Monday, September 8, 2008


pagi p keja ujan... ptg balik keja pn ujan...:) xpa laaa coz dh nk ujan, turun la puas2.. syukur la bru ujan, kalu ribut taufan ? hah! mau keja apapn xleh wat. Sian peniaga2 di Pasar Ramadhan.. prepare dari awal slps subuh tetiba mai ptg ujan... 
aku tau la cmna rasanya coz aku besa berniaga di Pasar Ramadhan dulu..!! tp sbnrnya xleh salahkan ujan sb rezeki tetap ada walaupn ujan... alhamdulillah:)syukur... sepanjang aku berniaga dlu walaupn ujan jualan aku tetap laris..abis!! hehe..:DBila difikirkan rezeki ni bukan manusia yg beri tp manusia la yg dok sekat rezeki sesama kita...! Mmg x patut tp mmg itu la realiti nyaaaa...
Biarlah rezeki dgn kisahnya...ujan dgn ujan nyaa... yg aku nk citer pasal ayam!! Ayam Piru@Belanda...!! Korang besa makan x? sedap weyyyy.... sekor x muat nk masak dlm belanga!! :)) Paha ja penoh pinggan..! Ayam ni kalu dlu masa aku kecik2 mmg gerun nk dekat coz mukanya yg brutal.. nmpak ganas jeerrr. Tiru bunyi ayam piru--->  'kelook keloook kelloookk!!''--->pandainyaaa:-"huhu..
bila dngar ja bunyi cmtu trus hilang dn lari x cukup tanah.. Citer lari ni masa aku 20-30 tahun dulu laa...skrng selepas zaman tu aku kembali cari Ayam Piru nii.. tp kali ni aku jumpa sb tugas. Dan arini aku p ke Ladang Penternakan Ayam Piru kat area Kubang Menerong, Bertam. Dh hmpir setahun aku x p ke Ladang Ayam Piru Pak Hashim nii... la ni dh semakin berkembang dgn kandang2 baru dibina. Ayam Piru dia bela pn dn semakin bnyk membiak! Nmpaknya peluang pasaran ayam ni mmg tinggi.. x cukup dn x sempat bertelur pn coz org dok cari!! Dlu hanya laku bila perayaan Krismas ja..., tp la xda musim2 dah!! ramai dh makan spesis nii... agaknya sb susah dapat dn kurang org bela, sb tu la ayam ni mahal.. tp padan la dgn size nyaaa. :) Besar gedebokk.. isi sesajaa.... wat la masak apa pn mmg behh!! 
Bukan promote tp kalu korang ada wet...ada modal, cuba la ternak spesis ni coz peluang semakin terbuka luas... pasaran makin berkembang sb Jab. Veterinar P.Pinang mmg menggalakkan penternak2 bela nk kembangkan ternak Ayam Piru niii... hala tuju Ayam Piru sedang diperkemas!! buat korang yg punya kesungguhan...sila laaaa!!
Bila ujan nti semakin reda... Pasar2 Ramadhan dikunjungi semula... Ayam2 Piru semakin membiak.... tentunya yg patut kita terima habuan dari usaha dn niat ikhlas adalah REZEKI....

2 comments:

zamri said...

Nanti bleh wat kursus ayam Piru plak..Model dah ada.

Jangan lupa panggil AgroBank mai sekali..kalu tak pun, TEKUN pun bleh..masa kursus siap dah anak ayam, makanan dia jugak.

Lepas kursus ambil loan + beli anak ayam + makanan ayam dan balik bela. Kalu tak sabaq nak tunggu ayam besaq, sembelih ayam yang ada, buat ayam percik, makanan ayam boleh jual, dapat duit segera..takut bank cari, lari p Seremban, macam aku nih..

[mohamadtahir] [mz] said...

zamri---> check laman web opis aku!!!:)