Sunday, August 30, 2009

...GIGI? adeh.... salah satu alat atau kompenan diri yg agak penting. Syukur gigi aku xda masalah lobang atau sakit... aku x pernah dftar kt mna2 klinik gigi lagi laa:) Harap2 gigi aku sihat dan kuat!! Yg masalahnya skrng gigi Amira@adik yg mula jd gigi cam 'popcorn' sjk dia jatuh tangga lalu patah separuh gigi depan tuu...ditambah dgn gila gula2. Abis rosak gigi... pastu fobia bila dngr nk kena cabut, besa la budak2 bru umur 5-6 tahun... Aku penin n abih akal punya pujuk akhirnya semlm dia xleh bersahur lalu pujukan mama telah mencairkan hati utk p klinik gigi... hehe Akhirnya dia berjaya jugak melangkah masuk ke dlm klinik gigi dgn pujukan 'rasa strawberi jerkk....x sakittttt....' selepas 2 batang gigi rosak dan longgar tu di cabut, tggl 2 batang lagi utk tggu turn kena cabut lagi.. yg risau la niii... dia dh tau bukan jerk rasa strawberi tp rasa jarum yg menyucuk gusi hingga kebas tuu.. adehhh!! --> "adik tauuuu... doktor tu cucuk.. ada jarum, adik tauuuu.." huhu.. Sekarang kena pula pikir camna nk pujuk plak utk 2 batang lagik tuuuu... adoiii.. aku ingat dia pandai tetapi cerdik rupanyaaaa...!! haha.....itu kisah GIGI yg hilang bila x cari penyakit p jumpa penyakit sapa soh!! Nk halang budak2 mcm larang kat org buta pekak dan bisu laa... budak2... adehhh.. Tp bila dh sakit teramat sakit baru sedar nk nyesal... harap2 pas kena cabut suma gigi yg mcm 'popcorn' tuu... adik akan sedar lalu fobia dgn 'cekelat' dah. Harap2 laa.. insyallah!! Kes gigi ni dh setahun berlarutan rupa2nya... itu la bila masa hanya sempat kita rasa bila berlaku perkara yg x dpt kita lupakan waktu tuu.. bila berlaku sesuatu yg amat penting dlm hidup kita. Tentu kisah cabut gigi tu akan diingati oleh adik smpai bila2...
esk 31 ogos.... sambutan kemerdekaan ke 52 bakal berlangsung kat Bandar Perda, BM. Tahun sudah kt Queenbays, Penang.. kali ni kt 'main land' la plak... seperti tahun2 yg berlalu aku x pernah 'miss' join kawad niii... berlatih kawad bagai nk rak tp bila tiba hari kejadian aku x kawad pn.. hehe.. itu lah untung kalu just kena amk gambar jerk.. baju kawad aku dapt tp jgn jeles aku x masuk kawad!! hehe.. Untungnya tahun ni sb ramadhan dan ditmbah pula musim hujan.. xda latihan kawad!! Lega banyak... dan syukur juga sb baju kawad kemerdekaan kali ni dpt baju melayu so buleh pakai utk raya nanti... :) Rasa mcm bru sngt smbut kemerdekaan.. tup2 setahun demi setahun dgn smbutan demi smbutan hari kemerdekaan berlangsung. Bg aku cam xda makna apa just mengisi tarikh ulang tahun tu supaya cukup syarat jerkkk... itu yg aku rasa dn nmpk setiap kali acara ni berlangsung... mcm paksaan bukan sukarela supaya nmpak seperti patriotik. Bukan aku x bangga negara mencapai kemerdekaan, bukan aku x hargai pengorbanan nyawa mereka yg bawa erti kemerdekaan... bukan!! Cuma sekarang aku rasa cm kena jajah semula jerkk....ramai x merdeka pemikiran lagik... asyik bangga dgn kemajuan tingginya bangunan, megah lurusnya jalan tar.. ego dgn rekod 'ter'besar..'ter'panjang.. dan 'ter' 'ter' lain yg x hebat pn... JAngan ada yg marah pasal ni.. sb hakikatnya mmg cmtu..

antara kisah GIGI dan MERDEKA sbnrnya x bnyk bezanya..... bila sesuatu yg 'adik' suka buat.. curi2 dlm diam mkn 'cekelat' dn lama kelamaan gigi rosak...then kena cabut bila dia sedar amat sakit dan terseksa bila gigi dh jd cm 'popcorn'... begitu jgk erti MERDEKA jika sambutan cuma utk mengisi tarikh keramat dgn perarakan semata2 dan akhirnya semangat sebenar MERDEKA hilang begitu sajaa.. dan xda sapa yg sanggup cari makna sbnrnya MERDEKA bila semakin hari semakin kita dibaluti dgn sogokan, paksaan.. serta tertipu supaya kita x jumpa semangat sebenar erti KEMERDEKAAN lagiii...!!! Cuma kita akan tersedar bila dh terjajah dn tersepit suatu hari yg x mustahil tiba nanti.... mcm kes gigi longgar dan x bersahur sb xleh mkn... SAKIT!!!!!

No comments: