Wednesday, October 29, 2008

''.....AKU ADA SEBIJI EPAL HIJAU DAN KAMU PUN ADA SEBIJI EPAL HIJAU... KALAU KITA TUKAR ? TENTU KAMU DAPAT SEBIJI EPAL HIJAU DAN AKU PUN DAPAT SEBIJI EPAL HIJAU JUGAK!!  TAPI JIKA AKU ADA ILMU DAN KAMU JUGA ADA ILMU, KALAU KITA BERTUKAR ILMU??? SUDAH TENTU KITA TAMBAH BERILMU......."


...ntah tang mna aku terbaca ayat niii, aku x ingat!! :)  mmg bermakna kata2 tu tp x suma org nk atau brkongsi ilmu.. lebih tepat kedekut ilmu!! Ilmu kita kena cari selongkar mna dpt pastu kena praktik dan buat apa yg dh dipelajari.. kalu x mmg lenyap ilmu tuu! Bnyak kisah tentang ilmu niii... ada ilmu pengetahuan dan ilmu x ketahuan... ilmu x tentu haluan  :-ss  Apapn nk tuntut ilmu biarlah ada guru yg bg panduan dn utk rujukan... supaya x terpesong dgn kefahaman dn terjemahan sendiri. Aku bukan org yg brilmu utk cakap pasal ilmu so lebih baik aku citer pasal fikiran...:) belajar brfikir... mengasah fikiran atau xyah fikir apa2... huhu!! Ada bnyk KERANA tentang berfikir, fikiran dn pemikiran... kerana berfikir adalah kemahiran manusia!! kerana kemahiran berfikir menentukan kejayaan malah kebahagiaan dlm hidup..  kerana berfikir itu seronok jika kita tahu berseronok... Pemikiran memerlukan perasaan dan nilai yg sangat penting dlm kehidupan... Suma ni aku baca dn dpt dari buku ' BELAJAR BERFIKIR - Edward de Bono ' sapa ntah yg trtggl atas meja aku...!! Aku x pasti samada buku tu trtinggal atau mmg bg utk aku baca... sengaja soh aku berfikir barangkali!!! Tp x kisah laa... aku trtarik juga utk baca buku tuu... tentang pemahaman minda manusia!! Lagipn ramai yg x tahu keseronokan berfikir mempunyai 5 tahap.... 
TO : apa yg ingin dilakukan?
LO : apa maklumat yg saya ada/ dan perlukan?
PO : bagaimana saya memperolehi hasil yg dikehendaki..?
SO : alternatif mana yg mesti saya pilih?
GO : bagaimana melaksanakan idea dlm satu tindakan?

...wat susah2 ja kan memikir tentang apa yg aku tulis nii... aku sbnrnya ada kisah lain tentang pemikiran... berfikir... terfikir atau x nk fikir!! Kebetulan buku tu ada atas meja aku... tp kalu x fikir bukan manusia namanyaa... selalu yg x berjaya dlm mengasah pemikiran ni adalah org yg cerdik2 pandai kerana merasakan sudah pandai... sebaliknya pula kat orang yg kurang cerdik nii... golongan ni selalu berjaya mengasah cara pemikiran kepada lebih baik.. lebih nilai dan lebih berperasaan..!! Bahaya dn buat org menderita jika kita buat seseorang tu sentiasa fikir tentang kita andai kita x mampu terima kehidupannya... x mahu faham perasaannya... atau x reti menilai lgpn siapalah kita nk baca fikiran org lain..!!! Jgn hilang perasaan dlm menilai kehidupan... tp berfikir dlm setiap tindakan yg di-cari dgn jujur... tentu akan jumpa kebahagian serta keinsafan...!!! 
Buat teman2 yg cuba berfikir apa yg aku tulis nii.. baik jgn fikir laaa:)kiki sb korang xkan tahu apa yg aku fikirkan... 

No comments: