Wednesday, January 7, 2009

TAKUT??? satu perasaan yg timbul tetiba bila ada kesalahan.... kesepian... atau ujian yg menimpa diri...!! Rasa takut mmg mndebarkan jiwa... hati dan perasaan kita. Mmg menguji perasaan...minda dgn susulan degupan jantung yg kencang... takut timbul bila risau sngt2 pada sesuatu perkara... benda atau barang.... Kdg2 kebenaran jugak buat kita takut lebih dari rasa bersalah... sukar nk handle rasa takut walaupn buleh reda atau hilang sekejap semasa kita cuba cari kekuatan dan keberanian yg sepatutnya dh lama kita jumpa sb sumanya terletak pd hati.... mcm2 hal takut niii!! bila ada yg takut pada diri sendiri... kerana sedar kesalahan sendri!! atau takut rahsia terbongkar yg lebih takut dari nmpk hantu....!! Kalu masih ada perasaan takut ni patutlah kena bersyukur sb skurang2nya terhindar daripada melakukan perkara2 yg x elok. Apa yg aku takut.. aku x adil dlm menguruskan hal kehidupan aku... Aku risau ada yg x adil antara famili... org yg aku sayang... kawan2... pelajaran dn keja!! Cmna aku nk buat bg adil pada suma?? mmg sukar dn payah kalu pikir... tp suma tu aku kena truskan jgk dn biarlah masa depan menentukan apa bakal berlaku... samada ending yg mengembirakan atau tamat mcm tu jaa. Aku tahu aku x mampu nk buat suma tu... nk tunaikan segala angannya... nk berikan impiannya.. nk puaskan hatinya.. atau apa jua permintaannya... cukup sekadar apa yg aku mampu!! Tp kenapa aku buat dn ciptakan harapan sedangkan aku tahu siapa aku...? Susah nk jawab bila takut jawapannya salah.... diamkan?? atau luahkan jugk kalu salah pn??? huhu Antara takut dan adil kena ada keberanian menanggung segalanya!! Tp aku ada ka keberanian mcm tu?? Sbnrnya kita x berani dalam segala hal... takut pada diri tp x sedar keberanian mmg wujud cuma terserlah bila terdesak!!! Xkan hanya bila terdesak baru aku nk tunjuk?? Sbnrnya kita x pasan dn masih x amk kisah, xkn nk tggu smpai apa yg dh terjadi di Semenanjung Gaza......?? :(

1 comment:

Encik MamaT said...

"Akan datang suatu masa dalam waktu dekat, bangsa-bangsa (selain umat Islam) bersatu untuk mengalahkan kamu seperti sekumpulan manusia yang berkerumun berebut-rebut hidangan makanan di sekitar mereka”

Sahabat bertanya : " Wahai Rasulullah!, apakah itu karena sedikitnya kita (umat Islam) pada waktu itu”.

Rasulullah menjawab :

"Bukan, bahkan kamu pada waktu itu adalah golongan yang banyak (majoritas), tetapi kualitas kamu pada waktu itu bagaikan buih-buih lautan yang di bawa oleh arus air. Allah telah mencabut rasa takut dari hati musuhmu terhadap kamu dan Allah mencampakkan perasaan 'wahn' ke dalam hati kamu”

Sahabat bertanya : " Wahai Rasulullah!, apa yang di maksudkan 'wahn' itu?”

Rasulullah s.a.w. menjawab : " Cinta dunia dan takut mati.”
(HR Al-Bukhari Muslim)


Adakah telah tiba masanya....