! sian aku:( kalu angau.. aku tahu ubatnyaa..! kalu penin... panadol kn ke adaaa... :( aku cuma bernasib baik bila dugaan ni mai dlm bulan mulia... bulan posa!! sama debar utk sambut Syawal tiba... persiapan dh ready agaknya. Walaupn aku cuba wat bodo tp lg la x tenang kalu masih xda depan mata... huhu. 
Tp bila tingat dn tngk 'beyond water' tu smula....tetiba aku tersedar dn mula rasa takut kalu2 x terjaga.. terbela.. atau mugkin mula lupa bila dh ada depan mata!! :-ss Aku mula hilang debar bila cari sb samada masih keliru atau sudah busan tggu masa utk jumpa 'dia'... dh xda rasa apa2.. bukan sb aku kecewa pasal sikap jurujual... bukan x percaya berkesan atau x air tuu... cuma kdg2 aku kesal dgn cara yg x kena bila nk minta dan amk hak aku... masa aku... duit aku.. sb suma tu melibatkan hati dan perasaan debar orang!!! Ia lebih menguji kesabaran... huh!! mmg patut pn dlm bulan posa niiii..... terima saja!! :D
penyu dok kalut soh aku jawab gak tag dia...huhu!! ok la aku jawab jugk:P

3 tabiat buruk masa kat sekolah:

1- aku dok hostel... so yg aku suka buat masa tu rupa2nya tabiat buruk!! aku rajin tido:))

2- hostelife!! mula2 masuk mmg kena buli bila ada junior... aku pulak buli depa dn paling beh! aku suka ngusik. Pernah aku aku buat kepala tengkorak ngan kertas hancus+gam, nmpk real pnya gerun pastu aku pakat ngan mmbr gntung tngh2 mlm!! kecoh ada hantu masa tu :)) 

3- pernah kena rotan ngan guru besar tp langsung x sakit coz aku lapik ngan pakai sluar 3 lapis...:)) ni kes gara2 ponteng kuar hostel tnpa kebenaran!! slalu buat tp kantoi gak akhirnyaa!! 

ermm..dlm buruk2 aku tu aku kena lantik jd penolong ketua asrama...tu pn aku dh ugut junior jgn dok pndai2 lantik apa2 coz aku dngr kabor angin depa nk lantik aku jd ketua!! tp x mkn saman jgk! .... aku jd pengawas library supaya aku senang ponteng class.. :))haha

3 subjek yg aku suka :

1- seni lukis - kerap jugak aku naik pentas amk hadiah :D rasanya tiap2 tahun!! ada juga hasil seni aku tgglkan yg guru lukisan aku guna smula slps aku bersara... :)

2- sains - aku suka subjek ni sb kena masuk lab.. oleh sb aku suka me-'rekacipta', so masa dlm lab la peluang aku nk rosakkan apa patut!!

3- bahasa malaysia - terutama bab wat karangan!  tersenyum dn x sabar ja cikgu BM aku nk semak citer2 aku :) aku guna cikgu2 aku sndri dan kwn2 sbgai watak dlm setiap karangan dan citer2 aku... mau x gelak:))

3 subjek yg aku benci :

1- sejarah laa...walaupn aku pandai mengarang slalu nya karangan sejarah aku ditokok tambah supaya nmpk panjang lebar... :)) walhal xda point pn.....

2- perdagangan- adehhhh.... xmo citer arr.. nk muntah!!!

3- agaknya math kot... aku x pasti coz tngk cikgu gk yg ngajar!!! yg pastinya 2 subjek di atas tu mmg aku blur!!!

apa yg menarik mengenai aku..? :

ermm...apa erkk? aku xto la plak.... tp aku mmg x suka cari pasal, buat pasal atau dpt pasal... dn aku leh masuk dlm apa2 situasi... yg len2 pasal aku tntu kekwn ja yg tauuu!! kiki

kamu paling suka...?

cokelat!!! cadbury dn seumpama dengan nyaaa :X

anda xleh hidop tanpa......?

huhu...bahya soklan camni, patutnya soklan brbunyi camni----> apa yg penting dlm hidop anda? tentunya nset laaaa... :)

setiap malam sebelum tido siapa yg anda hubungi...?

adeh...aku dh kawen... dlu b4 kawen mmg la awek aku!! kalu la dok hubungi sapa2 b4 tido... mau perang dunia jadiknyaaa...:))  nk mampusss... mna mudahsabahnya kalu tepon bini dok sebelah...:))

Monday, September 15, 2008

arini aku terlewat utk sahur...bukan lewat lagik dh tp sedar2 dh azan subuh...:( so aku terlena balik bila sedar2 plak dh kul7 lebih...lewat lagik!! aku ingt aku ja yg lewat.. tp awek2 aku pn sama lewat... ermm kena la tggu turn masuk bilik air......:( slalu ari isnin mmg camni... segan dn baloQ jaa rasa.. Seb bek aku cekap bab hilang bila slalu sngt org cari aku kat opis tu smpai aku sengaja  bg depa suma x jumpa ngan aku:)) ada ja keja aku dapat nti so pandai2 la ngelak!! kiki... Tp xleh gk bila keja2 tu akhirnya aku jugak kena buat... kdg2 rasa mcm dh sain agreemnt ngan keja2 tu..:) xleh lari coz terikat ngan syarat2 yg dipersetujui oleh aku sndri. Itu pasai keja tp arini aku sain 1 prjanjian yg pastinya akan merubah cara hidup aku nti.. 1 perjanjian yg buat aku terikat dlm tempoh yg agak lama jugak laa...!! suma tu mmg aku x pinta tp mmg trpaksa... sb bisnes depa mmg mcm tu!! spesis hisap darah!! sama la jugak pasai keja tuu... apa2pn p mai p mai sumanya saling berkaitan. So biar la citer keja n bab perjanjian tu  sb aku nk citer pasai perkara lain yg aku sedang ntikan... x la penting sngt tp ia akan jd identiti aku selagi ia milik aku!! 

cuba baca citer benar niii...
episod 1

"selamat datang boss..sila2 masuk..'' dengan senyum:) smpai telinga salesman tu.
''..tengok2 dlu..ini model baru... kaler baru, ada beza lain sikit kat sini... sini.. sini.. '' sambil tunjuk dan hulur broucher lama dan baru..
''...kalu order sekarang..mmg dh ready stock!! boss buleh tngk kat stor belakang... ada banyak boss...."
''ermm... berapa harga plak untuk model baru niii.... mesti naik ikut harga minyak paa..:) " sinis si pembeli ni..
''eh! xda boss.. harga lama lagi...''
''..sekarang dia kluar sudah ikut macam model Passo sikit la boss..'' perghhh ayatttt...
''ok..ok.. ada diskaun x?'' :D
''ada offer apa lu kasi i...?'' 
''Ini keta ar boss..xda offer apa2 laa boss...harga mmg x turun laa, tp kalu boss nk i buleh kasi sikit diskaun la..kedai bg less 500!! ''
''model ini sekarang paling laku la boss..betui punya cakap boss..!! boss amk sekarang mmg ready stock.. dokumen siap..loan lulus.. itu keta x smpai 2 migu buleh kluar!!''
''500 jaa...? bg la tinggi skit... kalu u kasi skrang juga i booking...''
''sori boss.. itu saja la boss.. tp boss pnya pasai arrr.. i buleh kasi voucher tinted!! minyak 30 ringgit sj laaa..''
''itu tinted pnya voucher pn sudah 2 ratus maaa...:)  '' pujuk si salesman...

selepas episod 1...esk tuu

''hello...hello boss...''
''saya eddy... boss! u punya loan dh ok..dh lulus!!''
''owh!! ok...sekarang apa i nk buat??''
''ok boss..u buleh datang comfirm apa kaler boss mau.. then bayar itu down payment suma...''
''dokumen suma saya bikin siap kasi boss... minggu depan.. monday buleh amk keta loo..''
''ermm..ok i bank-in suma downpayment... petang lepas keja i jumpa u..''
''ok..ok..lagi bagus..petang arr...''

petang tuuu...

''..ya boss..duduk dlu boss''smbil bawa dokumen ke meja..
''boss pnya duit suma sudah masuk...tq ! tq!''   :)
''aritu boss mau itu kaler baru pnya, boss kna tggu q sb itu kaler laku boss..lepas raya baru dapat..''
''ok boss.. sekarang kalu boss mau kuar keta cepat.. kaler hitam ada boss!''
''ada 2 biji... kalu x amk mmg abis jual.. so boss kna tggu kalu mau kaler lain''
''aiii... u kata lain... suma kaler ready.. suma ada!!''
''betul boss.. tp suma auto pnya keta la boss... manual kurang..''
''cehh... kalu cmni i xmau beli sini laa... i mau balik suma downpayment!!'' rungut lapik ngan ugut smbil rasa di tipu...
''hitam pn cantik boss...kusyen sudah sama kaler dgn body.. jangan la boss..''
''sekarang bulan puasa...production slow sikit, kena tggu maybe lepas raya baru smpai..''
''camna boss? hitam pn ok la boss...cantik juga..''
''abihh...u ada kasi pilihan kat i kaa?...ceh!!'' .

...itu la pangai sorang salesman...citer tu x abis kat situ jaaa!!! pas settle suma tu smpai arini x call atau bgtau apa dh jadi... nk jadi.. dn bila jadi!! so bila citer itu aku citer... lewat sahur tp aku balas ngan berbuka kat pizza.. perjanjian yg mmg x untung kt pembeli...  sebalik suma tu mmg aku ternanti2 malah suspen... sb aku tertanya2 nombor apa yg bakal melekat kat body keta tuuu.....kakaka:))


Friday, September 12, 2008

wahhh....dekat 1/2 bulan dh posa... dan dah masuk migu ke-3!! sekejap jaa.. pastu menanti Syawal tiba pula!! Migu depan ramai akan mulakan misi buat kuih raya...  yg sendri pnya laa, kalu yg bisnes tuu....mmg sblm posa lg dh buat. Kalu yg x wat apa2 mlm raya baru gi beli..yg lelong pnya!!! Kuih raya ni wajib dn 1 kemestian setiap kali syawal tiba... perayaan lain pn sama, mesti ada kuih yg istimewa yg jd identiti sambutan raya masing2!! Lg 1 kemestian bila menjelang hari raya ialah semua yg berkaitan dengan baru... baju baru, langsir baru, kasut baru dan apa sj yg baru...!! Begitulah setiap kali nk raya... suma tu sbnrnya nk memeriahkan suasana.. Rasanya awai lg aku nk citer pasai raya niii...!! tp tnda2 tu dh ada bila aku dh mula pasang pelita keliling rumah..
. :) selalunya aku la yg paling awai pasang pelita nii... sb ramai yg tggu mlm ke-27 ramadhan@mlm 27 likur...!!  Ramai yang mempercayai bahawa malam 27 Ramadhan adalah malam al-Qadar, atau lebih dikenali sebagai Lailatul Qadar. Sejauh manakah kebenaran kepercayaan ini? x pasti bila mlm itu sebenar2nya...
Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam (Lail) al-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam (Lail) al-Qadar? Malam (Lail) al-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! [al-Qadar 97:1-5]
tp x kesah bila pn ari  Lailatul Qadar tu janji suasana meriah ceria sepanjang ramadhan x hilang camtu jaa.. kerana apa yg kita cari jika ikhlas akhirnya tetap kita jumpa kegembiraan sehingga tiba syawal nti..!! Cuma skrng antara benda2 baru..., malam 27 likur mahupn Lailatul Qadar....hnya kesabaran patut melekat dlm hati... sb itu aku hnya patut sabar hingga tiba ari Khamis ni jaaa:) so tgguuuu.....kikiki:)

Thursday, September 11, 2008

...korang jgn ingt salah blog plak coz aku tukar template len plak!! saja tukar se'simple' buleh lgpn aku dh busan ngan template tu..hehe!! Ni suma gara2 citer pasai terapi warna aku gak laa..:) mmg beri kesan kat aku.. selain dari citer2 merepek aku nii, aku jugak pentingkan keterserlahan gambar2 yg aku boh!! Background hitam buat gmbar2 tu bangkit!! lalu gambar jd lebih jelass dn mata tentu tertumpu pd gmbar yg aku boh... rasa dan agak aku tentu cerah mata sikit kot!! harap2 laa...hilang busan tp kalu x berkesan terapi tukar ni kena la plak aku cari template lain supaya blog aku jumpa sesuatu yg baru dan lebih ceria...!!
 Aku bukan saja nk citer pasai tukar2 nii tp sebenarnya aku nk citer pasai PERUBAHAN!! dari lama ke baru...dari luar ke dalam... atau apa sj yg berubah, kalu berubah biarlah berubah utk kebaikan!! Aku harap perubahan ini permulaan buat aku berubah ke arah2 tu.. sb bnyk sangat yg berubah tentang diri aku setiap tahun( aku agak2 laa..)... aku x dpt tentukan perubahan tu perubahan yg positif atau negatif!! aku harap aku sntiasa peka dn sedar supaya aku sentiasa tanya diri sndri...'bila la aku nk sedar...:( nk berubah...' :( 
Pelbagai perubahan wujud.. samada yg kita cari... tggu atau datang sndri mmg punya debar jika kita faham utk mengalaminya..!! Lalu mmg berdebar menantikan wujudnya perubahan tuu.. x ari ini.. migu depan, bukan bulan ini tentu tahun depan... yg pastinya mesti ada perubahan!! Aku mmg sah x sabar ntikan perubahan walaupn matahari x mungkin dapat kejar bulan....siang pasti x ketemu malam.. Yg pasti dn tetap bila citer pasai berubah, perubahan atau diubah nii... kita akan ketemu  pedoman... penyesalan... kegembiraan dan segala2 rasa tentang perasaan.!! 

Wednesday, September 10, 2008

ermm...nmpknya kebimbangan aku dh selesai walaupn ada yg x kena sikit akibat kisah silam... tp masih ada jalan lain bila arini sumanya berjalan ngan lancar dan selesai jugak sb xmo lepaskan aku utk terikat dgn bisnes 'depa'!! Akhirnya suma harta 'ahmad albab' yg punya bila asik nama aku ja yg ditempa pada setiap perjanjian... segala penin tetap penin tp bukan lg bimbang.. cuma masih penin ngan terapi warna mna patut aku buat keputusan muktamat.. utk aku pilih!!! Suma tu aku dh x brapa kisah sngt sbnrnya sb bila aku citer pasai kaler... terapi... antara  atau bimbang rupa2nya ada 1 lagi masalah besar yg aku x sedar selama niii... bayangkan dari tahun 1997 smpai la ni baru tau bila ada org bank selongkar.. x kisah la kenapa dia selongkar tp apa yg aku nk bgtau dan isu kat sini adalah pasai PENJAMIN!! Gara2 jd seseorang yg sngt baik hati atau berbelah bagi atas dasar kawan, sedara atau sb malu alah.. kita ngan x sengaja di paksa rela jd penjamin!! Adehh.. mmg susah lg menyusahkan kalu org yg kita jamin hilang lalu cari x jumpa dahh... loan x bayar !!! Aku bukan nk salahkn penjamin dan yg kna jamin tp sb terdesak kena desak ngan perjanjian!! so sapa patut kena belasah dlm hal niiii??? tukang wat perjanjian agaknyaa kot... :-" huh!! 
bila pikir mmg susah dari payah kalu langgar perjanjian mcm tuu... Slalu aku dok tngk kekawan yg kena tp kali ni kawan2 plak yg tngk aku kena...huhu BLACKLIST!!! Gara2 nama aku trgolong dlm  senarai hitam syarikat tepon.. aku pakai  nombor tepon prepaid!! tp baru2 ni dh di senarai putihkan coz hutang tetap kena bayar!! Lega dh satu bab tp itu bab aku... yg aku nk citer ni bukan kisah aku tp kisah dan teladan, ia kena kat 'awek' aku... :( mmg x salah dia dn aku pn xmo nk salahkan dia  pn sb itu citer lama yg aku baru dpt tau. Cuma ada la sikit2 rasa panas dlm hujan... terbakar dlm air bila pikir... xpa laa tp kalu aku dpt dn terserempak dgn pemilik keta--> 
PBB 3600 FORD Laser... yg mungkin dh hancus reput agaknyaa keta tu, ermmm..itu dia punya hal laaa... sb aku ada habuan utknya!! Bukan marah jauh sekali dendam sb bila dh hitam ja yg ada kena la jugak amk dn  xda pilihan sb yg lain hnya tiba lepas raya..!! So... muktamat dlm hal dijamin.. penjamin.. habuan atau 'blacklist' akhirnya aku pilih HITAM sempena kisah 'senarai hitam' :)

Tuesday, September 9, 2008


2 ari ni buat aku penin lg... kali ni bukan pasal keja!! tp ni pasai urusan mengurus kehidupan sendiri. ANTARA!!! mmg senang kalu ada antara dua coz pilih salah satu jaa, itu pn kdg2 aku sukar wat kata putus. Mudah la jugak lagi nk wat keputusan sb ada 2 jaa...cuma pilih yg terbaik antara 2 tu... Tp kali ni aku kena pilih 
antara 8..:( camna erk??? adehhh...mmg blur... tolak p tolak mai tggl 4 jaaa, tu pn aku xleh wat pilihan lagi!! sama cantek.. sama lawa... smpai mata bengkak tngk serinya :( konon nk dngr pndangan org len... dia kata yg itu...aku dalih yg ini.... akhirnya aku jgk yg penin.... hahahaaa:))  Aku hilang arah lalu selongkar laman2 web.. aku cari info merata2 akhirnya aku jumpa citer pasai 'terapi' yg bermaksud rawatan!! Terapi mcm2 terapi ada... ada guna teknik urut.. 'saiko' atau ubat2an.. dn yg menarik perhatian aku waktu ni ialah 'terapi warna' @ 'electromagnetic medicine'.. Sb penyebabnya berkaitan dgn apa yg aku peninkan 2-3 ari nii...pilihan ANTARA warna2 yg patut aku pilih... warna mmg berpengaruh dlm kehidupan kita... Warna menghantar isyaratnya dalam bentuk getaran. Getaran itu mungkin tinggi ataupun rendah. Manusia pula bertindak sebagai penerima getaran akan memberi reaksi terhadap getaran itu. Seseorang mungkin berasa teruja ataupun mungkin akan berasa lebih tenang pada waktu itu. Ini semua bergantung pada kadar getaran yang diterima oleh sistem manusia. Warna jika dirujuk pada Kamus Dewan edisi keempat membawa maksud ‘kesan yang didapati oleh mata daripada cahaya yang dipantulkan oleh objek dalam bentuk pelbagai dan bercorak. Aura yg ada pada warna mmg mistik....  
akibatnya kalu aku citer pasai warna kt korang tentu lali lena kot!! hehe aura warna boleh buat korang marah... gelisah atau tenang..!! Merah menyemarak atau merangsangkan utk mengatasi darah rendah...sakit kulit..!! Biru melegakan, tenang dan damai utk asma atau migren...!! Hijau merangsang proses berfikir... atau Hitam plak sering digunakan utk menekan nafsu makan..!!
Nk kata  x betoi... ada kajian dan bukti !! nk kata x percaya... aku dh kena :( sb antara medallion grey, glittering silver.., ebony black atau ivory white... aku blur dn tertekan utk wat keputusan!! Aku dh guna terapi warna hijau tp masih x kuat utk penagruhi aku.. Mna satu aku nk pilih jd terapi warna aku sepanjang 9 tahun nti... atau aku warnakn semula  ke warna terapi yg len bila dh warna terapi pilihan 1st aku nti x berkesan... :P 
Apa2pn antara warna yg boleh terapi..... pilihan yg x terpilih2... hanya ada satu lagi kebimbangan yg aku nantikan jawapan nya iaitu kelulusan... :( kalu x...., warna hanya tggal warna saja laa....:))

Monday, September 8, 2008


pagi p keja ujan... ptg balik keja pn ujan...:) xpa laaa coz dh nk ujan, turun la puas2.. syukur la bru ujan, kalu ribut taufan ? hah! mau keja apapn xleh wat. Sian peniaga2 di Pasar Ramadhan.. prepare dari awal slps subuh tetiba mai ptg ujan... 
aku tau la cmna rasanya coz aku besa berniaga di Pasar Ramadhan dulu..!! tp sbnrnya xleh salahkan ujan sb rezeki tetap ada walaupn ujan... alhamdulillah:)syukur... sepanjang aku berniaga dlu walaupn ujan jualan aku tetap laris..abis!! hehe..:DBila difikirkan rezeki ni bukan manusia yg beri tp manusia la yg dok sekat rezeki sesama kita...! Mmg x patut tp mmg itu la realiti nyaaaa...
Biarlah rezeki dgn kisahnya...ujan dgn ujan nyaa... yg aku nk citer pasal ayam!! Ayam Piru@Belanda...!! Korang besa makan x? sedap weyyyy.... sekor x muat nk masak dlm belanga!! :)) Paha ja penoh pinggan..! Ayam ni kalu dlu masa aku kecik2 mmg gerun nk dekat coz mukanya yg brutal.. nmpak ganas jeerrr. Tiru bunyi ayam piru--->  'kelook keloook kelloookk!!''--->pandainyaaa:-"huhu..
bila dngar ja bunyi cmtu trus hilang dn lari x cukup tanah.. Citer lari ni masa aku 20-30 tahun dulu laa...skrng selepas zaman tu aku kembali cari Ayam Piru nii.. tp kali ni aku jumpa sb tugas. Dan arini aku p ke Ladang Penternakan Ayam Piru kat area Kubang Menerong, Bertam. Dh hmpir setahun aku x p ke Ladang Ayam Piru Pak Hashim nii... la ni dh semakin berkembang dgn kandang2 baru dibina. Ayam Piru dia bela pn dn semakin bnyk membiak! Nmpaknya peluang pasaran ayam ni mmg tinggi.. x cukup dn x sempat bertelur pn coz org dok cari!! Dlu hanya laku bila perayaan Krismas ja..., tp la xda musim2 dah!! ramai dh makan spesis nii... agaknya sb susah dapat dn kurang org bela, sb tu la ayam ni mahal.. tp padan la dgn size nyaaa. :) Besar gedebokk.. isi sesajaa.... wat la masak apa pn mmg behh!! 
Bukan promote tp kalu korang ada wet...ada modal, cuba la ternak spesis ni coz peluang semakin terbuka luas... pasaran makin berkembang sb Jab. Veterinar P.Pinang mmg menggalakkan penternak2 bela nk kembangkan ternak Ayam Piru niii... hala tuju Ayam Piru sedang diperkemas!! buat korang yg punya kesungguhan...sila laaaa!!
Bila ujan nti semakin reda... Pasar2 Ramadhan dikunjungi semula... Ayam2 Piru semakin membiak.... tentunya yg patut kita terima habuan dari usaha dn niat ikhlas adalah REZEKI....

Sunday, September 7, 2008

[ 6.1-2NEG ]
[ ARAUJ ]
[ tmaYVVASdeeps5 ]

[SIRAY1Nz-FE ]

Unit2 klon model OSSAP dari bandar ATOYOT  yg juga terkenal dgn binaan unit SIRAY1Nz-FE ini tggl disebuah bandar AUDOREP didlm wilayah yg dahulu dikuasai oleh NOTORP... sebuah bandar teknologi dn termoden abad ini.!! Suma tenaga dijana dgn sistem paling canggih dn mesra alam oleh model2 yg diklon binaannya oleh AUDOREP seperti LICNAK066XE mahupn ACITUANdw4.... dgn menggunakan teknologi CHOD, TVVD dan IFE iaitu sistem terkini dlm menjana kuasa penggerak utk manusia era moden serta menjimatkan bahan bakar isian sepenuh 40.0 liter yg semakin tggi kenaikan harganya telah disesuaikan dgn Max.output 64kW/6000rpm serta Max.torque 116Nm/3200rpm membuatkan dia hebat dan semakin menguasai wilayah itu. Dengan dimensi ketinggian 1550mm serta lebar 1665mm dan panjang 3720mm sudah cukup memukau untuk menguasai lalu memberi saingan kepada unit URABAGAS keluaran wilayah NOTORP!! Wilayah NOTORP sedang membangunkan model 6.1-2NEG nya dn pernah membina model tmaYVVASdeeps5 dn ARAUJ yg kurang mendapat smbutan lalu dihentikan pengeluarannya. Radius pusingan 4.7m tambahan dgn UV protection 91% serta 80 degree bukaan pintunya kokpitnya membuatkan mata terpegun malah terpukau dgn warna badan S28 silver metallic... malah kedudukan paras lutut setinggi 590mm mmg selesa utk keluar-masuk kokpit!! DIA punya ciri2 keselamatan SBA dn DBE utk pergerakan lebih selamat dgn kerangka tahan lasak... Begitu juga ciri2 kekunci dgn tmbahan 'immobilizer' dn juga sistem amaran ber'indicators' membuatkan kerisauan berada pada paras agak selamat utk biarkan 'dia' bersendirian..!! Silauan suluhan bermata aerodinamik pada seunit LAUNAM.sx3.1IVYM mmg berbaloi dgn mata sisinya juga dipasang amaran utk langkah membelok tanpa was2...!!! Mungkin perlu ke-empat2 kaki dn tangannya yang berciri 14'' alloy ditukar ? ermmmm....aku dh tempah seunit model ni....LAUNAM.sx3.1IVYM :) 
[ LAUNAM.sx3.1IVYM ]

[ LICNAK066XE ]

semacam ada sesuatu yg aku rasa x sabar menanti kehadiran 'dia'.... Walaupn 'dia' adalah beban baru yg aku kena tanggung, tp mungkin kehadiran 'dia' nti dlm famili aku dpt membantu aku memudahkan perjalanan dan keja2 aku....harap2!! Aku sbnrnya dah ada seperti 'dia' tp perubahan masa menyebabkan aku perlu beralih kepada 'dia' sb keuzuran lalu sakit pasti hinggap kerana simptom2 dan virus tu semakin hari semakin aku dpt rasa kewujudan itu..... Aku trbatas untuk gerak dgn bebas dn jauh sb masa telah menambah usia 'nya'.. Aku bersyukur, walaupn sepanjang bersama 'nya' xda sngt kerenah, bebal atau kehendak yg membebankan aku!!! Jasa'nya'....... penat'nya'... setia'nya' kat aku dn famili aku, mmg aku amat hargai... mmg aku sanjungi!! Malah aku akan jaga 'dia' walaupn nti akan ada kehadiran 'dia' yg baru.... walaupn dh ada yg intai dn cuba pujuk aku utk memiliki 'dia'...tp xda trlintas lg niat aku utk biarkan 'dia' hilang!! Aku sbnrnya dh hampir setahun berhati2 cari dlm setiap keputusan dn akhirnya 'dia' yg aku jumpa... sb? Sebab 'dia' mungkin memenuhi kehendak aku atau mungkin juga 'dia' mmg terbaik dlm senarai pencarian dan hati2 aku tuu.... jiwa'nya'... fikiran'nya'... dunia'nya' relevan dgn keadaan semasa!! Cuma aku brharap 'dia' dpt bersabar dn tahan dgn arahan lasak aku, bebal aku dn marah aku nti... Harap2... moga 'passion for space'.... 'passion for safety...quality...performance and design'-'nya' akan merubah kehidupan aku, moga 'dia' buleh hidup dlm famili aku nti..!! 
Buat suma yg cuba selongkar apa yg aku citer ni... cuma aku leh kata...ntikan 'dia' pada citer aku yg akan datang... aku dh 'booking' .!!'...it's a passion'!!!

Saturday, September 6, 2008



ujan...ujan...ujan....tggu banjir ja niii...huhu!! Mmg lebat ujan turun x renti2. :) Perjalanan aku ke KL dn balik mai BM smlm pn diiringi ujan. Lama x ujan cmni...slalu turun acah2 jaa....kali ni menanti banjir laa. Kat area Permatang Rawa, org dh mula dok kalut ubah n angkat apa patut...coz air dh naik takat lutut...sian :( Dulu masa aku dok kat Tanah Liat aku dh biasa ngan keadaan cmtu...bukan ja paras lutut tp tenggelam trus aku....hapuih trus!!! tp masa tu umur aku 5 tahun arr....:)) Skrng pn masih lagi banjir kawasan rumah lama aku...yg untungnya famili aku xyah kalut2 angkit-angkut brg2 coz rmah bertiang tinggi... :D huhu...sekarang dh hampir 3-4 tahun dh rumah bertiang tinggi tu dirobohkan..dn aku pindahkan famili aku ke rumah baru aku!! Xyah risau lg pasal banjir setiap kali ujan2 cmni..!
 Bukan kisah ujan dn banjir nk aku citer ataupn kisah 'Kaisara' mahupn 'upin dan ipin' tp kisah mimpi yg x sudah.... :)) Asik tido jaaa... letih sngt2 bukan pasai posa tp ntah laa :( mungkin pasai minda yg penat memikir.. lemah n lenguh dh badan2 aku tp kalu nk ikutkn.. kalu xda keja nk dibuat lg x larat, lg segan jdnyaaa... Pagi Juma'at tu..'presentation' yg aku disuruh edit dan touchup di persembahkan kat depan org paling berpengaruh utk mendapatkan kelulusan 1st projek utk Koridor Wilayah Utara!!! ketar n gabra jugak tp aku dpt kawal diri aku...:D Alhamdullilah...suma berjalan lancar, hilang mengantuk aku walaupn x tido sepanjang hari... bayangkan selepas sahur ari Khamis 4hb..aku p keja jap 1/2 ari...dan mlm tu kul 12.45 bergerak ke KL smpai kul 6pg ari Jumaat tu trus check-in hotel, sepanjang jalan tu aku x tido pn....pastu siap2 gerak plak ke Jln Semantan tuk 'present' !! kul 12 tnghari baru 'settle' suma tu....huhu. Akhirnya aku smpai rmah kul2.30pg Sabtu...!!! apalagi....aku pn mimpi yg x sudah laa!! Lagipn ujan setia temani mimpi aku sepanjang ari....
...dan aku dh blur nk campur-aduk ayat hilang+cari+jumpa aku dlm citer aku kali niii... huhu sb aku ngantuk toiii..zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Thursday, September 4, 2008

Salam ramadhan.... buat suma kawan2, bloggers...dn sapa2 ja yg baca dn lawat kat sini!! Rasanya x terlewat lagi aku ucap kat korang...hehe Aku x kesempatan nk balas msg sms yg x puas bg aku sb  punya ruang yg terhad... kat sini rasanya lebih bermakna buat aku kirim serta balas msg2 korang kat aku 1 Ramadhan baru niii...... :D
....dlm ramadhan muncul kembali, dlm sedar atau tidak...aku minta maaf bebnyak kalu ada citer dn kisah aku tulis menghina... mengata... menjiwangkan prasaan... mengguris hati... atau apa2 sj yg kurang senang, aku mohon keampunan kt korang suma.... lalu bila Syawal menjelang, tiada lagi prasaan bersalah aku bawa sama dlm menyambutnya nti!! 

Bulan Ramadhan ini adalah anugerah Allah sebagai lambang kasih sayang kepada hamba-hamba Nya. Allah tidak mensia-siakan keletihan umatnya yang berpuasa hinggakan tidur di waktu siang juga diberikan pahala. Begitu besarnya kasih sayang Allah pada kita. Oleh itu marilah bersama-sama kita menilai diri kita. Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah dan sempurna perlaksanaannya. Insya Allah. Janganlah kita termasuk dalam golongan yang menganiayai diri

sendiri. 

Sabda Rasulullah saw:

"Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu."

Wednesday, September 3, 2008


...baru2 ni ada seminar pasal lintah anjuran opis aku!! rasanya x trlambat lg aku nk citer pasal lintah ni sb lintah semakin popular dn panas la niii....
sebut ja pasal lintah dn kursus lintah,  merata2 ada!! Ramai nk bela dn cari info pasal menatang tu!! Bila jabatan aku offer ja ada seminar lintah tuu...berdering2 tepon dn brtimbun borang sampai...mesin fax smpai abis toner pnya dok print borang penyertaan... lagipn seminar tu free:-" huhu... Barang free sapa nk tolak selain kaut jaa!! Jabatan ni bukan 1st time wat seminar @ krsus2 niii... sblm ni dh jalan krsus2 @ seminar2 penternakan lembu, kambing.. burung walit dan macam2 lagi dan 
yg terkini pasal lintah ni laa, yg akan datang pasal ayam piru plak!!! Aku antara yg trlibat sama dlm menjayakan aktiviti2 tu...cuma trlibat dari belakang dn peranan kecik2 jaa!! Sbnrnya bukan pasal kursus atau seminar yg aku nk jolok soh korang baca tp pasal PERANGAI... mcm2 perangai.., lain maksud ngan mcm2 permintaan tp leh sangkut paut bila kerenah dan kisah.... cerita dan teladan bila aku jumpa dan berurusan ngan peserta2 tu suma... X suma kisah tu elok dn ada yg buruk bila ada yg pandai2.... kalu yg pandai ok!! aku mmg respek dan suspek!!  
Apapn aku pandang positif perkara tu... di sebalik penyertaan org dlm kursus atau seminar tuu, sayang sekali bila motif terpesong dr usaha untuk majukan peluang2 yg ada!! 
Banyak2 peluang... ilmu dan skill yg patut dn sepatutnya direbut tp sia2 bila aku ditanya ---> ..''sijil ada x?''....''bila dpt sijil...?", ..''..bantuan jabatan ada x?", '' bantuan apa jabatan bg kalu nk buat itu dan buat ini?..." 
Adehhhh....mmg serabut bila PERANGAI camtu!! Malah dari pengalaman aku, ramai yg bersijil tp hampeh jaaaa.... kalut minta sijil konon nk wat pinjaman.... konon itu la lesen paling besar utk mulakan apa2 projek!!! Pastu lingkup sb perangai gila sijil yg sukses dn bertimbun2 dlm fail.. bergantung2 kt dinding megah... pastu asik harap nk bantuan jaaa...  daripada ilmu nk kembangkan bisnes dn projek!! Mmg diakui masalah duit paling besar.... tp leh jd kecik bila ada skill dn ilmu daripada  ada sijil bertimbun!! Sebab atas sebab tu bila kursus... seminar... bantuan jd sia2.. lalu bnyk projek hancuss sb perangai mengharap dan asik meminta tnpa ikut kemampuan diri!!! Bantuan buleh kita terima dn kdg2 xyah minta jika betoi2 dh ber-projek... bila dh terbukti kemahiran dan kemampuan... jgn plak hilang hala tuju trutama niat apabila yg kita cari tu loncat dlm tangan jika kita jumpa keikhlasan dlm usaha....bukan usaha buat2 ikhlas!! 
Sekian....wasallam :D 
buah betik wat kerepek... aku mmg merepek!! so what??? kaka :))