Tuesday, October 28, 2008

mcm ibu ketam ajar si-anak ketam berjalan betul... tp itu ketam..!!! ketam dh mmg jln cmtu mna leh sama buat perbandingan ngan org.. kn?? huhu... Aku ada 2 org anak utk aku asuh... harap2 jd seseorang yg berguna suatu hari nti di zaman mereka nanti... yg akan membanggakan aku!! Cabaran semakin sengit dgn musuh2 terbaru... 
TEKNOLOGI dn jajahan EKONOMI di tanahair sendiri... ilmu pengetahuan ja yg satu2nya pertahanan terbaik setakat hari ni...!! Semalam anak2 aku wat hal... bukan sj semlm tp ari2.. Mcm2 kerenah dak kecik nii cuba ambil dn tarik perhatian aku dn mama depa.. X kata jugak sb seharian busan kat rmah dn kurang bermesra ngan aku dn mama depa yg asik keja trutama aku, tntu la depa memberontak sakan!! Aku plak guna mcm2 cara atau skill aku utk handle suma tuu... dan mama depa cm biasa guna senjata mulut dgn peluru bebel kat depa...:)) ada jugak kdg2 terkena cubit2an ala2 ketam :D malah kdg2 aku pn kena sama... aduhh mmg bisa!! Salah satu skill atau hukuman aku guna selain saiko tp bukan la mcm ISA adalah rotan!!! 
Alkisah pasai rotan ni aku dh citer kat kawan aku dn arini aku nk kongsi ngan korang pula:)) Kaedah rotan aku guna bila dh kaedah2 lain x jalan.... ada aku beli 1 rotan panjang size jari kelingking beberapa bulan lalu! Kos hnya 80sen jaa, tp aura rotan mmg gerunkan anak2 aku tuu... Aku dh rotankan sekali x kira sapa salah atau sapa yg mulakan dulu lalu dua2 org akan kena!!! tp itu la yg terakhir supaya depa ingat.. sakitttt biar meraung sekampung dengar!!! huhu aku mmg garang smpai anak2 jiran pn aku jerkah!! kaka. Sian jgk tp lps kena tu mmg depa ikut cakap sekejap tp bila hilang ntah dimana letaknya rotan tu.. merata aku cari tp x jumpa, mula la  mereka lupa sakit dn pedih kena rotan!! Aku x pasti ntah kemana rotan tu samada kena sorok ngan mama depa yg kesian anak manja kesayangan kena balun atau anak2 aku sndri yg sembunyikan... Tp semalam aku beli 3 batang rotan pelbagai size sebagai ganti!! Hahaha :)) 
Kos 2 ringgit jaaa tp aura rotan mmg x lenyap lg.. lega sikit bila aku hanya tunjuk rotan depa dh ikut cakap tp ntah smpai bila atau hanya sementara atau mungkin dh xda parut di punggung depa akan mulakan semula perangai lama.. x kisah la sb budak2 jaa. Aku hanya saiko ja lebih.. yg kdg2 berkesan!! Lgpn ada seribu jalan dan cara len utk handle.. motivasi dan saiko anak2 niii... kdg2 dgn merotan atau bertindak ala2 kejam akan buat depa brtambah teruk lagi.. dn kdg2 hanya dgn kata2 lembut dn nasihat pn buleh selesai so sbnrnya samada rotan yg hnya aku gantung kat tmpat2 strategik... cubit2 ketam... membebel ala2 rap mmg kena ikut keadaan dn suasana... bukan pakai redah jaaa.!! tp suma aku citer ni adalah cara aku dn korang mungkin ada cara sendri... buat la cmna pn asal niat, kasih dn sayang x lenyap dari hati seorang ayah dan ibu!!! macam aku :P malah utk si ibu aku dh sedia gantung 'rotan' spesel kalu degil!! =)) kakaka...

3 comments:

Carimakansedap @ CMS said...

mana hang beli rotan tu.....

aku pun dok cari gak..... stanby kat rumahhhh.....


ayat last tu powerrrrrrrrrrrrrrr =)) =)) =))

[mohamadtahir] [mz] said...

cms---> blambak kat kedai wat bakul buluh n rotan sblh Teong Lee BM tuu... kalu nk bakul kurung budak2 pn ada:))

Carimakansedap @ CMS said...

=)) =))
takpa aku angkat bakul sekali la =)) =))