Tuesday, October 6, 2009

TERINGAT... !! bila tringat aku cuba nk lupakan tp tetap jugak ingat xmo hilang.. mau x ingat bila sendiri pnya keje.. bila sndri cari... dan bila dah jumpa atau terkantoi baru nk ingat nyesal or apa2.. Bukan nk salahkan sapa2 tp itu la benda yg dah berlaku dan akan ingat sampai bila2... bila dah teringat perkara yg lepas harap2 beringat masa depan.. Menyesal?? aku mmg menyesal dan juga x menyesal... 2dua ada!! Biarlah aku jerk yg ingat sampai xleh lupa suma tuuu...

...teringat baby+mama yg masih dlm wad HBM, baby masih tido bawah lampu biru.. kesian bila kena cucuk amk darah tengah2 mlm.. pagi2 buta.. smpai cam dh fobia baby aku tu bila sentuh tangan dia... dah x bagi pegang dah!!! Asyik tersentak trkejut tiba2... cuma cam pelukan mama dia jaa. Cuma lega sikit kerisauan aku bila dah turun tahap kuning.. badan dh putih gebu semula walaupn cam kecut sikit sb stress dan sakit.. Maybe tnghari ni leh 'discaj' dah... bila sepatutnya ptg smlm tp hujan lebat then doktor tahan lagi.. ''esok ja balik...hujan niii..!!" Ya laa.. asal baby dah xda kuning.. dah x kena cucuk... :) lagipn angah kat rmah dah mcm x tntu arah dah... nk melawat xleh!! Ketat peraturan gara2 H1N1....

....teringat Along ( Noorul Diyana ) masa dlm kandungan dah dpt perhatian doktor bila uri ada ketumbuhan. HSJ jugak tmpt ulang alik aku bila pakar dpt kesan ketumbuhan tu takut ada kesan kat baby.. so cesarean adalah keputusannya... lagipn baby besar ditambah dgn tulang punggung ibu yg agak kecil dan mustahil utk melahirkan baby dgn normal.. aku sain jerk sb xda pilihan!! Dan ntah apa jd kat uri tu aku x pasti... camna ketumbuhan tu pn aku xto... :) Dan Along xda masalah apa2 sehingga arini cuma dia terlebih manja b4 dpt angah.......masih juga aku teringat Angah( Amira Nafeesa ) bila cesarean masih lg jadi pilihan terbaik atas dasar keselamatan nyawa. Baby besar, xleh bersalin normal dan pernah cesarean kat Along dlu.... so xda lg pilihan!! Dan aku masih teringat Angah pernah sakit dlu beberapa bulan selepas lahir, batuk smpai biru badan xleh nyawa.... smpai aku kena bg CPR kat angah!! Masuk wad HSJ semigu lebih.. dan itu saat2 lebih membimbangkan!! Lebih risau dari risau... lebih takut dari takut.. doktor sampai bg perhatian serius kat angah yg akan batuk sampai biru badan x tentu masa, smpai ada ubat khas utk dia... Teringat masa tu yg x mungkin aku lupa dah.. dan syukur Angah hingga sekarang hanya ada masalah 'gigi'.. yg lain2 beres.. sihat jerkk..!! hehee......teringat lagi 30hb 9 ritu, cesarean adalah relevan dan wajib.... kerana aku masih xda pilihan. Demi keselamatan dan nyawa, HSJ masih lagi tempat anak aku dilahirkan utk kali terakhir... 3 kali cesarean sudah tinggi risiko utk lain2 masalah yg mungkin timbul kelak, tp masih ada kuasa yg akan menentukan segala2nya... kita mampu merancang hanya tuhan akan menentukan.. berserah pada-NYA!! Dan aku masih teringat suma tu arini dan sampai hujung nyawa bila 'adik' masih ada kat dlm wad HBM... walaupn hanya kuning tp sb teringat kes lalu buat risau jerkk...!! Lagipn si ibu masih sakit dgn bekas cesarean lama so kali ni mmg sakit sngat2......

No comments: