Wednesday, May 13, 2009

nmpknya masa semakin suntuk... keje semakin brkumpul dan bertimbun tp masih tersekat dgn kerenah dn masalah2 hampir rumit..tggu nk jatuh atas kepala jaa... Aku x pasti kepala sapa?? aku??? atau aku longgok plak atas kepala org lain... huhu X baik kalu buat camtu... x suka paksa2 niii lagipn hanya org yg betoi2 ada minat dn kemahuan mahu belajar.. kena ajar dan sabar ja leh handle!!! Nmpk mudah tp payah... sb kita hanya nampak dn belom buat, sure sapa2 ada mata pn leh tngk. Sembang leh deras sederas keta formula 1 tp buat belom tentu selancar dan semudah makan 'double cheeseburger' kegemaran aku tuuu.... Apa plak aku cuba citer niiii...? Suma pasal keje laaa... aku x kisah apapn keje yg aku dpt sb aku pernah jd 'salesman' kt super2 market dulu... aku besa buat jualan langsung rumah ke rumah dlu... aku besa jd peniaga pasar malam.. pernah menjaja ditmpt2 ceramah suatu ketika dlu... so apapn keje yg aku dpt aku dh x kisah dah... walupn kdg2...malah atau sememangnya bukan aku kena buat!!! bukan tugas aku pun.... ada pro kontra tentang suma tuuu... bg aku aku nk belajar!! korang yg xmo belajar atau sanggup terima risiko atau beban nyah jauh2 walaupn ada jugak aku bebal tp bebal sekejap jaaa sementara reda dan jd sejuk semula.... salah mmg salah dr sudut peraturan!! tp kdg2 mengikut peraturan sangat2 akan buat keja senang jdik payah... keje susah jd rumit!!!
Sbnrnya suma atas diri sndri.... nk buat atau buat bodo??? 2 perkara yg akan tentukan tanggapan org lain trhadap kita.... mungkin sampai bila2. ANGGAP!!! atau kata lain tekaan... tuduhan.. agak2... mungkin jgk sangka.. Suma tu aku atau korang akan rasai bila kita buat atau buat bodo!! Anggapan yg negatif selalu lebih mencurah2 daripada positif... sb PHD!! Anugerah PHD yg mmg sejak malah sebelum zaman kesultanan Melaka lgik dh wujud... sejak zaman nabi pn dh ada dah... Ada yg kata bila dlm kelompok melayu ngan melayu mmg kuat anugerah PHD niii... tp sebenarnya baik cina ngan cina... india ngan india.. atau datang la bangsa apapn sikap dan anugerah PHD mmg wujud!!! selagi hidup manusia... selagi ada kehidupan yg bernyawa... baik binatang atau tumbuhan selagi itu la perkara ni x abis!! Suma cuma berbalik pada niat dn kenapa dn mengapa? Apa susah... anggap la apa yg kita nk anggap!! itu hak kita nk tuduh... kata atau sangka... samada nk biar kosong atau jadikan perangsang utk buat lebih baik. Terpulang pada diri ja laa.... cakap mmg buleh cakap!! buat belom tentu leh buat!! huhu... suma tu kena ada strategi mengurus diri sendiri sebelum urus perkara lain.. Hrga, nilai dn kehormatan diri brgantung pada strategi... cmna nk letak diri dlm kelompok 'mereka'.. Senang citer mcm berniaga... kena la cari pelanggan utk lariskan bisnes bukan tggu mengharap pelanggan datang bila persaingan semakin banyak. Walaupn maju mna pn.. laku atau sehebat mna jua bisnes tuu... ianya macam roda!!! Jgn la dok bangga sngt dgn kehebatan diri... keistimewaan atau anugerah yg ada sb ianya buleh hilang dlm sekelip mata... x cari masalah tp kesukaran akan pasti datang jumpa kita... x arini... esk!! x esk, bulan depan...! x tahun ni, tahun depan!!! sapa tauuu? ready ja laaa...

No comments: