Tuesday, September 2, 2008

.......dh 2-3 kali kawad aku x masuk kawad sama. 2-3 tahun lepas kalu aku masuk kawad sama...tntu xda sapa nk amk gmbr. Atas sebab dn alasan paling munasabah tu la aku x join sama...huhu!! Adehh...aku asik citer pasal kawad ja x abis2 lagi!! penat aihh nk baca.. kn? Ermm..patutnya aku citer plak pasal gambar, bergambar dan jurugambar plak :) Aku minat jgk bab amk2 gmbr nii... yg paling aku suka amk gmbr yg candid...sudut2 yg bukan dari pandangan mata kita...bukan skema dari paras telinga jaa!! kaka.. aku x pandai pn amk2 gmbar niii, just wat hobi baru. Kalu dulu aku suka sngt mancing....sanggup berjaga sampai subuh pnya nk rasa geli tarikan ikan bila sangkut kt mata kail. Mmg gila masa tu, seb bek aku masih bujang dn bnyk tempat gak aku redah dulu. Bila dh dpt hobi baru nii sejak 2-3 tahun lepas... aku dh lupa bab geli joran...aku dh x ingat brapa bnyk jenis ikan aku dh mancing!!

Sama la jugak pasal amk gmbr nii...aku mmg x ingat brapa bnyk dh aku snap...seb bek pakai memori kad jaa, buleh delete2...

Tahun ni aku dpt partner bab amk gambar niii.. sepatutnya aku pakai video 'cam' n my pren guna SLR D80 Nikon dia tuuu....tp 'cam' tu rosak plakk so aku pakai SLR junior D40 jaa....!! Ermm...yg beh nya aku nk citer ni sb yg jd partner aku bukan calang2 photograher:-" pompuan lak tuuu... mmg cepat cekap buleh dak niii...:)

Mmg sonok sbnrnya bila tngk hasil dr apa yg kita 'snap'....tmbh2 kalu hasil tu penoh ngan seni...!! sudut dari pelbagai perspektif ....pola perspektif mata burung misalnyaaaa... ataupn sedap mata memandang... malah 'hidup' dan mcm2 lagik laa kita akan puji bila gambar tu cantik... Seseorang photographer kena peka pada sekeliling....teknik2... sudut2 walaupun subjek tu x menarik tp lensa kamera mmg x kenal suma tuu...!! Apapun...mcmna 'pro' pn jurugambar tuu.... mcmna cara pn kita gunakan kamera...bagaimana cara kita 'snap', sbnrnya apa yg nk diciter dan disampaikan maksud serta pandangan aku ialah gambr mmpunyai sejuta makna dan kepuasan kepada orang yg melihatnya dan ada keunikan tersendiri.... Antara gila joran... kamera.... sudut perspektif.... dan juga sekeping gambar sebenarnya kenangan dan pengalaman telah meninggalkan kesan yg x dpt digambarkan... ia xkan hilang cuma kekadang kita lupa...ia muncul walaupn x kita cari.... atau kdg2 kita jumpa semula bila lama xda.....





8 comments:

fuziana said...

wahhh, puji i lak dlm blog u kali ni :-" nk soh i banjer ke :P


anyway mmg hobi amik benda pelik2 cam pic u yg bawah skali tu...walaupun kaki tapi i like it :X :X :X

[mohamadtahir] [mz] said...

kalu alang2 nk bnjer...nti i senaraikan apa patut yg i nk makan...:D


pict tu brseri sb kasut i tuuu:P:P:P

fuziana said...
This comment has been removed by the author.
fuziana said...

mak aiii pantang offer :P


hehe mmg pasan la u ni bro, tau la kasut tu beli kat BATA :P

[mohamadtahir] [mz] said...

uittt...ikhlas x:-"


i ikhlas nii nk makan apa yg u nk blnjer...;))


beli ja kat BATA tp tp cop len arr:))

fuziana said...

ikhlas la ni i nk banjer u..mesti u suka punya la ;))

pas posa ni i dah deal ngn tokei kedai tu..smggu nk p mam roti bakar salut telur sparuh masak...hehe amcam menu tu ok tak? ikhlas ni :-"


cehhh, tak kira la janji resit dr BATA :p

[mohamadtahir] [mz] said...

patut laaa ikhlasss....ok deal but destinasi tukar ke kopitiam:))


:P

fuziana said...

wahhh, memilih nmpk mentang2 nk banjer :-"

ok la no hal :>