Sunday, October 12, 2008


.....masih lg hujan tiap2 petang!! lebat selebat hujan turun dan ada tmpt dh yg banjir.. Dalam hujan2 aku tuju ke S.P kot2 area yg aku nk p tu x hujan.. sapa tau??? tp hujan jugakkk.. lg lebat dari B.M !! Keja xleh buat so jln2 buang masa ja laaa... apa nk buat :( tp aku dpt menafaat lain, aku dpt info baru.. aku dpt belajar sesuatu... dari 'pak mail' !! huhu.. aku bukan nk citer apa yg pak mail citer kat aku tp PENGAJARAN dari kisah dan teladannya!! Pengajaran dari pengalaman... ''hanya tolong orang yg sepatutnya kena tolong... kalu orang yg kita tolong tu x mo tolong diri sendri... sori!! tolong blahhh:-"..!!!" kata pak mail. Lagi lebat air hujan jatuh menimpa bumbung kedai kopi tmpat kami berteduh tu... begitu jugak la rancak dn bnyknya kisah yg pak mail citer. Kopi tongkat ali dh 2 gelas aku tibai... hujan masih x henti... citer pak mail masih masih menarik utk didengar!
"nk brniaga kita buat cara brniaga.. nk suka2 kita buat cara suka2..."
''...aku xmo buang masa ngan benda2 bodo... bnyk lagi keja yg dok tggu aku nk buat..."ujar pak mail ngan nada keras...
''aku dh 6 tahun teruk nk bangkrap... kena tipu kena kencin dan baru la ni aku mula bina balik bisnes aku...'' tokok pak mail.
Masa trus berlalu, aku hnya dngr ja laa pasal bisnes depa. Nk ckp pasal tu x reti.. takat bisnes kat pasar ramadhan n kecik2 mcm aku besa buat dlu tu buleh laa tp mna setanding pak mail n da' geng.. Nmpak mmg mudah tp berat nk tanggung kalu jiwa bukan org berniaga!! Bukan suma org pandai semuanya... sepandai2 bijak seseorang tu ada juga kebodohannya! Apa2pn yg pasti dn tepat... minat dan kena belajar serta diajar supaya hilang was2 ketika cari hala tuju utk jumpa kemampuan diri...!!! Tntu ada yg tertanya bisnes apa pak mail tu buat...kan? xyah la tau coz aku mmg xmo bagtau  pn.. yg penting dn berharga ialah pelajaran, pengajaran dari pengalaman. Strategies... plans.. marketing...management... operations... financial plan in business.... huhu!! peninnn... jgn pandai2 dan memandai dan buat mcm prangai bank!! menghalalkan yg haram bila riba (interest) tukarkan ke caj perkhidmatan dan bila rasuah itu dikatakan strategi ataupn aktiviti bisnes utk dpt bisnes !!! nk salahpn ssh sb kat situ la bank buat duit. Ayat sedap dngr tp benda yg sama ja suma tu....
Adehhh tetiba plak mai citer pasai bank!! hehe sbnrnya aku dah busan!!! Jom p terapi ikan pulak laaaa..:D

4 comments:

fuziana said...

patut la dh rajin p class...rupa2 nya da ikan dsebalik kaki kiki

[mohamadtahir] [mz] said...

ikan kat kaki leh terapi tp kalu ikan kat mulut leh kenyang tauuu:-"

fuziana said...

ye la u tu mmg patut pun dterapi...hmmm suda lama tak mam ikan :-"

[mohamadtahir] [mz] said...

ikan apa u nk mam??


ikan terapi tu kaaaa:))eeeeeiiii:P