Saturday, July 18, 2009

......bila ada yg semak dn rimas perut ngn jln cerita serta bahasa yg aku gunakan dlm catatan dlm blog aku niii... maknanya aku brjaya buat org tu penin.. tp kalu ada yg faham ngn putar belit, pusing balik ayat2 aku tuu mknanya dia mmg teliti baca petah baca ayat bahasa 'rojak' yg aku gunapakai niii... pi mai pi mai maksudnya sama jerkk...:)) hehe trcapai suda tujuan aku. So bila ingat 'rojak' sure ingat aku yg kat sini...:X ahaksss...
...tetiba trbangkit kesedaran tinggi bahasa dan budaya dlm setiap penulisan. Seni susun kata tatabahasa, kias serta patah pantun pada setiap pertuturan. Betapa indah dn tinggi nilai bahasa kita bahasa melayu.... brbagai dialek dgn setiap dialek berbeza sebutan dan kosa katanyaa!!! bahasa melayu merupakan bahasa aglutinatif, bermaksud makna perkataan boleh diubah dengan menambah imbuhan tertentu dn bnyk menyerap bahasa2 asing seperti Sanskrit, Inggeris, Belanda, Jawa, Arab dan mcm2 bahasa lain :)) Pengaruh bahasa lain mmg kuat... hingga bertentangan dgn harmoni vokal... tp paling ketara pengaruh bahasa inggeris laaa... Kita jugak suka menukar bahasa (code-switching) antara bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris, yang seterusnya membentuk bahasa 'rojak'... Aku mmg trpengaruh dgn 'rojak' niii... tp bg aku dh mcm 'pasemboq' plakk... :))
hmmm... adakah pertuturan aku seiring dgn degupan jantung..... dan penulisan aku secantik rupa bidadari...<-- cantek ke bidadari??? Aku cuba menjadi mahir menulis tp bukan dgn menggunakan ayat yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul, cuma mahu membangkit keseronokan membaca disulami intonasi dialek aku... sosiobudaya meliputi kesantunan bahasa, laras bahasa, dan peribahasa. Peraturan ini mencerminkan falsafah dan keperibadian aku dlm menulis bahan2 sebagai luahan aku....

boring??? busan!!!?...jgn biarkan korang malas mmbaca lalu memberi tafsiran membabi buta dgn andaian bahawa aku menulis, mengarang dgn bahan yg murah... merepek malah ada yg merasakan seperti membuka pekong didada bila semuanya terluah utk tatapan umum...kawan2 malah mungkin sedara atau org yg aku sayang yg kebetulan setia mengikuti perkembangan blog aku... sapa tauuu?? kan??? tp bagi aku....lantak laaa sb ini aku!! x mungkin aku menjadi org lain... ;)) jgn ada yg terasa kali ni bila sbnrnyaa... kisah dn citer aku kali ni hnya maklumat tentang bahasa utk aku kongsi ngan korang:D tingggggggg

No comments: