Wednesday, September 3, 2008


...baru2 ni ada seminar pasal lintah anjuran opis aku!! rasanya x trlambat lg aku nk citer pasal lintah ni sb lintah semakin popular dn panas la niii....
sebut ja pasal lintah dn kursus lintah,  merata2 ada!! Ramai nk bela dn cari info pasal menatang tu!! Bila jabatan aku offer ja ada seminar lintah tuu...berdering2 tepon dn brtimbun borang sampai...mesin fax smpai abis toner pnya dok print borang penyertaan... lagipn seminar tu free:-" huhu... Barang free sapa nk tolak selain kaut jaa!! Jabatan ni bukan 1st time wat seminar @ krsus2 niii... sblm ni dh jalan krsus2 @ seminar2 penternakan lembu, kambing.. burung walit dan macam2 lagi dan 
yg terkini pasal lintah ni laa, yg akan datang pasal ayam piru plak!!! Aku antara yg trlibat sama dlm menjayakan aktiviti2 tu...cuma trlibat dari belakang dn peranan kecik2 jaa!! Sbnrnya bukan pasal kursus atau seminar yg aku nk jolok soh korang baca tp pasal PERANGAI... mcm2 perangai.., lain maksud ngan mcm2 permintaan tp leh sangkut paut bila kerenah dan kisah.... cerita dan teladan bila aku jumpa dan berurusan ngan peserta2 tu suma... X suma kisah tu elok dn ada yg buruk bila ada yg pandai2.... kalu yg pandai ok!! aku mmg respek dan suspek!!  
Apapn aku pandang positif perkara tu... di sebalik penyertaan org dlm kursus atau seminar tuu, sayang sekali bila motif terpesong dr usaha untuk majukan peluang2 yg ada!! 
Banyak2 peluang... ilmu dan skill yg patut dn sepatutnya direbut tp sia2 bila aku ditanya ---> ..''sijil ada x?''....''bila dpt sijil...?", ..''..bantuan jabatan ada x?", '' bantuan apa jabatan bg kalu nk buat itu dan buat ini?..." 
Adehhhh....mmg serabut bila PERANGAI camtu!! Malah dari pengalaman aku, ramai yg bersijil tp hampeh jaaaa.... kalut minta sijil konon nk wat pinjaman.... konon itu la lesen paling besar utk mulakan apa2 projek!!! Pastu lingkup sb perangai gila sijil yg sukses dn bertimbun2 dlm fail.. bergantung2 kt dinding megah... pastu asik harap nk bantuan jaaa...  daripada ilmu nk kembangkan bisnes dn projek!! Mmg diakui masalah duit paling besar.... tp leh jd kecik bila ada skill dn ilmu daripada  ada sijil bertimbun!! Sebab atas sebab tu bila kursus... seminar... bantuan jd sia2.. lalu bnyk projek hancuss sb perangai mengharap dan asik meminta tnpa ikut kemampuan diri!!! Bantuan buleh kita terima dn kdg2 xyah minta jika betoi2 dh ber-projek... bila dh terbukti kemahiran dan kemampuan... jgn plak hilang hala tuju trutama niat apabila yg kita cari tu loncat dlm tangan jika kita jumpa keikhlasan dlm usaha....bukan usaha buat2 ikhlas!! 
Sekian....wasallam :D 
buah betik wat kerepek... aku mmg merepek!! so what??? kaka :))

2 comments:

zamri said...

Setuju bangat..bulan posa ni x baik kata kat orang..tapi nak kata jugak.
Itulah mindset orang bukan bisnes. Nak buat projek kena ada tongkat sakti, rugi tak nak langsung. Kalu rugi pun bukan duit aku, duit gomen.

Aku nak start bela ikan keli pulak, bini suruh mula kecil-kecilan. Tanya aku,"kecil tu bape ekor?", 10 ekor! kah kah kah..gelak aku..buat diketawakan sang kucing.

Paling kurang pun mau la 1000 ekor.

Ok, selamat bertarawikh. nanti ada kursus lintah pulak, boh nama aku sorang..nak balik kg, lama dah cek tak balik, raya ni pun cadang tak balik..eh eh kesian.

Sori le, melalut kat sini.

[mohamadtahir] [mz] said...

zamri---> aku faham sngt dh pasai tuu...kdg2 aku sembur gk kt org cmtu...:D kehkeh

apa dh jd ngan lintah hg...? jd minyak? kakaka:))


ok!! slmt....:))