Friday, October 31, 2008

....aku cuba praktik apa yg aku baca semalam tentang fikir-memikir niii..!! Aku nk rasa berkesan atau tidak tip2 dn 5 tahap pemikiran manusia tuu:D Mmg sah berkesan kalu ikut tip2 yg penulis buku tu bagi... kalu mahu ikut... utk yg nk berubah atau utk merasa kesal!! sesuai sngat2 buat golongan tuuu....:) Kebetulan aku arini kt opis, aku ada masalah yg problem sesngt:( so kesempatan utk aku gunapakai pendekatan 'sesuatu' dlm nk selesai masalah tu... x sangka kejap ja selesai!! Xyah la aku citer apa masalah tu tp yg penting tip dn teknik tu betoi berkesan dlm mengasah fikiran!! Bila emosi terganggu dgn tekanan serta masalah demi masalah hinggap tntu kurang waras nk handle... Dn arini aku belajar satu perkara penting yg kdg2 terlepas utk aku sedar kembali pada asas.... 'jgn ingt kita buleh sembunyi sesuatu atau ingat kita tahu segalanya... sb org len pn ada akal fikiran' 
Ptg selepas balik keja aku sggh pasar mlm Permatang Pauh kt Taman Arowana.. dlm sibuk aku cuci mata dn cari apa2 patut, aku tertarik dengar penjual ubat kata...."selagi ada lidah dn kita buleh berkata2... xda penyakit yg xleh sembuh.. yg xleh diubati..!!! " :D huhu satu lagi cara mencabar akal pemikiran menggunakan kaedah 'saiko' dlm melariskan jualan... bukan sj susunan kata2 bijak dn menarik yg tukang ubat tu sebut tp cara dia mempermainkan dn mempergunakan fikiran org utk tggu lihat 'aksesori' yg dibawanya tuu.. ntah binatang pelik apa ntah yg aku tggu pnya tggu nk lihat akhirnya aku blah sb dh x sabar dn busan tggu.... huhu!!
 Tp dia berjaya juga buat org tggu kerumun dan jual ubat2nya... akhirnya tujuan aku nk lihat apa yg ada dlm kotak hitam tu lenyap dn hilang camtu jaa... jawapan yg aku cari len pula yg aku jumpa...!!! Penjual ubat trus berjaya memainkan perasaan org... ubatnya trus laris mcm ilmu hujah dn cakapnya mcm keris - bengkang-bengkok tp tajam.. Migu depan penjual ubat tu x mungkin ada buat beberapa migu... tntu dia jual ubatnya kt tempat lain.... memainkan perasaan org lain pula utk melariskan ubat2 jualannya.!! Kalu ubat2 tu berkesan dn terbukti, xpa laa.... tp kalu hanya 'ayat mengurat' utk kaut untung tntu x lama kesudahannya... x kemana2 perginyaa...:( org tntu akan menyampah dn menyumpah!! Kisah penjual ubat ni x berakhir di pasar2 mlm... tp teladan dn moral trus berlegar dlm kehidupan kita... kaitkan ja cmna cara2 yg si-penjual ubat tu guna dn gunakan cara2 tu dlm menghadapi cinta... dlm masalah kerja.. atau apa saja!! Tntu nmpak 2 hala tuju samada betul2 utk kebaikan atau hanya main2 menghabiskan sisa kehidupan... Apapn kita masih ada sikap 'aku punya suka'... 'aku punya pasal' utk musnahkan kaedah berfikir yg bernilai...!! Aku cuma kdg terfikir tentang KASIHAN/KESIAN kat mereka yg mengalaminyaa... ermmm... nmpknya aku punya citer baru tentang KASIHAN/KESIAN niii nti pada episod yg akan datang... 

bersambung...

2 comments:

Carimakansedap @ CMS said...

ni blog aku..

carimakansedap.blogspot.com

[mohamadtahir] [mz] said...

cms---> wahh.... dh brtmbh link aku:) hehe