Saturday, May 24, 2008

[seingat aku]

korang tntu ada mcm2 perkara yg korang buat selama hidop....! kali ni aku cuba nk kongsi ngan korang apa yg aku pernah buat, yang aku ingat lagi.....benda2 yang aku suka buat laaa terutama pasal hobi....keja atau apa2 jaa laa!!

seingat aku....

1. masa skolah rendah, aku minat melukis dan apa2 ja pasai seni....bela binatang yg antaranya aku besa bela...tupai, musang, monyet...kucing, tp kucing ramai yg bela...:D

2. bila masok menengah pn aku masih bawa minat seni aku tuu...dari lukisan ke ukiran kayu......sering jugak la aku naik pentas amk hadiah;))sumbangan aku paling bermakna kt skolah ialah aku wat backdrop majlis yg berlangsong di skolah aku, Sek Abd Munshi, Penang..aku dpt pujian dari pengetua dan seingat aku juga guru kelas lukisan aku simpan utk guna balik kat majlis len....:D huhu...

di hostel aku pikul tnggungjawab sbgai pen. ketua asrama...aku ingt lagi, aku kempen dn ugut kt sapa2 yg bani lantik aku sbgai ketua atau apa2 jawatan, siap la aku kerjakan coz ada ura2 depa nk lantik aku tapi...terkena jugak..:))...'hostelife' trademark yg aku wat dan print kat baju...masa era aku tu utk suma penghuni A.S.A.M.... :D

3. lepas ja spm, aku mula cari keja coz aku dr keluarga kurang mampu..org tua aku xda pendaptan tetap, berniaga apom balik kt pekan BM kat panggung 'cheok sah' masa tu dan aku faham sngt2 kesusahan....aku mula keja kilang..PAN International, Sbrg jaya. Aku jd org kesayangan line leader aku masa tuuu...:X

penang masa tu mewah ngan kilang2 so bila ada kilang yg gaji tinggi skt aku blah..aku atur kilang...:))

4. x tahan ngan kilang, aku mula merantau ke kl...aku keja ngan Kejuruteraan Elektrik Pandan, Kg. Pandan Dalam....aku jd pendawai elektrik:D merata gak wat projek. Antaranya..servis aircond kat pondok2 tol sekitar shah alam, highway PLUS....pasang lampu dlm terowong motor laaa....tukar lampu traficlight....repair dan ubahsuai kt bangunan BERNAMA...wiring kat SUB Station TNB kt Kuala Berang, T'ganu....Hotel Seri Malaysia kt Mersing, Johor...

So bab elektrik jgn nk klentong aku arrr:))


5. hujan emas kat sana, hujan batu gk aku cari...aku balik mai penang bila ada offer baik pnya kat 1 kedai elektrik kat BM...bnyk gak projk tmn perumahan antaranya Tmn Puteri Gunung, smpg ampat... Tmn Bukit Indah, Kilang2 aku sumbang kepakaran aku tuu;))dan bnyk projek lagi sekitar Penang...tp itu la bila xda apa2 sijil nk sokong aku utk keja yg terjamin skt.....suma aku belajar dari pengalaman jaaa dan aku x rugi apa2 rasanyaa...


6. pastu aku offerkn diri aku lak keja kat kilang wat Lift dan Escolator...Toshiba!! aku jd pendawai control panel lift..department paling serabut dan org x suka...tp aku suka..:))...kalu aku silap wiring....korang nk naik tgkt 3, aku antar ke tingkat 10:))=))

masa ni la aku gila mancing...dari Pulau Bidan ke Sungai Pahang sampai ke Tasek Kenyir aku p!!


7. entah camna aku terjebak lak ngan 1 bisnes ngan MBF bank...sampai ke MIRI aku redah...duit aku terkumpul masa tu, dan zaman tu la aku kawen...:X


8. pas kawen aku wat bisnes kecik2 sendri pnya..percaya atau x pendapatan aku sehari rm150-200...rezeki aku melimpah-ruah lg masa tu, agaknya rezeki anak coz 'my mem' dok bawa baby dlm poyot....alhamdulilah:D tp bisnes tu x kekal lama coz bergantung pada projk.


9. slpas bini aku bersalin aku mula buka kedai kopi kecik2, jual mee kuah ketam, pasembor, nasi lemak... burger pn aku pernah jual ... kat pasar ramadhan Ban Busuk, Penanti aku terkenal ngan nasi ulam:))...roti arab!!

10. entah camna aku terjebak ngan keja gomen, mungkin ini rezeki anak ke2 aku lak.....bnyk pengalaman aku timba lagi kali niiii...aku pernah jaga bebiri (kibas) kepunyaan PM Malaysia, Pak Lah!!! tp sayang kibas tu kena kebas, seingat aku sehari sblm peristiwa tsunami...kecoh gk laa:)) pernah jaga mini zoo(aviari) kat opis aku yg ada burung unta...dan mcm2 binatang lagi...x sia2 minat aku masa kecik dlu....

selepas kes tu aku kena keja terkurung dlm opis:( kakaka...padan muka! bila dok dlm opis, pc la jd teman baik aku...dn aku mula diberi tugas baru jaga PA system...jaga suma komputer2 kat opis...camera dan merangkap jurugambar jabatan aku:Dhuhu lagik mencabar dan beh yg x pernah aku mimpi pn...terlibat ngan team persembahan kebudayaan jabatan yg mmg sentiasa bg saingan....jd 'DJ' jabatan aku kt ekspo yg dh jd acara tahunan kat sbrg jaya tuu....benda2 yg aku x sangka pn leh wat:D

aku guna sepenuhnya peluang yg ada..:X


bila pengarah bertukar pengarah...aku diberi kepercayaan yg lebih mencabar lagik!!kali ni lebih kepada bidang IT coz pengarah yg baru ni korang jgn klentong la pasal teknologi IT..bnyk projk IT aku kna wat...first projk yg aku rasa bnyk beri manfaat dan meningkatkan minat staff pada IT ialah bila pasang wireless (wifi) kt opis...then tertubuh lak team laman web jabatan.....yang terkini aku terlibat plak dlm team KMK jabatan aku....Aku harap dn berdoa aku mampu buat dan tidak menghampakan kepercayaan orang kat aku...insyallah!!

.....dan aku dpt rasa bnyk lagi kejutan dihadapan....:D


moral citer aku :- apapn keja yg korang buat, bnyk mna pn keja yg dh korang lakukan....lakukan dgn ikhlas dn jgn memilih keja....pengalaman xleh dibeli:D

3 comments:

zamri said...

Wah..banyak pengalaman nih. Boleh tulis buku.

Kelas OOP1 aku start 4 Jun, tapi duit PTPTN aku hilang entah ke mana. Kat dia orang tak de rekod. Kat web PTPTN ada bayar 4x = RM10k.

Kalu aku repot polis, padan ngan depa dan aku sekali..

Itu web JPVPP banyak canggih, ada cut paste kat mane-mane ke?

[mohamadtahir] [mz] said...

zamri----> kakaka...buku 3lima kaaa:))

aku migu depan baru nk p settle camna..2 migu cuti niii, migu depan lak aku bz ngan ekspo kt sbrg jaya..Ekspo uashawan:(

laman web tu x cut paste mna2 pn laaa....kikki:D

[mohamadtahir] [mz] said...

zamri----> pasal ptptn tu kna report arrr....biar siasat skt...apa plak hg nk kena...tau2 ngan aku pn kena apa...aku x check pn lagik niii:(

kalu ak report jaa...