Tuesday, September 29, 2009

...aku sain surat kebenaran aku terima risiko tentang pembedahan dan rela diikat... that mean no more baby after this..... :( Doktor tanya aku setuju or x ?? Aku tanya balik doktor tuuu---> Adakah saya ada pilihan??? Dia jawab --> Ada!!! Pray.....!! Hmmm apa lagi kata2 nk aku kata kalu itu jawapannya... Dah 2 kali aku dengar doktor jawab camtu bila dah xda pilihan dan talian hayat lagi.. aku dh tahu pn risiko tu, sj gatai mulut argue lagi... mmg kena setuju dan patut setuju bila nyawa jd pertaruhan.. Akhirnya dari kul12 tnghari aku sampai Hospital Seberang Jaya tuu... aku punya la tggu sampai kul4 ptg baru leh masuk ke WAD 9... huhh duduk dah abis duduk dah!! nk tggl p buat urusan lain abis terbantut.... :-S masa tu suma perasaan ada.. marah, geram, ketaq.. trtanya2... trnanti2 suma lengkap... Dan esok kul9 pg.. pesakit ke-2 kena operate tp bergantung jgk pada keadaan, mana yg urgent n emergency case diutamakan...so aku x harap suma tu selesai on time!! So esok cam biasa.. duduk smpai x reti duduk!! berdiri smpai x reti nk jalan dan abis jalan aku akan melangkah..!! menunggu kelahiran baby.. ntah apa jantina aku x pasti tp beratnya sure 3.5kg ke atas... x kisah tp yg pastinya aku akan laungkan 'azan' ketelinga kanan dan meng'iqamat' ke telinga kiri anak aku tu nanti....

Azan di telinga kanannya. Iqomah di telinga kirinya.

Dalilnya ialah hadis Nabi s.a.w.: Dari Abu Rafi’, katanya: Aku melihat Rasulullah s.a.w. mengumandangkan azan di telinga al-Hasan bin Ali ketika ibunya (Fatimah) melahirkannya. (HR Abu Daud & al-Tarmizi).

Dari al-Hasan bin Ali dari Rasulullah s.a.w., baginda bersabda: Barangsiapa yang anaknya baru dilahirkan, kemudian dia mengumandangkan azan ke telinga kanannya dan iqamat di telinga kirinya, maka anak yang baru lahir itu tidak akan terkena bahaya `ummu shibyan’.

`Ummu shibyan’ ialah angin yang dihembuskan kepada anak, jadi anak itu takut kepadanya. Ada juga yang berkata bahawa ia adalah `qarinah’, iaitu jin.


dan seperti suma org minta, harap dan doa asalkan sihat dan sempurna... selamat dan selesai dgn mudah...!! itu lebih bererti dan bernilai... lagipn inilah zuriat aku yg terakhir!! Lalu selepas selesai semua ini... sesudah lega bila lebih 9 bulan baby dalam kandungan diusung so jgn lupa suma tu sb masih ada pantang menunggu utk diselesaikan pula mengikut jadual bermula esok... 44 days SHUTDOWN!!! and 100 days for REFORMAT!!

4 comments:

JaxkJs said...

En Tahir : semoga en tahir sabar dan tabah erk. Saya doakan anak dan isteri selamat! Insyallah.

[mohamadtahir] [mz] said...

jaxk::: thankz :D insyallah

Anonymous said...

ling...nape no more baby daah pas ni?.....3 gal ling sume lahir dulu operate ek?

[mohamadtahir] [mz] said...

lang::: yup :( suma operate.... huhu