Sunday, October 11, 2009

SUSU KAMBING... !! akhirnya susu kambing menjadi salah satu pilihan bila dah mcm2 petua lain aku dah buat utk turunkan tahap kuning Nur Arissa Damia... Aku dah cuba 'ubi sengkuang cina'... dah mandikan dgn rebusan daun kucai.. asam belimbing... dah beri 'serbuk mutiara'... dan mcm2 lagi petua pelik org lama2 niii... tok aku yg dh berusia 80an pn dh ikthiar abis segala ilmu dia ada tp tahap kuning anak aku masih agak tinggi... selepas masuk Wad HBM aritu tahap kuning tu turun la sb kesan lampu biru.. tp sebaik kuar dari Wad, tetiba tahap kuning tu naik semula.. adehhh...!! Ni suma gara2 baby xmo 'berak'... sb tu tahap kuning dia xmo turun..!! Arini dh 4 hari baby xmo membuang... x kembung... x sakit... x muntah... tp menyusu kuat!! Aku sbnrnya mudah nk dapatkan bekalan susu kambing ni tp sengaja xmo bagi baby aku selagi boleh buat dgn cara lain.. Akhirnya susu kambing juga yg aku cari... huhu.. dah 2 hari aku suap sikit dan arini masa p check darah, tahap kuning dia turun sedikit. Alhamdulilah... x masuk wad lagik... cuma esk cam biasa Klinik Kubang Semang pula laa baby kena p check...:D

Dalam sibuk2 kisah baby.. aku sbnrnya kena keje di hari migu niii.... rushing p opis siapkan yg boss nak then kena gi ke Pej. Vet. Daerah SPU... ada prog lak arini kat Kg. Selamat. Sempat juga aku siggh rmah Mie melawat baby baru dia juga sebelum aku buat suma keje2 td... Masa yg ada mmg guna betoi2... huhu... Dan masih ada petua org lama yg aku sempat bawa balik dari rmah Mie...IKAN HARUAN!!! 3 ekor ikan haruan 'fresh' dari bendang kat rmah dia utk isteri aku yg sakit operate... hidup2 lagi!! Terima kasih bebanyak2 sb bagi free jerkk... bukan senang nk dapat sekarang kalu mengail dalam bendang sb abis dah kawasan bendang dh beracun :D Kalu nk yg bela mmg belambak... kat market.. pasar hari atau kt Tesco pn adaaa!! Nk lagi mudah beli ja pati ikan haruan yg belambak dijual kat farmasi.... tp masih ada cara tradisional yg perlu kita pelihara dan truskan selagi masih hidup ikan haruan di bendang.... heheAntara SUSU KAMBING dan IKAN HARUAN adalah petua tradisi turun temurun yg kita guna hingga sekarang.. Suma tu ikthiar kita tp ALLAH maha kuasa... semoga baby dan mama cepat sembuh!!

No comments: