Thursday, November 27, 2008

....ada dulu aku citer pasal aku ada bela ikan kaloi sabah!! Aku bela sejak sebesar 3 jari smpai sebesar laptop 15 inci.... bayangkan 12-13 tahun dah ikan kaloi tu aku jaga tetiba 2 ari lepas ia mati!! :(( waaaa.... tersentap gak bila pagi tu aku jenguk ke dlm aquarium ia dh x berenang... x gerak2 dahh... aku x pasti jangka hayat sekor ikan kaloi ni berapa tahun!! Sedih jugak la coz jinak ngan tangan aku... :( Aku x pasti jugak sb apa mati ikan tu dn aku xmo tau pn sb penyebab ia mati...!!  Aku sengaja biar 2-3 ari dlm aquarium tu walaupn dh mati coz x sampai hati nk angkat p tanam... seb bek adik ada tlg settlekan suma tuuu... kalu x mmg berulat dn busuk laaa. Kawan aku yg kebetulan sggh ambil kolam ikan 'simenfero' yg aku buat dn terbiar ja kat rmah aku... aku bagi free ja kat dia!! Slalu dia jengok ikan kaloi aku tu bila tiap kali dia mai rmah aku... tup2 msg aku---> ''ikan hg pangsan kaaa???....." huhu sadisss toiiii :((  Kelmarin aku tngk dah bersih dn kering air dlm aquarium.. :( 2-3 ari ni jgk aku diam ja x sebut apa2 pasal ikan kaloi tu... dn smlm anak kecik aku citer ikan tu di'kubur'kan kt blakang rmah. Aku diam jaaa... biarlah!! dah mati so apa pn xleh buat dh... aku terima suma tuu.. Aku tringt kata2 sorang ustaz ni...." Allah jdkan suma binatang.. pokok2 atau apa saja termasuk dgn manusia tanpa apa2 rundingan... so 'Dia' juga akan ambil balik suma tu tnpa berunding juga......" hmmm... lantas hilang rasa duka sedih aku tu dn mungkin aku akan cari ikan kaloi baru utk aku bela semula... aku akan cari juga rmah baru utk ikan kaloi baru aku nanti... :D Tggu masa yg sesuai nanti... bila aku tenang dn x bz nanti... huhu... sb tu la 2-3 arini aku semacam ja kalu kawan aku pasan... aku terima kejadian tu tp diiringi juga prasaan sedih... bila hilang dari mata ketenangan gerak renang 'ikan' yg aku sentiasa cari dn akhirnya jumpa juga sehingga dihujung nyawanya... :|

6 comments:

Anonymous said...

rabbit saya dulu pun bapa bagi kat orang lain.. then orang tu sembelih wat satay.. hotak depa..!!

[mohamadtahir] [mz] said...

huhu... dh ajal jd sate :(( sabor laaa :(

admin said...

Hang buat trip pi tasik Raban kat Kuala Kangsar..aku baru je p bulan lepas...Ikan kaloi berlambak-lambak...bawa family sewa kat sana murah ja RM 80.00 .. Ikan kaloi yg besar laptop tu...emmm usah cakap la...tapi susah sikit nak dpt. Kena letak umpan kat depan mulut ikan tu..aku dpt 2 ekor..besar 2 tapak tangan...dan sekor toman

[mohamadtahir] [mz] said...

admin---> wahh... sempoi tuuu
yg tu kena bela dlm perot ja tuuuu :)) kaka

Anonymous said...

Ikan i pun dah mati sabtu lepas
Kaloi, bela dari kecil (14-15 years). Sedih juga, tapi apa boleh buat. Siap nampak masa ia betarung nyawa.

Penjelajah Sungai said...

Amazing ikan ni... Ikan Kalui ya..? Saye ingin tahu, apakah ikan kalui ini masih satu family dengan ikan Gurame...? Salam kenal... Silahkan visit to my blog www.jejakpetualangsungai.blogspot.com