Monday, September 1, 2008

salam ramadhan :D



Abu Sa'id Al Khudri ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Setiap hari siang dan malam pada bulan Ramadhan, Allah Tabaraka wa Taala membebaskan begitu banyak sekali roh daripada api neraka. Dan pada setiap orang Islam pada setiap hari siang dan malam doanya pasti akan diterima."
Hari pertama bulan September kita mulakn ibadah puasa semoga ramadhan kali ini semeriah sambutan hari kebangsaan semalam!! Mmg meriah semalam walaupun xda peruntukan pakaian kawad kali ni...sb langkah jimat cermat !!huhu... tp dgn langkah jimat cermat tu rupa2nya ada hikmahnya bila peruntukan itu dpt digunakan utk wat benda lain. Baju baru utk berkawad x akan bawa makna apa2 jika diri dn jiwa kita masih terjajah!! dijajah!! Buatla perarakan sebesar, semeriah atau se-gah mna pn tp kalu diri masih belum merdeka..watpa semua tuuu????? xda maknanyaaaa....:-" huhu bukan pasal baju kawad baru yg aku nk kecoh2kan kat sini tp pasal makna merdeka!!! Smlm 31hb Ogos 2008, dlm kemeriahan smbutan kemerdekaan...adik aku selamat melahirkan baby lelaki :D hihi semoga anak merdeka -'anak menakan' aku ni sihat dan merdeka dlm zaman dia nti...bukan mcm sekarang, nama ja merdeka tp masih dijajah pemikiran dan kebebasan....!! xmo la aku kupas panjang lebar pasal ni nti hilang mood korang nk baca!! hehe..
Apapn apa tanggapan dn makna merdeka kat korang adalah hak korang untuk anggap apa erti merdeka!! Bagi aku...merdeka macam kelahiran baby baru... bersih dan suci! Harap apa yg dicorakkan dlm kehidupan 'anak menakan' atau anak merdeka aku tu nti lebih merdeka dari apa yg kita harungi sekarang!!
Antara hari sambutan merdeka...kelahiran baby merdeka dan kedatangan ramadhan...semoga aku akan lihat kebahagiaan yg lebih bahagia semoga x hilang...kemerdekaan yg lebih merdeka dari apa yg aku cari...serta aku brharap aku jumpa puasa yg lebih rasa nikmat berpuasa dari ramadhan yg lepas...!!

2 comments:

zamri said...

Selamat Menyambut Ramadhan al Mubarak..

Raya tahun ni cadang kat sini je..

[mohamadtahir] [mz] said...

selamat juga buat hg... dimana pn kita beraya, pastikan ada dodol dan ketupat!! kiki