Thursday, July 31, 2008

[gelong......]

[bukan nk promosi buku ni arrr...aku pinjam kat library laaa. ]
.......aku baca slps balik keja td bila trpandang buku tu kat meja. .....aku trbaca abis buku niii tnpa sebarang gangguan termasuk sms dn sbgainya..!! PUAS aihhh!!!..:) Bnyk juga pengajaran yg aku dpt arini..'resolusi buat minda yang kusut...' Rupa2nya kita memerlukan kemahiran menangani tekanan/stres :
  • kenal pasti tahap tekanan
  • cari punca tekanan
  • perkemaskan kaedah mengurus emosi
  • baiki hubungan sesama manusia
  • hiasi peribadi dengan akhlak mulia
  • istiqamah melakukan kegiatan fizikal
  • lakukan amalan pencegahan
  • lakukan aktiviti santai
  • hidupkan suasana ketenangan dan keceriaan
  • luahkan masalah kepada seseorang yang dipercayai....

dlm asyik baca buku tu aku tringat ada temujanji ngan mmbr kat sbrg jaya mlm nii...kami brtemu di Kopitiam Bandar Sunway.!! Ada bisnes baik katanyaa.. Ramaiii!!!sebaik tiba aku diperkenal kt 'geng' bisnes tuu... Rupa2nya bisnes MLM.. adehh! sbnrnya aku bukan minat sngt coz pernah terjebak dulu ngan MLM niii... Aku mula diperkenal tentang strategi dan serba sikit maklumat, cara bisnes tu berkembang pesat..!

Aku terus diberi penerangan profesional oleh tokai2 mereka... fakta dan cara 'close' customer tu mmg dah biasa bagi aku...coz aku pernah buat dulu...!! Senang dan mudah cakap, 'brainwash'!!! Cam biasa aku cuba ikut rentak mereka sb aku xmo buat apa2 kesimpulan lagi sebelum aku siasat samada benar atau x... Aku mula cari bahan dalam tenet..bnyk aku jumpa forum2 dan blog pasal MLM dan bisnes yang aku dngr tuu...tentang HALAL & HARAM sistem yg digunapakai tuu... Aku selongkar sebaik sj balik rumah...dan aku masih mencari jawapan serta kesimpulan yg patut aku buat pasal nii...walaupun secara logik segala pengiraan keuntungan atas kertas mencecah ribu2 ringgit.. mmg aku sukar utk mempercayai lagik..!!! Bukan wang ringgit aku kejar sngt tp biarlah pulak wang ringgit tu cari aku:))kiki...rezeki!!!![aku tingin nk makan sngt2 ptg niii.....]


x kisah la apapun pasal MLM nii, samada benar atau tidak terpulang/minta pada korang utk menilainya....dn sbnrnya yg aku nk citer pasal 'saiko'... :)) korang tentu pernah kena 'saiko' atau pandai 'saiko' orang.. samalah jugak bab MLM yg aku jumpa td.. penoh ke-'saiko'-an aku jumpa dan belajar. Aku trfikir mungkin itu cara trbaik dalam mengurus kehidupan kita...supaya xda sapa kecewa...hampa...atau mungkin utk lebih bahagia dan utk kebaikan. Sbnrnya kita punya skill dan perlu asah supaya x hilang cara serta gaya persembahan utk 'saiko' niii...cari dlm setiap peristiwa yg kita jumpa dan cuba tentukan dan gunakan utk kebaikan dgn niat yg ikhlas dn jujur...

[tetiba jiran antar panas2...:) macam tau aku nk...]

[tQ......but aku nk lagik...;)) ]

moral citer aku :- jangan sebab duit kita stres dan jgn stres pasal duit....rezeki ada dimana2!!

5 comments:

Anonymous said...

ooo... dchl tu ke... adik ina penah tingin nak join MLM tu, siap cite2 gak kat ina pasal perjalanan bisnes tuh.. tp haram ina x faham pun... hahah.. mmg btul2 buang karan dia cite tp ina x faham..

waaah.. bagusnya baca buku berunsurkan motivasi... semoga stress berkurangan... hehe... Kementerian Kesihatan pun ada anjurkan program "Jom Tangani Stress", tp ina lupa la plak bila.. haha.. just dengar berita drpd Pejabat Kesihatan jee... :p

alamak.. ina bg komen ke.. ina merepek nie?? sori la kalo byk sgt cakap kat sini.. hehe.. ok babai..!!!!

zamri said...

Stress - Mlm + Saiko..ko makin cekap le bab kait mengait ni..Dulu SPM, BM dah gred apa?

Aku pun dah tak terligan nak lawan update blog dengan ko..

Kawan tengah kursus Penyeliaan Berkesan..nanti kita syer info sikit..

Moga dapat mengurangkan stress dan menambah skil saiko ko..

[mohamadtahir] [mz] said...

ina--->:)tQ sudi merepek kat sini...xpa citer n komen ja cmna pn...lg bnyk komen lg brcambah idea utk diisi...

tQ bebnyk...:X datang slaluu..



zamri---> :)) xda laa...aku just tulis apa yg aku alami jaa...


time aku lapang ja aku merepek nii...pasni x pasti lg kan?

ok! nti bg la apa patut...leh bg pecah pala pkr...TQ

Es hash ei Ka Ei en said...

stressss ... kekdg bce byk buku pon leh stress... huhuhu


tpkan lg stress sbb ade word verification kat bwh ni

nk request plss buang L-)

keh keh keh tengkiu :p

[mohamadtahir] [mz] said...

shem---> ye x yaa...sry buat stress


anyway...
TQ.....salahku:)