Tuesday, September 22, 2009

apa kes raya2 camni aku buat korang jiwa atau sedih lakk ngn post aku yg sebelum.... huhu. Rileksss.... cuba nyanyi sikit lagu raya niii....:X

Menjelang hari raya
Berakhirnya puasa
Bergema takbir senja
Menyambut syawal tiba

Suasana riang ria
Terlihat sini sana
Menyeri malam raya
Terhias indah rupa

Oh... cantik berseri-seri
Tua dan muda berpakaian serba baru
Oh... sungguh meriahnya
Miskin kaya pun turut bergembira

Lagu2 raya mengiringi suasana gembira kita... bersiul2 dan menyanyi juga sekali sekala lagu2 raya yg kita sukaa bila radio x henti2 putar...ya laa dah rayaa kena ikut mood raya lorr... huhu Raya dah berlalu...dah 3 ari dh kita sambut hari raya niiihhh... penat, letih dlm kegembiraan!! Ok la tuhh... berbaloiii. Bila tiba hari rayaaa.. apa lagi nk diciter kalu bukan bab makan, baju baru dan beraya sakan ke rmah kawan2... sedara mara....
Cuma raya tahun ni aku x ready utk buat open house sb ada yg x larat dalam sarat menanti hari detik waktu utk satu lagi sejarah dan pengalaman lumrah seseorang yg bergelar isteri melahirkan zuriat... so no plan!! no rule!! kawan2 leh mai ja bila2 sepanjang raya nii... Atas dasar akan berpantang agak lama x lama lagi, menu2 dan citarasa mengikut rasa teringin dia jaaa... korang x suka or jemu sb tiap2 kali raya asyik menu serupa pn nasib lahh... sb pasni xleh makan dah!! PANTANG!!

Ari raya pertama --> 'kteow tomyam'... huhu... seperiuk besar kuah tomyam licin!! Kul11 mlm baru ada kesempatan balik Padang Serai utk cium hangat tangan emak dan ayah aku utk beraya dan minta ampun... huhu Seperti setiap kali raya tiba juga kami x lepas ziarah kubur selepas selesai sembahyang raya... masa tu ja la dpt berkumpul skali, pastu suma pakat masing2 bawa haluan dan keja masing2...!!Ari raya ke-2....---> menu mcm tahun sudah.. 'mee kuah'!! 1 periuk besar jugak dgn 10kilo mee. Itupn belum campur bihun sb ada yg x mkn mee... Ramai gak kwn2 opis yg datang... kawan2 aku...--> intan yg sggh nk otw balik Kulim dari S.Petani+kembar&famili n mak dia.... cms+famili.... mie+famili yg otw nk balik Juru... yana+acong+tombaks yg sedondon dgn baju kaler pinknyaa... huhu.. dan ramai lagik sedara aku n tok datang.. Layannnnn.... akhirnya 2.30 pg baru aku tido.Ari raya ke-3..... --> atas dasar permintaan tggi utk mee kuah dn masih ada sikit balance kuah smlm... ditambah dgn segan dn letih nk pikir apa plak nk jamu.. mee kuah lagik la menu raya ke-3 niii!! Suma dh ada so beli tambah sikit ja laaa... topup dari kuah smlm mmg kuah arini sempoi sikit laa... perghhh =p~ Suma sb aku xleh kuar jln2 kemana2 dlm tempoh krtikal camni... xleh keluar kawasan sngt. Paling jauh Kulim n Padang Serai jerk yg brani aku smpai... huhu dan akhirnyaa... aku masih tido jam 2.30 pg..........walaupn esok dah keje!!!

Aku x amk pn cuti utk sambut raya kali ni sb nk simpan cuti utk sambut 'raya' yg lebih raya nanti... KELAHIRAN!!! Aku bakal bercuti lebih lama nanti utk bertenang dn merehatkan minda celaru aku niii... sedih ada.. gembira pn ada.... antara PANTANG dan KELAHIRAN mmg ada kaitan yg turun temurun utk kita warisi... bila ada sebab kenapa PANTANG perlu kita patuh sbnya kerana KELAHIRAN bakal merubah segala2nya bila aku turut sama mengikut tempoh pantang yg lebih lama kali niii... Aku trpaksa dan dipaksa pantang dlm segalanya bila aku tersepit antara kelahiran dan permintaan!! Rasa mcm ''xda maknanya kita dapat atau mengejar kebahagian dan kegembiraan jika itu dari hasil kemusnahan dan kekecewaan org lain..." berbelah bagi lak rasa.. mmg kuat pengaruh, susah dan perit bila nk turut peraturan dlm pantang ni dan aku boleh dapat rasakannyaaa...

No comments: